JÁTÉKRA FEL!

Fodróczy-Ávár Andrea: Ki a vezér egér?

  1. A játék neve, címe: Ki a vezér egér? (Kiegerek köszöntik egymást, de van köztük egy vezér egér is.)
  2. A játék pedagógiai célja: A játék pedagógiai célja az auditív figyelem és észlelés fejlesztése. A játék további célja az együttműködési készség, a figyelem és a koncentráció fejlesztése is.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Az aulában, az akadályozó tényezőket (virágok, asztal, szék) kivittem és szabaddá tettem a játék helyszínét, továbbá levittem egy elsősegély ládát is. Az iskola aulája elég nagy, ezért a tanulókkal konkretizáltuk és meghatároztuk és jelöltük azt a területet, ahol játszani fogunk. A játék előtt felhívtam a figyelmüket, hogy vigyázzanak saját és osztálytársaik testi épségére.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A játékhoz nem kell semmilyen kellék.
  12. Technikai igény: A játék nem igényel technikai igényt.
  13. Az előkészítés feladatai: A játék helyszínét, egy kissé átalakítottam, mert útban volt néhány dolog. A játék helyszíne, az iskolánk aulája volt. A játékhoz szükséges területet felszabadítottam és kivittem néhány széket, virágot és asztalt is. A földre ragasztószalaggal kijelöltem a játék helyét is.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékot, egy közös barkácsolás előzte meg, melyen egérkét készítettünk dióhéjból.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A mai napon már elmeséltem nektek a macska és az egér történetét, amiből kiderült, hogy az egérke nagyon ravasz volt, így megúszta, hogy macska lakoma legyen. A délután folyamán, ellátogatunk az egerek világába és megfigyelem, hogy hány ravasz és ügyes egérkéhez van szerencsém. Remélem, hogy minél több ilyen agyafúrt és eszes egérkével fogok találkozni.
  17. A játék menete, játékszabályok: Alkossunk egy kört. Mindenki tegye hátra a kezét összekulcsolva és hunyja be a szemét. A játékvezető én leszek, a körön kívül fogok egy kört menni, egy valakinek meg fogom szorítani egy kicsit a kezét. Ne aggódjatok, nem fog fájni! Akinek megszorítom a kezét, ő lesz az egér vezér. Az egér vezér nem árulhatja el senkinek sem, hogy ő az egér vezér. Ez maradjon titokban! A többiek pedig a kisegerek lesznek. A teremben sétálunk (vagy lassú futással) és amikor két kisegér találkozik, egymással szemben megállnak és köszöntik egymást, miközben ezt mondják: cin cin. (A cin cin köszönésre cin cin-nél kell válaszolni.) Igen ám, de az egerek között van egy egér vezér, aki néma, ő ugyan megáll az egerekkel szemben, de nem köszön nekik, sőt a vele való köszönés után mi is elnémulunk. A játék végére a kezdeti hangok (cin cinezések) elnémulnak, mivel mindenki néma lesz. Tegye fel a kezét, akinek érthető a játék. Játsszunk egy próbajátékot!
  18. A játék lezárása: A játék, akkor fejeződik be, amikor elnémul minden résztvevő, minden egérke. Amikor ezt tapasztalja a játékvezető, akkor odahívom magamhoz az összes egérkét és megbeszéljük a tapasztalatokat. A kerettörténetet nem zárom le, mert több egérkés játékot is végrehajtunk a játék után. Amikor az utolsó egeres játékon is túl vagyunk, akkor befejezem, ezzel a mondattal: A délután több játéknál is tapasztaltam, hogy az első d-s kisegerek milyen ügyesen játszottak, sőt még a macska eszén is túljártatok, mint a mesében. Közös énekléssel zárjuk a délutáni foglalkozást. (Rutkai Bori: Egér nóta)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék vége után, megbeszéljük, hogy a résztvevők jól végezték-e el a feladatukat. Mit gondoltok ki lehetett az egér vezér? Van rá tippetek? Miből gondoljátok, hogy ő volt az? Az egérkék megfelelően köszöntötték egymást? Volt olyan, aki szerintetek nem tartotta be a szabályokat? Hogy éreztétek magatokat a játékban? Mit gondoltok, kinek volt nehezebb dolga a játékban az egér vezérnek vagy az egérkéknek. A felsorolt kérdéseknek a megválaszolása, vélemények, észrevételek meghallgatása. Az egér vezér nagyon jól titkolta az elején, hogy ő az, mit gondoltok miért?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játéknak van egy továbbfejlesztett változata is, ahol fordítva kell eljátszani a játékot. Tehát minden egérke néma, az egér vezér kacsintással köszön a társainak. A játék nehézsége az, hogy mindenki kacsintott-e mindenkinek, azt sokkal nehezebb észrevenni és ellenőrizni, mint az elnémulást, tehát kacsintás helyett egy másik mozdulatot kellene kitalálni, amit könnyedebben észrevesz egy játékvezető, amikor már minden kisegérke csinálja. A kacsintás helyett lehetne egy sajt darab majszolásának imitálása is, mert ez a mozdulat sokkal észrevehetőbb, mint egy kacsintás.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető ellenőrzi, hogy minden kisegér részt vesz és játék szabályokat betartja-e. Baleset, probléma esetén közbelép. Az egyik körben előfordult, hogy az egyik vezér egér, nem állt meg, hanem elrohant a kisegerek mellett és nem vette fel velük a szemkontaktust, csak futtában, ekkor azonnal megállítottam a játékot és elmagyaráztam és meg is mutattam a gyerekeknek, hogy mi a vezér egér feladata. A játék további részében már az egér vezér betartotta a szabályokat és megfelelően folytatódott a játék.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Fodróczy – Ávár Andrea