A játék neve, címe: Bumm
A játék pedagógiai célja: Színek elsajátítása német nyelven
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek egymásra!
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: színes ceruza vagy filctoll
Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
Az előkészítés feladatai: Rendezzük a helyszínt, hogy ott körben állva biztonságosan tudjunk játszani.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt a résztvevők kivesznek a tolltartójukból egy színes ceruzát vagy filctollat.
A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden résztvevő elmondja németül, hogy milyen színű színes ceruzát választott. Elmondom a játékszabályokat.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak és kezükben tartják az általuk választott színes ceruzát. A játékosok valójában vikingek és mindegyik viking őriz a kezében egy varázsceruzát. A kör közepén álló játékos a rabló, aki mindenképpen el szeretné lopni a vikingektől a varázsceruzákat. A rabló rámutat egy játékosra és a következő szavak közül mondhatja az egyiket. • Bumm (A játékosnak le kell guggolni. A közvetlen jobbról és ballról lévő játékosok megmenthetik őt, ha egymás kezében lévő varázsceruza színét elmondják. Ha eltévesztik, leguggolnak és mind a hárman odaadják a varázsceruzájukat a rablónak.) • Viking (A játékosnak viking sisakon lévő szarvakat kell mutatni a fején az ujjai segítségével. Tőle jobbra és balra álló játékosoknak pedig evezni kell. Ha eltévesztik, leguggolnak mind a hárman és odaadják a varázsceruzájukat a rablónak.) • Pirítós (Vikingek a hosszú hajóút során sokszor kétszersültet esznek. A játékosnak vigyázzba kell állni és mindkét kezét a magasba kell emelni, mert ő lesz a pirítós. Tőle jobbról és balról álló játékosok pedig készítik a pirítóst. Megfogják egymás kezét és fel-le emelgetik a pirítós körül. Ha eltévesztik, leguggolnak mind a hárman és odaadják a varázsceruzájukat a rablónak. • Sör: (A vikingek kedvenc itala a sör. A játékosnak azt kell mutatni, hogy két kezében korsót tart és belőle sört lefetyel. Mellette jobbról és balról álló játékosoknak pedig azt kell mutatniuk, mintha óriási söröshordókat görgetnének maguk előtt. • Kerceréce: Vikingek félnek a madártól. Ilyenkor a játékosoknak helyet kell cserélni egymással, átszaladnak a kör egy másik pontjára, vagyis újból körbe állnak, de teljesen más sorrendben. Ezután egy másik játékosra mutat a rabló, és már mondhatja is a következő szót a fentiek alapján.
A játék lezárása: Az alábbiakban két lezárási lehetőséget mutatok be: • Ha a cél valóban a színek gyakorlása idegen nyelven, akkor nem célszerű a kiesésre játszani, hiszen minél tovább játszik a résztvevő, annál jobban rögzülnek benne a színek idegen nyelven. Éppen ezért az esetleges hibázás, tévesztés következménye nem lehet a játékból való kizárás. Elegendő, ha a játék élményéért játszunk, következmény és versenyhelyzet nélkül! Ebben az esetben a játékban a résztvevők visszajelzéseit és a külső körülmények hatásait figyelembe véve én nevezik ki másik rablót a csoportból ill. vetek véget a játéknak. • Amennyiben a versenyhelyzet fokozása a cél, a tévesztő/hibázó játékosok kiesnek a játékból. A játéknak akkor van vége, ha már csak három résztvevő marad játékban.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt, megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle (a színeken kívül).
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Tovább nehezíthető a játék úgy, hogy a játékosok közül aki hamarább rávágja a másik kezében lévő varázsceruza színét, az állva marad, a másik pedig elveszíti varázsceruzáját.
A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetni a játékot. Ettől még izgalmasabb lesz a játék! Folyamatosan figyelnem kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!
Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők nagyon szeretik ezt a játékot, sokat nevetnek a megmérettetés során illetve a kihívás erősíti bennük az összetartozás élményét.
A játékot lejegyezte: Erika Tóth-Pálné Szabó