A játék neve, címe: Hatschi- Patschi – játék a németórán.
A játék pedagógiai célja: Meglévő tudás átismétlése, szórakozás, csoport felfrissítése, nevelés: viselkedési szabályok betartatása.
A játék jellege: Kommunikációs
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A szabályok részletes ismertetése, szabálytalanság esetén a szabálytalankodó figyelmeztetése – így elkerülve a fizikai sérüléseket. Felhívni a figyelmet arra, hogy nem tehetnek egymásra megjegyzést- így elkerülve a pszichikai sérüléseket.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: A játékban résztvevők számánál eggyel kevesebb szék.
Technikai igény: Székek.
Az előkészítés feladatai: A játék megtervezése, a kérdések megírása. A tanulói adatlapokból kikeresni, hogy mindenki fotózható-e. A helyszín berendezése.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők bevonása a terem berendezésébe.
A játék megnyitása, nyitánya: A játék elején ismertetem a játékszabályokat, majd a biztonsági szabályokat. Ráhangolódásként, illetve, hogy mindenki megértse a játékszabályokat az első kör a próbajáték.
A játék menete, játékszabályok:Német nyelvi játék. A gyerekek egy körben ülnek. Egy gyereknek nincsen helye, ő elhagyja az osztálytermet. A körben ülő gyerekek behunyják a szemüket, én pedig megérintem az egyik gyerek vállát. Ő lesz a Hatschi- Patschi. A folyosóról behívott tanuló beáll a kör közepébe és német kérdéseket tesz fel osztálytársainak, melyre ők válaszolnak. Így megy körbe, majd amikor a kiválasztott tanulóhoz ér, az válasz helyett azt mondja, hogy Hatschi- Patschi. Ekkor mindenkinek egy másik széket kell keresnie és a kérdezőnek is le kell ülnie,. Aki kiesett az kimegy a teremből és ő lesz a következő kérdező.
A játék lezárása: A játék több körben játszható. Előzetesen megtervezett ideig játszható, mely rugalmasan módosítható az aktuális helyzethez. (Mennyire élvezik a játékot, mikor érezhető, hogy fáradnak, betartják- e a szabályokat….)
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén a gyerekek elmondhatják, hogy mennyire tetszett nekik a játék. Játékvezetőként én is értékelek mindenkit, a saját képességeit figyelembe véve. Majd értékelem, hogy mindenki betartotta- e az elvárt viselkedési szabályokat, amennyiben valaki nem, annak felhívom a figyelmét ennek veszélyességére. A játék sikeressége esetén megígérem, hogy más alkalommal máskor újra fogjuk játszani, ezzel is motiválva őket.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékba mindig beépíthető az újonnan tanult anyag.
A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a székfoglalásnál, hogy kit kell figyelmeztetni például lökdösődés miatt.
Egyéb/megjegyzés: Fontosnak tartom a játékos tanulást, amikor a gyerekek nem unalmas, frontális munka során, hanem a játék izgalmába belefeledkezve tesznek szert új ismeretekre, vagy mélyítik el meglevő tudásukat.
A játékot lejegyezte: Frey-Deák Judit