A játék neve, címe: Párbaj. A játék cím mindig igazítható az adott témakörhöz. pl.) Hidegháborús párbaj, vagy Lovagi Párbaj (középkornál)
A játék pedagógiai célja: Tanult fogalmak, évszámok, személynevek játékos összefoglalása, azzal a céllal, hogy ne tanórai, frontális feladat formájában ismételjünk hanem játékos, kötetlen formában. Cél, hogy a gyerekek aktív szereplői, alakítói legyenek a játéknak, ne pedig szemlélők.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A gyerekek figyelmét felhívom arra, hogy, aki nem szeretne, vagy nem tud guggolni, az előre is hajolhat, továbbá ki kell jelölni egy helyet, ahová a kiesett játékosok állnak.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Nincs szükség kellékre.
Technikai igény: Nincs szükség semmilyen technikai kellékre.
Az előkészítés feladatai: Termet be kell rendezni, azaz egy nagy kör kialakításához szüksége helyet kell létrehozni. Padokat, székeket, táskákat el kell tenni az útból.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem berendezésében szoktam segítségüket kérni.
A játék megnyitása, nyitánya: Megkérem a gyerekeket, hogy álljanak egy körbe, ahol mindenki jól láthat mindenkit, illetve ismertetem a szabályokat. Adok egy percet, hogy mindenki átgondolja a tanult fogalmakat, vagy együtt gyorsan megbeszéljük, mit tanultunk, és én is mondok példákat, hogy megkönnyítsem a dolgukat.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak, a játékvezető a kör közepén irányítja a játékot. Akire rámutat, annak le kell guggolnia, vagy előre hajolnia. A mellette álló két embernek egymás felé fordulva kell ujjukkal pisztolyt formázva párbajt „vívniuk”, mégpedig úgy, hogy minél gyorsabban mondanak egy szót az adott, tanult történelmi témakörhöz kapcsolódva. Lehet ez évszám, személy, ország, csata, fogalom, bármi, amit abban a témakörben tanultunk. Egy körbe egy szót, csak egyszer lehet mondani.
A játék lezárása: A hibázó játékos, azaz, aki lassabb, vagy olyat, mond, ami már volt előtte egy körön belül, az kiáll, megfigyelő lesz, és ötletek gyűjthet a következő körhöz. A végén két játékos marad, ők a párbajhősök, akik a végső párbajban háttal állnak egymásnak. Ezután lépnek előre hármat, majd a játékvezető mond egy eseményt, aminek az évszámát kell mondaniuk háromra. A játékvezető háromig számol, a két játékos megfordul és egyszerre mondják ki az évszámot. Az győz, aki jó dátumot, vagy közelebbit mond. Ha mindketten jót mondanak, akkor az, aki előbb mondta ki.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindig megdicsérem az össze játékost. A párbaj győztesét pedig meg szoktuk tapsolni. A végén megköszönöm a részvételüket, és kiemelem, hogy milyen jó fogalmakat mondtak.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bármilyen témakörnél lehet játszani a játékot, és úgy vélem más tantárgyak összegzésére, és ráhangolódásra is tökéletesen alakalmas.
A játékvezető speciális feladatai: Amikor egy csoporttal/osztállyal először játszom a játékot, akkor mindig tartok egy első próbakört, hogy mindenki megértse a feladatot. Mindig kell hagyni a játék előtt egy percet, hogy végig tudják gondolni, milyen fogalmakat mondhatnak. Felhívom a játékosok figyelmét, hogy érthetően, és hangosan (nem kiabálva) mondják majd ki a szavakat, hogy mindenki hallja, mi hangzott el. Érdemes gyorsan vezetni a játékot, hogy minél izgalmasabb legyen. Ha valaki nem az témakörhöz kapcsolódó fogalmat mond, akkor ő esik ki, ezt a játékvezetőnek kell figyelnie, jeleznie, koordinálnia.
Egyéb/megjegyzés: A gyerekek szeretik, ha ezzel a játékkal kezdjük, vagy zárjuk az összefoglaló órát. Minden évfolyamon lehet játszani, ahol történelmet tanulnak.
A játékot lejegyezte: Fabi Stella