JÁTÉKRA FEL!

Felföldi Ilona: Asztalra csapós

A játék neve, címe: Asztalra csapós

A játék pedagógiai célja: Feszültségoldás, kikapcsolódás, lazítás, ugyanakkor: Koncentráció fejlesztése, bal-jobb kéz koordinációja

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Járványhelyzetben nem ajánlott, mivel érintkeznek a tanulók, közel ülnek egymáshoz

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Fontos, hogy a gyerekek széken üljenek, és körbe tudjanak ülni 1 vagy több asztalt, a résztvevők számának megfelelően.

Az előkészítés feladatai: Padok összetolása a tanulók számától függően 2-4 pad, illetve azok körberakása székekkel

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosokat be lehet vonni a terem, szoba berendezésébe.

A játék megnyitása, nyitánya: Elmondod, hogy egy szórakoztató, ugyanakkor koncentrációt igénylő játékot fogtok játszani.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körbe ülik az asztalt, mindenki felteszi mindkét kezét az asztal lapjára úgy, hogy a bal és a jobb keze is keresztezze a tőle balra illetve jobbra ülő játékos kezét. Te a körön kívül irányítod a játékot úgy, hogy ráláss az asztalra, figyelemmel tudd kísérni, ha esetleg ront valaki. Feladat, hogy egy kijelölt játékos rácsap az asztalra, majd mutat a hüvelykujjával abba az irányba, amelyikbe szeretné, hogy az asztalra csapás folytatódjon. Az a játékos, aki bármelyik kezével elrontja a csapást (vagyis nem csap időben az asztalra, vagy akkor is csapásra emeli a kezét, amikor nem ő következne) a keze kiesik a játékból. A másik keze viszont még játékban marad. Azok a győztesek, akinek a keze legvégül játékban marad.

Először tegyenek a tanulók próbakört – mivel keresztben vannak a kezeik az asztalra téve, elsőre nehéz lesz eldönteni, hogy valójában kinek is a keze következik a sorban. Ha megvolt az első próbakör, lehet a játékot bonyolítani: pl. -ha egy helyett kettő rövidet csap a tanuló az asztalra, az megfordítja a csapkodás menetirányát, tehát visszafelé indul el a kör. vagy – egy -like- jelet mutatva meg lehet zavarni a soron következőt. Ebben az esetben ugyanúgy halad az asztalra-csapás, jelezve, hogy a menetirány helyes.

Minél kevesebb kéz marad, annál nehezebb figyelemmel követni a sorrendet, nagyobb az esély a rontásra.

A játék lezárása: A játék addig játszható, amíg már csak 2 tenyér marad az asztalon, tehát legalább két győztese van a játéknak.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékot esetleg lehet kapcsolni másik játékhoz, amelyben két kiválasztott tanulóra van szükség, így megvan a két kiválasztott játékos, pl. két csapatkapitány. A játék végén értékeljétek a játékot, tetszett-e nekik, miért érezték jól magukat, volt-e esetleg kellemetlen tapasztalatuk, szeretnék-e máskor is játszani.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Lehet más jelzéseket is bevezetni, amivel nehezítjük a játék menetét. – Ha többen vannak, lehet két irányból is indítani a játékot. – További változat lehet, hogy asztal nélkül, körben ülve, lábbal dobbantanak a játékosok. – Ha sok játékos van, gyorsítható a játék azzal, hogy rontás esetén mindkét kéz kiesik a játékból.

A játékvezető speciális feladatai: A szabályok ismertetése és a feladatok nehezítése fokozatos legyen. Mindig legyen minimum egy próbakör, amiben megszokják a játékosok a kezek (lábak) irányítását. A játék folyamán kövesd figyelemmel a szabályok betartását.

Egyéb/megjegyzés: A kezdeti nehézségek után nevetésbe fullad a játék, energetizálja, felrázza a gyerekeket.

A játékot lejegyezte: Felföldi Ilona