A játék neve, címe: Föld-víz-levegő bajnoka
A játék pedagógiai célja: Az együttes élmény megtapasztalása, a figyelem és együttműködés fejlesztése a játékosok körében.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: – Az osztálytermet úgy kialakítani, hogy a székek, padok ne akadályozzák a játékosokat, biztonságosan tudjanak kört alkotni. – A játékosok figyelmét felhívni arra, hogy vigyázzanak a mellettük álló társaikra. – A játékvezető puha rongylabdát használjon a sérülések elkerülése érdekében! – Mivel a játékban egymásra is kell figyelni, nagyon fontos leszögezni, ha kiesnek a játékból, nem minősítsék egymást.
Résztvevők száma: 15-20 fő, 21-30 fő, 30 főnél több
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Rongylabda, vagy bármilyen puha tárgy, amit dobálni lehet.
Technikai igény: –
Az előkészítés feladatai: Ha tanteremben játsszák, a terem berendezése. Székek és padok széthúzása úgy, hogy a játékosok kényelmesen és biztonságosan elférjenek. (szabadtéren nincs szükség előkészítésre).
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosok bevonása a terem átalakításába.
A játék megnyitása, nyitánya: A játék megkezdése előtt ismertetjük a játékszabályokat. Ez egy olyan játék, melyet eltérő nehézségi szinteken játszhatnak a résztvevők attól függően, hogy hány dologra kell egyszerre figyelniük. Miután megbizonyosodtunk, hogy mindenki érti a szabályokat, próbajátékot játszunk a legegyszerűbb módon, majd közösen eldöntjük, milyen szinten szeretnénk a továbbiakban játszani.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak, a játékvezető középen. Odadobja egyik tanulónak a labdát, akinek egy szárazföldi, vízi, vagy repülő állatot kell mondania gyorsan attól függően, milyen instrukciót kapott (föld- víz- levegő). Előre megbeszéljük, hogy ugyanaz az állat csak egyszer hangozhat el. Nehezebb fokozat: miután a játékvezető eldobta a labdát, a játékos mellett álló két társa, ha a víz instrukciót hallja, mindketten leguggolnak, ha a levegő instrukciót, kezüket a magasba emelik. Ha a föld hangzik el, nem csinálnak semmit. Ha valaki rosszul reagál, vagy nem jó állatot mond a játékos, mind a hárman leülnek, a játékot nem folytathatják. Legnehezebb fokozat: a játékosoknak 5 másodpercük van, hogy helyesen válaszoljanak és reagáljanak.
A játék lezárása: A játék akkor ér véget, mikor csak egy játékos marad. Ez kétféle módon valósulhat meg: – Ha az utolsó körben már csak négyen vannak játékban, az utolsó hármas kiesésével megszületik a bajnok. – Ha 2 vagy 3 játékos marad a végén, akkor addig játszunk a legegyszerűbb módon, míg csak egy játékos nem marad.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén a résztvevők megtapsolják a bajnokot. Ezután a játékvezető megköszöni minden játékos aktív részvételét, és megkérdezi, hogyan érezték magukat játék közben, nehéz volt-e egyszerre több dologra figyelni, milyen érzéseik merültek fel játék közben.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Korosztálytól függően lehet változtatni a témát (Például: föld-víz-levegő, tárgyakat, járműveket mondanak a játékosok), vagy adott tantárgyhoz is igazíthatjuk a témát (Például: ókor- középkor- újkor, híres történelmi személyeket mondanak a játékosok).
A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek pontosan kell ismertetni a szabályokat lépésről lépésre, és próbajátékot játszani. A játékvezetőnek tudnia kell reagálni a résztvevők között felmerülő esetleges konfliktusokra, mivel egyszerre hárman esnek ki a játékból.
Egyéb/megjegyzés: Nagyon jó hangulatú játék, érdemes a legnehezebb módon játszani. Nagy létszámú osztályoknak csoportoknak is kifejezetten ajánlott. Előnye, hogy minden játékos aktívan részt vesz benne.
A játékot lejegyezte: Fodorné Kalán Edina