JÁTÉKRA FEL!

FÜLE KATALIN: Akadálypálya

  1. A játék neve, címe: A JÁTÉKOSOK ÁLTAL ÉPÍTETT AKADÁLYPÁLYÁN VALÓ ÁTHALADÁS IRÁNYÍTVA, BEKÖTÖTT SZEMMEL
  2. A játék pedagógiai célja: 1. A játék előzménye: Általános iskola 8. évfolyamának két osztályával- magam egyikük osztályfőnökeként – búcsúkiránduláson vettünk részt. A két osztály 5 óvodai csoportból érkezett az általános iskolába. Az osztályok tagozatok szerint (nyelvi, sport, stb.) lettek kialakítva. Az osztályok tagjai között, néhányuknak iskolán kívül is volt kapcsolatuk egymással (sportkör, néptáccsoport, művészeti foglalkozások, stb.) de iskolán belül a két osztály kapcsolatát a folytonos rivalizálás, versengés jellemezte. Közös programokról, pláne osztálykirándulásról hallani sem akartak. A két osztály szociális és képesség szerinti összetétele teljesen hasonló volt. Érdeklődési szintjük, területük, mentalitásuk is megegyezett. Én titkon tudtam, hogy ez a két osztály nagyon jól megértené egymást. Kolléganőmmel elhatároztuk, hogy márpedig mi ezt a két osztályt egy közös búcsúkirándulásra visszük. Célom az volt, hogy úgy váljanak el egymástól az általános iskolában, hogy a szép közös élményekre, emlékekre emlékezzenek. A közös osztálykirándulás örömömre létrejött. Számos játékot játszottunk, de a játéksorból azt az egyet emelném ki amelyik jól bizonyította, hogy „pedagógiai célom” megvalósult. 2. A játék pedagógiai célja: Közös élményszerzés, szép emlékekkel váljanak el egymástól. Egymásra való odafigyelés (pl. balesetmentesen haladjon végig a pályán, Bizalom egymás iránt (pl. hallgat arra aki irányítja, például megbízik benne, hogy a helyes lépést, döntést mondja ), egymással való kommunikáció (pl. Iránytják egymást), együttműködés (megbeszélik hogyan irányítják egymást – jobb/bal, lábat emel, ugrik, nagyot lép, stb.)
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: a helyszín és a rendelkezésre álló kellékek alapos felmérésére volt szükségem. Elég nagy e a terület, egyenletes e a talaj. A kellékek megfelelőek e egy akadálypálya megépítésére vagy esetleg pótolni kell valamivel. Eltávolítani a veszélyes eszközöket. Szerencsére az udvar talaja biztonságos volt, a kellékek nem voltak balesetveszélyesek és elegendők voltak egy akadálypálya felállításához .
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Az udvaron található összes olyan tárgy, eszköz, mellyek segítségével egy biztonságos akadálypálya felállítható. Itt figyelnem kellett arra, hogy a farönkök, deszkák, asztalok, székek, virágcserepek egyenletesek e, nincs e bennük szeg, vagy egyéb olyan dolog amely balestet okozhat, megsértheti Őket.A diákszállás udvara, kb. 100m2-es területen játszottuk
  12. Technikai igény: A szükséges kellékeken kívül másra nem volt szükség.
  13. Az előkészítés feladatai: A rendelkezésre álló helyszín és kellékek alapos felmérése, átvizsgálása általam, még idővel a játékmegkezdése előtt. A játék megkezdése előtt 4 egyenlő létszámú csoportot alakítottunk ki ( családneveket húztak ki és az azonos családnevüek alkottak egy csapatot, „családot”). A pályát közösen állították fel és nem csoportonként. Feladatuk volt, hogy az udvaron található összes mozdítható eszköz felhasználásával alakítsanak ki egy kör alakú akadálypályát. Ezzel megismerték az akadálypályát, teljesen nem volt ismeretlen számukra. (ezzel is lecsökkent a játék alatt előfordulható baleset lehetősége)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Közösen építették fel az akadálypályát. Itt még nem tudták mi lesz a konkrét feladatuk.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: : A tényleges feladat ismertetése előtt csapatonként kipróbálhatták a pályát de itt még szabad szemmel. Ezután választaniuk kellett egy embert (még itt sem tudták mi a feladat, mi lesz a választott ember feladata) a csapatból.
