JÁTÉKRA FEL!

Dubicsné Csay Judit: Betűország királya

A játék neve, címe: Betűország királya

A játék pedagógiai célja: A betűk, hangok gyakorlása, szókincsfejlesztés, gyors reakció fejlesztése, versenyhelyzet gyakorlása, szórakozás

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a játékosok figyelmét, hogy ne üssenek nagyot az asztalra, kártyára, és ne üssenek egymás kezére.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Betűkártyák (a nehezebb betűket, pl. q, w, x hagyjuk ki)

Technikai igény: Asztal(ok), székek

Az előkészítés feladatai: Betűkártyák elkészítése (nyomtatni vagy kézzel készíteni és kivágni), az asztalhoz/asztalokhoz megfelelő széket készíteni

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Akár együtt is elkészíthetjük a kártyákat. Vastagabb papírból kb. 7 cm-es négyzeteket kivágni és ráírni a betűket. (Így a szépírást, ollóhasználatot is gyakorolhatjuk.) Az asztalok, székek elrendezésében is segíthetnek a gyerekek.

A játék megnyitása, nyitánya: (Üljetek le!) Képzeljétek, ma ellátogatunk Betűországba. Az öreg király sajnos elhunyt, és új királyt keresnek a trónra. Most közületek kerülhet ki Betűország új királya.

A játék menete, játékszabályok:(A játékvezető az asztal mellett áll vagy ül, kezében a betűkártyák.) Az asztalra fogok tenni, csapni egy betűt, és nektek azzal kezdődő szót (bármilyet) kell mondanotok. Akinek előbb eszébe jut, gyorsan kimondja és elhúzza a kártyát középről maga elé. Aztán új kártyát teszek az asztalra, amíg el nem fogy a kezemből. A következő körben már nehezítünk, csak állatokat lehet mondani, a harmadik körben pedig csak személyneveket. Arra figyeljetek, hogy ne legyen az asztalon a kezetek, amikor a kártyát az asztalra teszem, mindenki egyenlő eséllyel induljon. Figyeljetek, hogy hangosan, érthetően ejtsétek ki a szót, és csak utána vigyétek el a kártyát!

A játék lezárása: A végén megszámoljátok, kinél hány betűkártya van, és az lesz Betűország királya, aki a legtöbbet gyűjtötte be. (Akár mindhárom körnél külön királyt hirdethetünk.)

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérjük az újdonsült királyokat, királynőket. Megbeszéljük, hogyan érezték magukat, mi okozott nehézséget, mi tetszett nekik a legjobban.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet akár szópárokkal is játszani, például ellentétes szavak egyik felét megadni, és annak kell „bemondani” a másik felét. Vagy a végén nála lévő betűkből értelmes szavakat kell összeraknia mindenkinek (ezt akkor érdemes, ha kevesen játsszák, mert akkor gyűlik össze elég betű mindenkinek).

A játékvezető speciális feladatai: Nekünk is figyelni kell, hogy jó ritmusa legyen a játéknak, pl. elég gyorsan reagáljak és tegyem az újabb kártyát, hogy pörgős legyen. Közben figyelni kell, hogy jó szót mondanak–e, segítsek, ha nem jut eszükbe semmi, ilyenkor rá lehet őket vezetni, körülírni egy szót. Figyelni kell, ki mondta gyorsabban, és ne csapjanak a másik kezére, ne húzzák el a lapot, amíg nem mondták ki a szót. Van olyan betű, amivel nem lehet mondani, azt előre vegyük ki, vagy közben reagáljunk erre, és akkor tegyük meg.

Egyéb/megjegyzés: Ha több asztalnál játsszuk, több játékvezető kell. Kinevezhetünk mi is, vagy maguk is választhatnak, esetleg cserélgethetik maguk között. A királyok is lehetnek akár játékvezetők, ez is motiválja őket.

A játékot lejegyezte: Dubicsné Csay Judit