JÁTÉKRA FEL!

Farkasné Portás Szilvia: Kreatív kockatorony

  1. A játék neve, címe: Kreatív kockatorony
  2. A játék pedagógiai célja: csapatmunka, együttműködés, kooperáció, finommotorika, koncentráció, képzelet, türelem, kreatív gondolkodás, bizalom kézügyesség, logikus gondolkodás fejlesztése, figyelem, memória, auditív képességek fejlesztése, szövegértés és kommunikációs készség fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Fa építőkockák kicsik (téglatestek, kockák különböző méretűek), 2 db kendő, stopperóra, asztal, székek
  12. Technikai igény: megfelelő világítás
  13. Az előkészítés feladatai: eszközök előkészítése, szerepek megbeszélése (építész, mérnök), szabályok ismertetése, saját csapat stratégiai megbeszélése fél percben
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: eszközök előkészítése, stratégiai megbeszélés
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékszabály ismertetése és a csapotok stratégiai megbeszélése után, a mérnökök bekötik építészeik szemét egy egy kendővel. Majd a stopperóra elindítása után kezdődik a játék.
  17. A játék menete, játékszabályok: Játék elnevezése: Kreatív kockatorony Részvevők száma: legalább 2 fő, de izgalmasabb a játék minimum 4 fővel, azaz 2-2 párral Leírás: Különböző méretű kis kockákból – téglatestekből tornyot kell építeni, úgy hogy legalul csak 1 db kocka, téglatest lehet, azt az elemet szabadon lehet kiválasztani. Párokat kell alakítani. Az egyik fél lesz az építész (csak ő nyúlhat majd a kockákhoz), bekötött szemmel kell dolgoznia a játék végéig a társa utasítása szerint. A másik fél lesz a mérnök, ő nem érhet a kockákhoz, csak szóbeli instrukciókkal láthatja el bekötött szemű társát (az építészt), hogy a torony megépítése sikeres legyen. Amennyiben 2 pár is részt tud venni a játékban, akkor nagyon izgalmas verseny is kialakulhat. A játék célja, hogy adott idő alatt, minél magasabb torony épülhessen meg a kockákból, a torony összedőlése nélkül. Két pár esetén versenyezni is lehet, melyik csapaté lesz a magasabb torony, illetve melyik csapat tornya marad meg tovább, összedőlés nélkül. Ha csupán egy pár, azaz két fő tud részt venni a játékban, az sem probléma, hisz így is nagyon vidám, jó hangulatú játék alakulhat ki, kellemes és hasznos perceket tölthetnek el ezzel a játékkal. A játék során számos képesség fejlődik. Fejlődik a játékosok együttműködési képessége, figyelme, koncentráció képessége, kitartása, türelme, az építész finom motorikus mozgása, és a mérnök logikus gondolkodása és kommunikációs képessége és az együttműködés is. A játék kezdete előtt, a játéktársak kapnak fél percet megbeszélni a stratégiát, illetve megbeszélni a szerepeket, ki lesz az építész és ki lesz a mérnök. A játék megkezdése előtt a játékosok próbálják megbecsülni, hogy mekkora tornyot lehet megépíteni a kockákból, összedőlés nélkül. (Játékszabály új variációja: A torony építése időre történik. Mindkét csapatnak 90 másodperc ideje van a torony megépítésére. A játék nyertese az a csapat, amelyik a magasabb tornyot tudta megépíteni, annak összedőlése nélkül a rendelkezésre álló idő alatt. óvodás korú gyermekek esetében nem csak torony építése jöhet szóba, hanem akár egy komplex várépület is, mivel nekik igen élénk a fantáziaviláguk, ezért hagyhatjuk képzeletüket szárnyalni, ezzel is fejlesztjük belső képi gondolkodásukat, fantáziájukat.)
  18. A játék lezárása: A játék a megadott az idő lejártával ér véget, vagy ha valakinek előbb összedől az építménye, akkor a másik csapat nyer. (két csapat esetén). Az a csapat nyer, amelyik a megadott idő végére magasabb vagy komplexebb tornyot építményt tudott felépíteni, annak összedőlése nélkül.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az értékelést a csattagok közösen végzik, megvizsgálják azt is, hogy a játék megkezdése előtt megbecsült toronymagasságot sikerült e felépíteni. Visszavágó esetén szerepcserét is lehet eszközölni. Később pedig a csapattagokat is felcserélhetik.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: (Játékszabály új variációja: A torony építése időre történik. Mindkét csapatnak 90 másodperc ideje van a torony megépítésére. A játék nyertese az a csapat, amelyik a magasabb tornyot tudta megépíteni, annak összedőlése nélkül a rendelkezésre álló idő alatt. óvodás korú gyermekek esetében nem csak torony építése jöhet szóba, hanem akár egy komplex várépület is, mivel nekik igen élénk a fantáziaviláguk, ezért hagyhatjuk képzeletüket szárnyalni, ezzel is fejlesztjük belső képi gondolkodásukat, fantáziájukat.)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető figyel arra, hogy a csapattagok betartsák a játékszabályokat, figyeli az időt, illetve ügyel a csapatok kialakításánál az igazságos erőviszonyok kialakítására. (pl.: életkori elosztás)
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Farkasné Portás Szilvia