JÁTÉKRA FEL!

Essősy-Székely Helga: Tűzvész

  1. A játék neve, címe: Tűzvész
  2. A játék pedagógiai célja: gyorsaság, reakcióképesség, együttműködés/ csapatmunka fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: egyenletes talaj; felhívni a résztvevők figyelmét a szabályok pontos betartására
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 2 hosszabb tornaszőnyeg (ha nincs, felrajzolhatjuk a szőnyegek helyét a talajon krétával, vagy kijelölhetjük kötéllel)
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: tornaszőnyegek elérhetőségének biztosítása (illetve kréta vagy kötél)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: – tornaszőnyegek kipakoltatása a játéktér 2 végébe – közösen kitalálunk egy képzeletbeli helyszínt/ épületet, ahol a játékunk zajlik
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Képzeljük el, hogy az egész csoport közösen színházba/ múzeumba/ plázába stb ment. Miközben remekül töltjük az időnket, megszólal a tűzjelző hangja. Vannak, akik ezt meghallják és elhagyják azonnal az épületet, és vannak, akik nem találják a kivezető utat. E szerint 2 csoportra osztjuk a társaságot.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az egyik csoport az egyik szivacsra áll, a másik a szemben lévőre. Az egyik szivacson lévők lesznek a mentők, akik már kijutottak az épületből, a másikon állnak azok, akiket ki kell menekíteni a tűzből. A 2 csoport között helyezkedik el a tűz, vagyis a fogó (kezdésnél csak egy, később több). A játék célja, hogy a mentők kimenekítsék a tűzből a bennrekedt társaikat. Szabályok: 1- RAJTA! vezényszóra (vagy sípszóra) a mentők megpróbálnak átszaladni a tűzön (fogón) keresztül a társaikért, akik a másik szőnyegen várakoznak 2- ha már az odafelé vezető úton megfog egy mentőt a fogó, akkor a mentő is fogó lesz, és mivel így egyre nagyobb lesz a tűz, ezért a fogóknak kézen kell fogniuk egymást (mint a halász-, vagy láncfogóban és csak a lánc 2 vége foghat meg újabb embereket, szét nem szakadhatnak, de köztük át lehet bújni) 3- ha sikerül átjutni a mentőknek a tűzön, akkor odafutnak a szőnyegre a társukért, kézen fogják őket és megpróbálják kijuttatni az épületen kívülre (vagyis a másik szőnyegre). 4- Fontos, hogy csak párban, kézen fogva lehet kimenekíteni a társat, illetve a szőnyegen nem szabad sokat időzni, max. 10mp-et, utána neki kell vágni az útnak. 5- A szőnyegekre a fogók nem léphetnek be, ők csak a szőnyegek közötti területeket használhatják 6- Ha a kimenekítés közben a fogók megfognak egy párt, akkor a páros egyik tagja, akit megfogtak, beáll a fogókhoz, a másik pedig visszamegy a szőnyegre 7- Ha mindketten átjutottak a tűzön (fogókon) és visszaértek a mentők szőnyegére, akkor a kimenekítettek is mentővé válnak és ők is visszaszaladhatnak és segíthetnek a mentésben
  18. A játék lezárása: A játék véget ér: – ha a mentők mindenkit kimenekítettek az épületből, és több mentő van, mint fogó, akkor a mentők győznek – ha a fogók vannak többen, akkor ők győznek -ha olyan helyzet alakul ki, hogy bent marad 1-2 ember az épületben, mert már túl sok fogó van és nincs esély kimenekíteni őket, akkor is a fogók nyernek
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: a játék lefújása után kihirdetjük a győztes csapatot, akik jutalma egy nagy taps
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – kerettörténet módosítása (nem tűzvész, hanem pl. hajótörés stb.) – játéktér csökkentése/ növelése, ha túl gyorsan/ lassan megy a játék – a fogók nem láncot, hanem csak párokat alkotnak – ha a menekülő párost megfogják a fogók, akkor mindketten fogókká válnak
  21. A játékvezető speciális feladatai: betartatni a szabályokat, szükség esetén megállítani a játékot és tisztázni a helyzetet
  22. Egyéb/megjegyzés: Lehet, hogy elsőre bonyolultnak tűnik, de a diákok, akikkel kipróbáltam ezt a játékot, jól bele tudták élni magukat a szituációba, és miután lejátszottuk az első játékot, a következőben már próbáltak közösen taktikázni, hogy a mentők hogyan tudnák kicselezni a fogókat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Essősy-Székely Helga