A játék neve, címe: Pillangók a színes réten
A játék pedagógiai célja: Ismeretek bővítése a tavasszal kapcsolatban. A természet szeretetére, védelmére nevelés. Környezettudatos magatartás fejlesztése. Együttműködési képesség fejlesztése, figyelem, színismeret, térbeli tájékozódás, feladattudat, testséma, szem-kéz-láb koordináció fejlesztése
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: A gyerekek figyelmét felhívom, hogy ügyeljenek arra, hogy játék közben nehogy összekoccanjanak és mikor helyet cserélnek a színes lapokra (virágok) ne lépjenek, mert csúszhat .
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: 12 db színes laminált színes lap 2-2 db /piros, narancssárga, citromsárga, rózsaszín, zöld, kék) Kinyomtatott, kivágott pillangók- melyeket a gyerekek színeztek ki a laminált lapokkal megegyező színűre.
Technikai igény: Egy hangszer vagy pendriv-en zene
Az előkészítés feladatai: : A színes lapokat és a pillangókat belaminálni és a pillangóknak ujjgyűrűt készíteni, hogy a gyerekek a mutató ujjukra tudják húzni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A délelőtt folyamán beszélgetés a tavaszról a pillangókról. Éneklés (”Lepke, lepke” vagy Lepke te kedves szállj csak… kezdetű dalok.) Egy virágos mezőre varázsoltam őket a csoport varázsló dalával. ( Hókusz, pókusz abrakadabra……) A pillangókat, amelyekkel játszottunk a gyerekek színezték ki előző nap szabadjáték idején.
A játék megnyitása, nyitánya: A lapokat elhelyezem a nagyszőnyegen és a szőnyeg közepére reptetem a pillangókat. Dallal vagy varázsigével magam köré motiválom a gyerekeket. Mindenki választhat magának egy színes pillangót és a vele megegyező színű világra reptetheti.
A játék menete, játékszabályok:Ha mindenki elhelyezkedett a virág körül ismertetem a játékszabályt:
– A kis pillangók repkednek a virágok között előszőr úgy, hogy mondok egy színt és az azonos színű pillangók helyet cserélnek. Ezt mindenkivel végig játsszuk, vagyis mindenki szépen sorban helyet cserél az elmondott színnek megfelelően – Ez után a kis pillangók a virágos réten körbe -körbe röpködnek és ha jön a vihar (előre megbeszélt jelzés- jelen esetben egy csörgő jelezte a vihar közeledtét) mindenki a pillangójával megfelelő színű virágra repül – Majd a következőkben mindig elveszek két egyszínű virágot –egyre kevesebb lesz a virág a mezőn (kis óvodások jártak és a kis színes virágokat elkezdték leszedegetni –kis történet)
A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha már csak egyféle színű virág marad a szőnyegen
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék közben és folyamatosan dicsérem őket, ahogy kiesnek és már nem találják a pillangójukkal megfelelő színű virágot, hiszen nem tudjuk előre, hogy melyik színű virággal lesz kevesebb a réten. A legvégén pedig aki bent maradt megtapsoljuk. Elmesélik, hogy érezték magukat a játék során. Náluk hagyom a pillangót, hogy bevonhatják más játékba is, játszhatnak vele.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot játszhatjuk úgy is, hogy a pillangóval megegyező virágok közül nem mindkét színt vesszük el, hanem csak az egyiket, így a két megegyező színű pillangó közül a fürgébb még játékban marad.
A játékvezető speciális feladatai: Ha valamelyik gyermek kiesik és magatartásával zavarná a még játékban lévőt megkérném, hogy segítsen ő a vihar jelzéssel
Egyéb/megjegyzés: A kellékeket mivel duplán vannak elkészítve felhasználhatjuk egy sorversenyhez vagy váltó versenyhez is.
A játékot lejegyezte: Fáklyáné Nagy Szilvia