JÁTÉKRA FEL!

Fábián Beáta: LEPKÉS

  1. A játék neve, címe: LEPKÉS
  2. A játék pedagógiai célja: Hangszínfelimerés alapján társuk nevének kitalálása, bizalom erősítése, közösségformálás. Kézügyesség, finommotorikus mozgás fejlesztése. Bátorságra nevelés (sokan félnek a sötétben) Lepke mondóka megtanulása játékos formában. (kisebbeknél).
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Kérem a gyermekeket, hogy nyugodtan, sietség nélkül adják át a lepkét egymásnak, hogy a másik el tudja venni. Aki a kör közepére megy szintén nyugodtan tegye, nehogy elessék. (főleg terepen, udvaron)
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: -5,5+,7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Előre elkészített ujjra húzható lepkebáb, Egy nagy karimájú „Surda” sapka, vagy bármely gyorsan cserélhető, a látást akadályozó fejfedő. Ha ülve játszanak, a résztvevők számánál eggyel kevesebb szék.
  12. Technikai igény: Nincs. A játék helyétől és az aktuális fáradtságtól függ, hogy állva, vagy ülve játszanak. Ha ülnek, a székeket úgy kell elhelyezni, közel egymáshoz, hogy egyik széktől a másikig kényelmesen át tudják adni a lepkét.
  13. Az előkészítés feladatai: Kör alakítására alkalmas térség kiválasztása vagy a terem átrendezése, ha nincs elegendő szabad terület.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A nap során játékidőben készíthetnek mindannyian lepkét, ami motiválásra is alkalmas. A játék a Lepkés mondóka begyakorlására is szolgálhat, a játék előkészítése – maga a mondóka megismerése és megtanulása. A játékhoz választhatunk a gyermekek által készített lepkékből, de használhatunk felnőtt által, előre kialakított tárgyat is.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt elmondjuk, fölelevenítjük a mondókát, és ismertetem a szabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyermekek körben állnak (vagy ülnek). Egy játékos a kör közepére megy, olyan nagy sapkát teszünk a fejére, hogy ne lásson ki alóla. Egy másik gyermek kezébe pillangót adunk. A mondókát elkezdem. Együtt mondják velem, közben átadják a lepkét a szomszédjuknak, aki szintén továbbítja. Mindaddig, adogatják egymásnak, amíg a vers véget nem ér. – Lepke, lepke szállj le, szállj le a kezemre. Mézem is van cukrom is, válogathatsz benne! A mondóka végén a körbe lép az a gyermek, akinél a pillangó maradt. Ujjára húzza a bábot, a letakart szemű társához megy, ráteszi a pillangót a kezére, és simogatja, vagy legalább megérinti és ezt mondja: – Elértem a kezedet, mondjad meg a nevemet! A középen álló játékos kitalálja a gyermek nevét, majd átadja a sapkát, elveszi a lepkét, és helyet cserélnek. Aki kiment a körből, beáll (vagy leül) az előző játékos helyére, és kezdődik újra a mondóka.
  18. A játék lezárása: Arra törekszem, hogy lehetőleg minden gyermek bekerüljön a kör közepére. Ha addigra lankad a figyelem, más tevékenységet indítványozok, és befejezem a játékot. Ha még tovább szeretnék játszani, addig folytathatják, amíg kedvük van, vagy a napirend engedi.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a résztvevőket, egyesével külön kiemelem, hogy ki miben volt ügyes (egyéni bánásmód: -aki ügyetlenebb, és most iparkodott, -aki fél a sötétben, de bátran viselte a sapkát középen), így biztosítom a megerősítést és sikerélményt mindenki számára. Fölajánlom, hogy máskor is játszunk ilyet, ha szeretnék.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a játék előtt nem készítettek lepkét, ezt megtehetik a tevékenység végén Különböző technikákkal kedvükre díszíthetik, színezhetik. Az aktuális vizuális nevelési feladattal és technikával is egyeztethető. Ez újabb és újabb tovább fejlesztésre is lehetőséget ad. Ha volt előtte bábkészítés, lehet virágokat, kertet készíteni, (rajzolni, építeni). Új gyermek csoportba való bekerülésénél, vagy újonnan alakuló csoportnál is használható, a játék. Egymás megismerésére, illetve a nevek gyakorlására, közösség építésére, bizalom erősítésére. Más repülő bogárkával, pl. katicával is lehet játszani, a Katalinka szállj le c. dallal, a mozgás maradhat ugyanaz. Bármilyen plüss, vagy játékfigura is használható, amihez játékos mondókát vagy dalt találunk, és a gyermekek ismerik.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok elmondása a gyermekek fejlettségétől függően többször is megtörténik. A játék irányítása közben mindig más gyermek kerül középre, (kis „csalással” lehet úgy igazítani), így szinte folyamatosan szükség lehet a körben zajló játékrész elismétlésére. A játék humorossá tehető, ha egyre gyorsabban mondjuk a mondókát. Fejlettebb csoportnál lehet kiesősre változtatni, aki nem tudta átvenni a lepkét nem játszik tovább. Ezt pl. leguggolással jelzi. Győztes is hirdethető ilyenkor. Óvodai körülmények között csak ritkán játszunk fogyó játékot, mert itt a mozgás öröme, és a közös tevékenység a cél.
  22. Egyéb/megjegyzés: Két különböző helyszínen is játszottuk a Lepkés -t. Mindkét esetben élvezték a gyermekek. A játékot még többször kérték a következő hetek folyamán.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Fábián Beáta