JÁTÉKRA FEL!

Ferenczi Katalin: Mondd, csinálom!

  1. A játék neve, címe: Mondd, csinálom!
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők kényszerérzet nélkül kommunikáljanak egymással. Ezzel a játékkal fejlődjön a gyermekek kommunikációs képessége, azon belül is cél, a verbális kommunikáció (a kifejezőképesség, mondatalkotás) fejlődése. A gyakorlat a beszéd során alkalmazandó pontos meghatározás fontosságára hívja fel a figyelmet. A játék során gyakorolják, és mélyítsék el a kisebbek a színeket, a formákat. Gyakorolják a téri tájékozódást síkban, (Lego-nál térben is). Gyakorolják a helyhatározók helyes használatát (pl.: alul, felül, mellette, stb.). A jobb és bal gyakorlása. Továbbá a finom motorikájuk is fejlődjön (főként, ha rajzoltatva játsszuk a játékot).
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: nincs
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Tálcák, apró kellékek, (pl.: színes pálcikák, matematikai formák, csengőcskék, stb). Figyelni kell a színekre is, hogy a játékosok teljesen egyforma eszközcsomagot kapjanak. (Legalábbis páronként 2-2 egyforma csomag legyen!) Ülő alkalmatosságok, amikre leültek a gyerekek egymásnak háttal.
  12. Technikai igény: A Játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebben játszhatók, ha minden játékosnak van egy széke, amire leülhet, s esetleg egy kisasztal, amin dolgozhat.
  13. Az előkészítés feladatai: Át kell nézni az eszközöket, hogy elegendő legyen belőlük mindenkinek, és hogy használhatók legyenek. Esetleg az egységcsomagok összeállítása. Célszerű elő is készíteni azokat, hogy akadálytalanul, gördülékenyen menjen a játék. Helyszín biztosítása, berendezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Én úgy csináltam, hogy megkértem a gyerekeket, hogy ők válogassák szét a tárgyakat úgy, hogy mindkét tálcán egyformán legyen mindenből. Nem csak a mennyiségre, hanem a színekre is figyelniük kellett. Így közösen alkottuk meg az egységcsomagokat, amikkel utána játszottunk, valamint azonnal a tárgyakat is megneveztük közösen, ami mát a játék megnyitásának is megfelelhet.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Esetleg a játék előtt minden résztvevővel közösen nevezzük meg a tálcákon lévő tárgyakat (pl.: pálcika, kisalma, csengő). Elmondom a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Párosával szórtan helyezkedünk el az adott téren úgy, hogy a párok egymást ne zavarják. A párok mindkét tagja magához vesz egy játékcsomagot, úgy hogy a párok tagjainál lévő egységcsomagok megegyezzenek egymással. (Különböző párok csomagjai lehetnek különbözőek, de ekkor a párcserénél figyelni kell, hogy ne vándoroljanak a játékcsomagok! Lehet azonban úgy is játszani, hogy teljesen egyforma csomagocska jut minden játékosnak.) Kijelöljük a mondó játékost (a másik lesz a csináló). A párok egymásnak hátat fordítanak. A mondó játékos elkezd kirakni valamit a tálcájára, a kellékekből, és közben hangosan, hogy a társa jól hallja mondja, hogy mit csinál. A csináló játékos a hallottak alapján megpróbálja leutánozni a társát, és ugyanazt kirakni a tálcájára, mint a mondó úgy, hogy nem láthatja a társa alkotását, és nem kérdezhet vissza (csak csendben csinál). A cél, hogy egyforma, de lehetőleg minél hasonlóbb alkotások szülessenek. Amikor elkészültek a párok (vagy lejárt az idő), hasonlítsák össze egymással a párok a tálcájukat. Párcserével is játsszuk el a játékot!
  18. A játék lezárása: Ennek a játéknak nincs semmilyen következménye, nem lehet kiesni a játék során, nincs versengés benne, sőt inkább együtt kell működnünk a párunkkal a sikerért. Így a játéknak, a résztvevők visszajelzéseit és a külső körülmények hatásait figyelembe véve, én vethetek véget. Amennyiben befejezettnek nyilvánítom a játékot, úgy megkérem a részvevőket, hogy segítsenek összeszedni a kellékeket, és pakoljunk el közösen, ezzel is jelezve, hogy most valami más fog már következni.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a játékosokat, köszönd meg a részvételt, kérdezd meg, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ezt a játékot tovább játszhatjuk úgy, hogy a 2. körben a csináló játékos vissza is kérdezhet, azaz verbálisan kommunikálhatnak is egymással. Továbbá a kellékek változtatásával is újabb és újabb játék tárul elénk. Pl.: lehet Lego-val is játszani a játékot. Ekkor, ha nagyobbakkal játsszuk, akkor nehezíthetjük a játékot, ha nem nézzük a Lego-darab színét, csak a méretét/pöttyeinek számát. Azonban rajzoltathatjuk is a gyerekeket: egymással háttal párokban, vagy egy kiválasztott gyermek elmondása alapján az egész osztálynak. Az utóbbinál úgy helyezkedjen el a kiválasztott (mondó), hogy a többiek ne lássák a rajzot a kezébe. Ekkor is lehet úgy, hogy első körben nem kérdezhet vissza az osztály (az osztály lesz ekkor a csináló), majd második körben (egy másik rajz elmondásánál) visszakérdezhet az osztály, végül eljátszhatjuk úgy is, hogy szembefordul a mondó az osztállyal, és úgy meséli el, hogy mi van a rajzán. Ez esetben mutogathat is a kezével, valamint továbbra is visszakérdezhet az osztály (azaz a verbális- a nonverbális kommunikáció kiegészíti egymást). Mindegyik esetben a cél ugyanaz, mint a fent leírt játékban.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok elmondásán túl, a játék során a csendes megfigyelő szerep jut a játékvezetőnek, valamint, hogy figyeljen a játékidőre. Minden egyes rész után hasonlítsuk össze a megoldott feladatokat és beszéljük meg, hogy miért, vagy épp miért nem hasonlít egymásra a kettő. Amennyiben nagyon eltér a kettő egymástól, megéri újból ugyanabban a szereposztásban eljátszatni a játékot. Ekkor is ellenőrizzük le a végén a faladatot, sőt emlékezetből a korábban játszottal is vessük össze a megoldást. A játékot szerepcserével is játsszuk el. Sőt párcserével is érdemes eljátszatni. Folyamatosan figyelni kell a játékosok lelki biztonságára! (Ne érezzék, hogy rosszul csinálták, ha nem tökéletesen egyforma a végeredmény!)
  22. Egyéb/megjegyzés: Hogy ne húzódjon el nagyon a játék, és ne váljon unalmassá, korlátozhatjuk a játék idejét. (pl.: homokórával, vagy meghatározhatjuk, hogy min., ill. max. hány elemet kell letenni a tálcára). Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Ferenczi Katalin