JÁTÉKRA FEL!

Falusiné Kovács Lívia: Szemfüles manócskák (Dobj és csapj!)

  1. A játék neve, címe: Szemfüles manócskák (Dobj és csapj!)
  2. A játék pedagógiai célja: Figyelemfejlesztés, színek, számképek gyakorlása, munkatempó fokozása, versenyhelyzet megtapasztalása egymás iránti figyelem kialakítása. Türelem gyakorlása, szabályok betartása, saját megszerzett pontok nyilvántartása – becsületesség, figyelem megosztása, munkatempó fokozása. Győzelem és vereség elviselése. A játékban éppen részt nem vevők számára a saját feladatukra koncentrálás. Új közösség, így motiváló, érdeklődést felkeltő helyzet, mely együttes élmény örömét nyújtja, segíti egymás megismerését.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A kezdés előtt figyelmeztetni kell a játékosokat arra, hogy ügyeljenek egymásra. Ne hajoljanak az asztalra, mikor a lecsapás stádiuma következik! Az előkészítéskor az asztal és a székek áthelyezése során egymásra ügyelni kell! Az ollóval történő munkavégzés során a biztonsági szabályokat be kell tartani.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Asztal, dobókocka, színes kocka, számképekkel és színes kerettel ellátott lapocskák. A színek feleljenek meg a színes dobókocka színeinek, összesen 6-féle számkép van (1-6) és 6 -féle szín. Manósapkák.
  12. Technikai igény: Természetes vagy mesterséges megvilágítás.
  13. Az előkészítés feladatai: Biztosítani kell a dobókockát és a lapocskákat. A teremben úgy kell elhelyezni egy asztalt, hogy az körbejárható, körbeállható legyen. Textilből vagy papírból kis csúcsos manósapkákat készítünk.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Életkorukból adódóan a gyermekek nagy örömmel és szívesen vesznek részt a lapocskák megrajzolásában, kivágásában, színezésében, amennyiben nem számítógéppel készül. A tanteremben az asztal mellől a székeket ők is félre tudják rakni. Az asztal emelésekor figyelni kell! A manósapkákat papírból könnyű elkészíteni. Textilből kicsit összetettebb feladat, felnőttnek javaslom varrógéppel.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A legfigyelmesebb, leggyorsabb manócskák kiválasztása következik, akik majd segíthetnek a péntek délutáni projekt-nap előkészítésében. Szükséges a színek és a dobókocka jó ismerete és a gyors mozgás. Aki szívesen vállal egy játékos versenyt, álljon az asztal köré!
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék 3 lépcsőben, fokozatosan nehezedő. 1. Az asztalra színes szegélyű lapocskákat helyezünk. A színes kockával bobunk. 3-ig számolok, ennyi idő áll rendelkezésre. Aki a lapocskák közül talál ugyanolyan színűt, az csapjon rá és hagyja rajta a tenyerét! 3-szor dobunk. A helyes választásért pontot kapnak a manócskák. Mindenki számolja a saját pontjait! 2. Az előző játék folytatásaként most a dobókockával dobunk. Az asztalon lévő lapocskák közül az ugyanolyan számképet tartalmazóra kell rácsapni. 3-ig számolok, 3-szor dobunk. Mindenki számolja a saját pontjait! 3. Nehezítésként mind a két kockával egyszerre dobunk, a színre és a számképre is figyelni kell. 3-ig számolok, 3-szor ismételjük a dobást. Mindenki számolja a saját pontjait!
  18. A játék lezárása: Összeszámoljuk a személyenként gyűjtött pontokat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A nyertes az, aki a legtöbb pontot gyűjtötte. Őt valamennyien megtapsoljuk, elismeréssel adózunk a remek teljesítményéhez. A 3 legtöbb pontot gyűjtő manócska jutalma: vállalhat segítő munkát a projekt-nap előkészítése során.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Fiatalabb gyermekek esetében formákkal, képekkel is játszható. 2. Amikor már a számokat is ismerik, a számképek helyett, illetve azokkal vegyesen is játszható. 3. Matematikai ismereteik bővülésével műveletek gyakorlására alkalmas. 4. Felhasználható képek, szavak segítségével főfogalmak elmélyítéséhez. 5. Szóképekkel a helyesírás gyakorlásához. 6. Beszédértés fejlesztéséhez szöveg olvasása során a hallott szavakhoz tartozó képek, szóképek lecsapásával.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető dob a kockákkal, és hangos számolással jelzi a megfelelő időt. A háttérben figyelemmel kíséri a pontozást.
  22. Egyéb/megjegyzés: Kisebb csoportban alkalmas a játékra, de több körben ismételhető.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Falusiné Kovács Lívia, (fklivia@gmail.com)