JÁTÉKRA FEL!

Fodorné Földesi Zsuzsanna: Mit visz a kis hajó?

  1. A játék neve, címe: Mit visz a kis hajó?
  2. A játék pedagógiai célja: hangok felismerése szavakban, azonosítása képek segítségével
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: megfelelő mozgástér biztosítása a hajó és az asztal között
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: hajó, betűkártyák, képek
  12. Technikai igény: gyurma ragasztó a képek felrakásához, egy játékvezető, aki ismeri a betűket
  13. Az előkészítés feladatai: helyszín berendezése, hajó felrögzítése a falra a gyerekeknek megfelelő magasságban, képek szétterítése az asztalon, gyurmaragasztó kikészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: asztal, székek előkészítése, képek szétterítése
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A klasszikus szójáték felidézése, ami szerepel a csoport repertoárjában. „ Most viszont nem képzeletbeli hajót fogunk feltölteni áruval, hanem egy láthatót.”
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékkör elején a csoport mondja az ismert mondókát: „Megy a hajó a Dunán, lemaradt a kapitány, kiabál, trombitál, de a hajó meg sem áll.” Ez alatt egy gyermek kihúz a kiskosárból egy betűt, amit a játékvezetőnek ad. „Mit visz a kis hajó …-vel?” – kérdezi a játékvezető, és felteszi a betűt a hajóra, miközben a hangot először ő, majd a játékosak is hangoztatnak. Ez után minden játékos egyszerre kezd el olyan képeket keresni, amelyek ábrája a megadott hanggal kezdődik. Ha megtalálta, felemeli, és kimondja a szót. Ha a többiek szerint megfelelő a kártya, akkor felrakhatja a hajóra. Ha nem, akkor vissza kell raknia. Egy képre több szó is alkalmas lehet! (pl. kötél, madzag, fonal, cérna) Ha 5 kép felkerült a hajóra, akkor megtelt. A játékosok újra elmondják a mondókát. Ez alatt lekerül az előző betű, és a képek, és egy játékos húz egy újabb betűt. A játék így folytatódik mindaddig, amíg a játékosoknak van kedvük játszani. Általában 4-5 körön át.
  18. A játék lezárása: Ha a játékosok elfáradtak, vagy elfogyott a játékra szánt idő, akkor az eszközöket közösen elrakják.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ebben a játékban a játékosok értékelik egymást, vagy önmagukat. A játékvezető inkább csak az aktivitást, a jó hangulatot, a játék közbeni toleranciát, türelmet értékeli. Jutalom maga a hajóba való berakodás, és a játék öröme.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kisebbek számára könnyítés lehet, ha egyedül kereshetik a képet. A következő gyerek csak akkor jöhet, ha az előtte levő már megnevezett egy képet. Ha az jó, akkor felteheti, ha nem, akkor a következő játékos jön. Nehezítés lehet a nagyobbaknak, ha nem a szó elején, hanem a végén, vagy a közepén kell fellelni a keresett hangot.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A kihúzott betű elsődleges hangoztatása, a játék szabályainak betartatása, a játék szabályainak a játékosok életkorához, képességeihez igazítása, technikai nehézségekben segítés (gyurma ragasztó alkalmazása)
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Fodorné Földesi Zsuzsanna