JÁTÉKRA FEL!

Fermann Ágnes: Színek tánca a táncmesterrel

  1. A játék neve, címe: Színek tánca a táncmesterrel
  2. A játék pedagógiai célja: A gyerekek kerüljenek kapcsolatba olyan társaikkal is, akikkel egyébként napközben nem feltétlenül játszanak. Színek tanulása. Dalok, mondókák gyakorlása. A véletlenszerűség elfogadása. Egymásra figyelés. A közös éneklés élvezete. Csoportalkotás, egymásra figyelés, egymás segítése. Szabálykövetés, önuralom fejlesztése. Némi finommotorika fejlesztés.
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Gyerekek figyelmét fel kell hívni arra, hogy óvatosan kerülgessék egymást.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: egy kisebb zsák, színes dobókockák és egy hagyományos dobókocka (közel azonos méretű), palást a táncmesternek, csengettyű
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: székek, asztalok, egyéb útban lévő tárgyak félrerakása, eszközök előkészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kellékek kérésre előpakolása, odahozása pl. az asztalról.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Eszközök bemutatása, színek ismétlése a kockákon keresztül, a palást viselésének bemutatása, a régi tanult dalok címének felidézése választási lehetőségként. A gyerekekkel beszéljük meg, hogy a színekből hány-hány darab van. Kisebbeknél érdemes úgy alakítani, hogy közel azonos darab legyen mindegyik színből, hogy tudják, körülbelül hány társsal kell összekerülniük. Mindezt érdemes körben ülve átbeszélni a gyerekekkel a játékszabállyal együtt a próbajáték előtt.
  17. A játék menete, játékszabályok: A zsákban van minden kocka, a hagyományos is. Mindenki húz egyet. Valaki értelemszerűen a hagyományosat fogja húzni, ő lesz a táncmester. Ezért kell közel azonos méretűnek lennie a kockáknak, hogy tapintással ne legyen felismerhető, hisz mindenki táncmester szeretne lenni. A húzás egy pillanat műve legyen, ezzel ne teljen idő. Nem szabad megnézni, a marokban kell tartani, amíg nem húzott mindenki. A játékvezető jelzésére (pl. kis csengettyűvel) nézheti meg mindenki, ekkor ki is derül, ki a táncmester. A táncmester feladata, hogy megy a vezetőhöz a palástért, a többiek pedig keresik az azonos színű kocka tulajdonosait és csoportot alkotnak. Mindenki jól láthatóan tartsa a kockát a mutató és hüvelyk ujja között. A nagyobbak segíthetnek a kicsiknek, fogadjak be az esetleg bizonytalanul keringőket. A vezetőnek figyelnie kell, hogy a színek befogadták-e, megtalálták-e összes társukat, a gyerekek is figyeljék egymást. Ha, megvannak a csoportok, és a palástos táncmester a játékmester mellett, akkor egymásra figyelünk, és a táncmester mond egy dal címet, amit közösen éneklünk, a színek pedig egymásba karolva (kocka a marokban) körbe sétálva táncolnak. A dal végén visszakerülnek a kockák a zsákba, a palást is lekerül, és kezdődhet elölről a játék. Véletlenszerű lesz az új táncmester személye, és az új dal a táncmester döntése. Mindezt mindenkinek el kell fogadnia.
  18. A játék lezárása: Jöhet a jól megérdemelt pihenés, akik voltak táncmesterek, foglaljanak helyet, biztosan elfáradtak, a többiek lesznek a segítők az el/visszapakolásnál. Ez vigaszdíj azoknak, akik nem kerültek esetleg sorra a táncmesterségben. Ha esetleg mindenki sorra került, akkor persze bárki pakolhat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérjük meg a gyerekeket, hisz valószínűleg mindenki ügyesen betartotta a szabályokat, figyeltek egymásra, szépen énekeltek. Ez nem könnyű játék a kicsik oldaláról nézve, sokfelé kell koncentrálni. Játék közben is vegyük észre, hogy mennyire ügyesek és dicsérjük őket menet közben is. Emeljük ki, hogy milyen klassz, hogy a nagyok segítették a kicsiket, és mennyire szuper, hogy a kicsik pedig szépen együtt dolgoztak a nagyokkal, egy csapatot alkottak. Arról se feledkezzünk meg, hogy az táncmesterek briliánsan irányítottak, és kellemes közös éneklés, jó hangulat alakult ki a játék során.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet más közös tulajdonság alapján párokat keresni (képen bármi, szám, forma, állat, növény, nagyobbaknak, betű, műveletek stb.). Éneklés helyett lehet mondókázni, nagyobbaknak verset mondani (de legyen rövid, pl. egy versszak), szorzótáblát stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell végig, hogy mindenkinek egy kockája van-e, nem maradt-e ki senki, dicsérni, aki szépen türelmesen keresi a csapatát, közben koncentrálni a játékmester palástjának a felvételére. Pici gyerekek koordinálása mindig nagyobb figyelmet igényel főleg addig, amíg még új a játék.
  22. Egyéb/megjegyzés: Eleinte nehéz lehet levezetni, de a második alkalommal már segít a rutin, és nagyobb figyelem juthat a közös éneklés élvezetére.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Fermann Ágnes