JÁTÉKRA FEL!

Dzsurbán Erika: Szerencsetorony

  1. A játék neve, címe: Szerencsetorony
  2. A játék pedagógiai célja: • színek felismerése, megnevezése • matematikai tapasztalatszerzés, számlálás 6-os számkörben • matematikai viszonyfogalmak gyakorlása (alacsonyabb, magasabb, ugyanolyan magas) • egészséges versenyszellem alakítása
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A Szerencsetorony játéknak gyakorlatilag nincs baleseti kockázata. A mozgásos játéknál (Fürge építőmester), figyelni kell arra, hogy ne csúszhasson meg a szőnyeg.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: • 1 db nagy méretű dobókocka • 1 db színes dobókocka • színenként 1nagyobb és 30db kisebb LEGO elem – a versenyjátékhoz 4-6 db gyermekszék
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Megfelelő számú eszköz előkészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segíthetnek az eszközök elhelyezésében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: : a részt venni kívánó gyermekek helyet foglalnak a szőnyegen, körben az eszközök körül, a játékot vezető felnőttel együtt. A játékvezető ismerteti a játék szabályait.
  17. A játék menete, játékszabályok: : a résztvevők a játékvezetőtől balra elhelyezkedve sorban dobnak a kockákkal. A gyermekek a színes dobókocka segítségével kiválasztják a játékban építendő saját tornyuk színét, maguk elé helyezik a megfelelő színű nagyobb méretű elemet. Aki olyan színt gurít, amit valaki már előtte, újra dobhat, az utolsó játékos elfogadja a megmaradt színt. A következő körben a nagy, 1-től 6-ig pontokkal ellátott kockával gurítunk. Ki mennyit dob, annyi kisméretű elemet vehet el a saját színéből, és amíg a többiek is dobnak, tornyot építenek belőlük. A játék úgy pörgős, ha 2-3 körönként összemérjük a tornyok magasságát, és újat kezdünk, esetleg cserélődő résztvevőkkel.
  18. A játék lezárása: az utolsó kör után összemérjük a felépült tornyok magasságát, megnevezzük egymáshoz való viszonyukat: alacsonyabb, magasabb, ugyanolyan magas. Végül a tornyokat elemeikre bontjuk, és újra kezdhetjük a játékot, esetleg a színes építőelemekkel egy új, mozgásos versenyjáték lehetőségét ajánlhatjuk fel.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: : a játék során a gyermekek folyamatos pozitív értékelése, biztatása történik. A játék végén nem az a fontos, hogy személy szerint melyik gyermek tornya a legmagasabb, hanem az, hogy minden dobásnál jól számoltak, ügyesen építettek, helyesen állapították meg a viszonyfogalmakat. Végül kollektívan is értékeljük az egész kis csapat munkáját.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: érdeklődés esetén, mozgásos versenyjátékot ajánlhatunk az eddigi építőelemek felhasználásával, melyet nevezhetünk A fürge építőmesternek. Versenyzőnként 2 kisszékre 1 nagyobb és 5 kisebb LEGO elemre van szükség. A feladat szintén torony építése, de az elemeket egyenként kell egyik széktől a másikig hordani minél gyorsabban, a tornyot stabilan felépíteni, majd az elkészült építményt ügyesen visszavinni az induló helyre, letenni a székre úgy, hogy egyben maradjon. A távolság a szőnyeg hossza 3-4 méter. A helytől függően 2-3 gyermek versenyezhet egyszerre. Természetesen a versenyzők különböző színből építik a saját tornyukat. Így a játéknak üldögélős és mozgásos változata kiegészíti egymást, tetszés szerint variálható.
  21. A játékvezető speciális feladatai: • figyeljünk, hogy a gyermekek pontosan számoljanak • mivel a torony magassága a szerencsés dobáson múlik, túl nagy különbség esetén támogató megjegyzéseinkkel biztassuk a játékost • a mozgásos változatnál fontos, hogy egyszerre 1 elemet vihetnek
  22. Egyéb/megjegyzés: : a játék időtartama a résztvevők kedvétől, aktivitásától is függ, bármelyik teljes kör után abbahagyható. Az én csoportomnak a mozgásos változat tetszett jobban, szinte mindenki szeretett volna versenyezni. Viszont a kitűzött célok a Szerencsetorony játékban valósulnak meg.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Dzsurbán Erika