JÁTÉKRA FEL!

Futó Éva: Fertőzésveszély

  1. A játék neve, címe: Fertőzésveszély
  2. A játék pedagógiai célja: Szórakozás, a csoport felfrissítése, energetizálása.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A kirakott tárgyak minőségének ellenőrzése (Padok, zsámolyok, karikák, sportlétra)
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 9 db, zsámoly, 2 db tornapad, 15 db karika, 2 magasugró állvány, 1 db sportlétra, 2 cm széles gumik
  12. Technikai igény: Nincs szükség a játékhoz különösebb technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: A tornacsarnok berendezése a játékhoz.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A diákok a szertárban található tárgyak felhasználásával rendezik be a csarnokban az akadálypályát!
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ismertetem a kerettörténetet! A játék az emberi szervezetben játszódik, ahol baktériumok élnek, melyek sok esetben megbetegítik az emberi szervezetet. Szerencsére az orvostudomány rendelkezik megfelelő antibiotikumokkal, melyek felveszik a harcot az antibiotikumok ellen. Hogy éppen melyik győz, azt nem lehet előre tudni, találkozásukkor derül ki. (KŐ-PAPÍR-OLLÓ-val!!!) Ismertetem az útvonalat, feladatokat, hogy mit kell csinálni a zsámolyokon, padon, gumik alatt, karikákon, sportlétrán, milyen sorrendben kell haladni a szereken. Tisztázom a kő-papír-olló szabályait!
  17. A játék menete, játékszabályok: A diákokat 2 csoportra osztom. Az egyik csapat a baktériumok csapata (röviden „bakik”), a másik csapat az antibiotikumok csapata (röviden „antik”). A csarnokban felállított akadálypálya átellenes sarkaiban helyezkednek el a csapatok. Sípszó után az akadálypályán kell végigmennie mindkét csapat első emberének. Találkozásukkor, KŐ-PAPÍR-OLLÓ-val döntik el, „ki marad életben”. Aki a játékban maradt, folytatja a pályán a különböző feladatok megoldását. Amikor az ellenfél játékosa kiesett, egyből a soron következő csapattársa kezdi meg a feladatot, hogy megakadályozza, hogy a szemben jövő csapat embere beérjen. Ha szembetalálkoznak, megint KŐ-PAPÍR-OLLÓ-val döntik el ki marad életben. Egy játékmenetnek akkor van vége, ha az egyik csapat játékosa végigmegy a pályán és felugrik az utolsó előtti zsámolyra. A kieső ember visszamegy a sor végére!) Fontos, hogy az előre ismertetett játékszabályokat be kell tartani! 1. Páros lábbal szökdelni a zsámolyok között 2. padok felett terpeszben futás 3. bójakerülés 4.kúszás a kifeszített gumik alatt 5.páros lábbal szökdelés a karikákban 6. sportlétrában gyors taposó futás
  18. A játék lezárása: Óra végén az a csapat (baktériumok kontra antibiotikumok) győz, melynek játékosai többször értek be, teljesítve az akadálypálya összes feladatát.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megtapsoltuk a győztes csapatot, megbeszéltük, hogy sajnos legyőzték a szervezetet a baktériumok, nem tudták velük felvenni a harcot az antibiotikumok! (a következő alkalomra, amikor játszani fogjuk-előre majd szólok!) mindenki találjon ki magának egy baktérium nevet, illetve antibiotikum nevet.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A diákok a rendelkezésükre álló szerekből tetszőlegesen építenek akadálypályát, melynél, ugyan hosszabb időt vesz igénybe a terem berendezése, de még izgalmasabbá teszi a feladat végrehajtást! A pálya átellenes feléről kezdenék akkor is a feladatokat, és találkozásukkor a szokásos kő-papír-olló dönt. Kis létszámú csapatoknál (nagyobb diákoknál), el lehet nevezni, hogy ki, milyen baktérium (tárgyi ismeret tudása-biológia), illetve milyen antibiotikumokat ismernek (mindenkinek írt már fel az orvosa!)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelem végig, hogy a szabályok betartásával végezzék a feladatokat, illetve kő-papír-ollónál aki veszített, kiesett, a sor végére menjen,a soron következő embere meg azonnal kezdjen! Az esetlegesen elmozdult szereket a helyére visszateszem!
  22. Egyéb/megjegyzés: Mivel a gimnáziumban „csak” testnevelést tanítok, ezért olyan játékot kellet kitalálnom, továbbfejlesztenem, amit az óráimba is be tudok építeni. A kő-papír olló azért tetszett, mert minden diák ismeri, nagyon szereti, még szünetekben is szokták játszani, sok esetben ezzel döntenek el bizonyos dolgokat. A játék nevét a 11-es diákjaim találták ki a kerettörténettel együtt. Először nem merték mondani, mert hogy nagyon „elvont”, de nekem tetszett a kreativitásuk! Fontosnak találom, hogy ez nem csupán egy akadálypálya váltóversennyel, hanem ebben olyan diákok is sikerhez tudják juttatni csapatukat, akik különben nem biztos, hogy a legügyesebbek, leggyorsabbak, és a szerencsének (többszörös szerencsének), vagyis kő-papír-ollónak köszönhetően tudták végig teljesíteni a pályát. A visszajelzések nagyon pozitívak voltak, izgalmasnak, újszerűnek értékelték az órát, melyet azóta már más osztályaimban is játszottam, mint „Fertőzésveszély” néven!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Futó Éva