  17. A játék menete, játékszabályok: A közösen felállított pályán egy bekötött szemü (a választott) játékosnak időre kell végigmennie úgy, hogy a csapattársai irányítják az akadályok felé, az akadályok között és az akadályoknál vagy akadályokon. A bekötött szemű játékos kezét 2 csapattagja az előre meghatározott akadályoknál foghatja. De csakis annál az akadálynál ami veszélyt jelent. Én ezeket, a pálya felállítása után, előre kijelöltem. Például amikor egy 3 méter hosszú és 20 cm magasan lévő deszkán kellett végig menni. Ha valaki elront egy akadályt (lelép, kikerüli, stb), azt visszakell irányítani az adott „állomás” elejére és újra kell kezdeni. Ez sajnos időveszteséget jelent a csapat számára. Nyertes az a csapat aki a legrövidebb időn belül, szabályosan teljesíti az akadálypályát.
  18. A játék lezárása: : A játéknak akkor lett vége mikor mind a 4 csoport teljesítette az akadálypályát. Mivel a két osztályból vegyesen lettek kialakítva a csoportok, így a korábban említett rivalizálásnak itt nem volt jele. Végezetül megkértem őket, hogy közösen bontsák le a pályát és minden eszközt helyezzenek vissza az eredeti helyükre
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A csapatokat megdícsértem. Megdícsértem őket amiért teljesítették a feladatot, a szabályokat betartották és odafigyeltek egymásra. A gyerekek nagyon jól érezték magukat a játék alatt. Nagyon jó kedvel, nagy izgalommal hajtották végre a feladatot. Elmondásuk szerint élvezték a feladatot és nagyon kellett egyásra figyelniük,hallgatniuk – hogy hogyan irányítják egymást, hogyan értelmezik az utasításokat. Mint már említettem ez a játék egy több játékból álló sorozat része volt. A játéksorozat végén összesítettem a játékonként kapott pontszámokat és így alakultak ki a helyezések. Apró díjakat kaptak (csokoládé, cukorka) jutalmul. Számomra a játék hatalmas élményt nyújtott. Örömmel töltött el, hogy a gyerekek jól érezték magukat a játék alatt és pozitív visszajelzéseket kaptam mindenkitől. A kialakított „családok” is megmaradtak. Viccesen anyának, apának, huginak szólították egymást a játék után, függetlenül attól, hogy ki melyik osztályba tartoztott. Ezáltal úgy érzem, hogy a kitűzött pedagógia célom megvalósult. A gyerekek már nem rivalizáltak többé egymással, közösen és nem kisebb csapatokba tömörülve töltötték el a hátralevő napokat. A kiránulásról közös emlékekkel, élményekkel tértek haza, amely meghatározza majd, hogy hogyan gondolnak vissza egymásra, az együtt eltöltött időre.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A szabálytalanul végrahajtott „állomásnál” a játékosnak visszakell menni az akadálypálya legelejére nem pedig az adott „állomást” kell újrakezdenie.
  21. A játékvezető speciális feladatai: : A játékot fokozatosan vezettem fel. Először kialakítottuk a csoportokat. Majd közösen építették fel az akadálypályát, így mindenki megismerte azt. A szabály ismertetése előtt szabadszemmel is kipróbálhatták. Felhívtam a figelmüket arra, hogy figyeljenek a biztonságukra, figyeljenek azokra az állomásokra ahol esetleg kisebb baj, baleset történhet (pl. Félre léphetnek). Majd mikor láttam, hogy már ismerik a pályát, ismertettem a tényleges feladatot. A játék alatt én mértem az időt, ellenőriztem, hogy szabályosan teljesítik a feladatokat és figyeltem arra, hogy biztonságosan hajtják e végre azokat.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékban szerencsére mindenki részt akart venni, senki nem ellenkezett. Természetesen számoltam ezzel is, ezért azt találtam ki ha akad ilyen akkor Őt úgy vonom be a játékba, hogy bizonyos feladatokat bízok rá. Például segítsen figyelni, hogy szabályosan hajták e végre a feladatot, segítsen fotózni, vagy éppen a lerombolt akadályt újraépíteni. De mint említettem, ilyen gyerek nem volt és mindenki résztvett a játékban. A játék során készült fotókat ezúton küldöm e-mailben az info@jatekrafel.hu címre. A játékot lejegyezte: FÜLE KATALIN Elérhetőség: fule@promomax.hu Dátum: 2015.08.20.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: FÜLE KATALIN,