JÁTÉKRA FEL!

Dsupinné Stampf Brigitta Edit: Mentsük meg a királykisasszonyt!

A játék neve, címe: Mentsük meg a királykisasszonyt! (játéksor 3 játékból) A játéksor elemei: 1. Futás három lábon 2. Közös felállás 3. Vakvezető

A játék pedagógiai célja: Együttműködés és egymás elfogadásának fejlesztése, csapatjátékosság alapjainak letétele. Ez a játéksor győztesek és vesztesek nélküli játékokat foglal magába. Így a gyerekek felfedezik az együttműködés örömét és hasznosságát, hiszen közösen hamarabb célt érnek el. Megtanulják, hogyan segítsenek egymásnak.

A játék jellege: egyuttmukodesi

A baleseti kockázat szintje: kozepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Terem körültekintő berendezése, valamint a játék előtt a játékosokkal a biztonsági szabályok közös megbeszélése. Szabadtéri játék esetén sík terepet válasszunk, hogy minimalizáljuk a baleset lehetőségét.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5+

Játékidő: 15+

Helyszín: barhol

Helyigény: ter

Eszközigény: Szalag a lábak összekötéséhez, asztalok/székek vagy bójakészlet a Vakvezető játék útvonalához. Szabadtéri játéknál aszfaltkrétával is megrajzolhatjuk a Vakvezető játék útvonalát. 2 db játékbaba vagy plüss (ezek lesznek a királylányok), 1 db kartondoboz (ez lesz a boszorkány kastélya).

Az előkészítés feladatai: Terem előkészítése, hogy kényelmesen elférjünk. A Vakvezető játékhoz az útvonal felrajzolása aszfaltkrétával (szabadtéri játék esetén) vagy székekkel/asztalokkal/bójakészlettel kialakítjuk az útvonalat a tornateremben.

Az előkészítéshez szükséges idő:5+

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékot megelőzően egy mesés foglalkozás során választhat magának minden játékos lovagnevet, amire aztán a játék kezdetén visszautalhatunk.

A játék megnyitása, nyitánya: Ifjú lovagok vagytok, felkerekedtek, hogy megmentsétek a király lányait, akik a gonosz boszorkány fogságába estek. A boszorkány kastélya az elvarázsolt erdő közepén van, az lesz a feladatotok, hogy kiálljátok a próbákat, és ha ez sikerül, akkor megmenthetitek a királykisasszonyokat. Az első próba mindjárt az elvarázsolt erdő elején van: a boszorkány varázslattal egymáshoz ragasztja az egyik lábatokat, így csak három lábon tudtok továbbmenni a kastély felé. Vigyázzatok menet közben, figyeljetek egymásra. Miután kiértetek a tisztásra, egy picit megpihentek. Itt azonban a boszorkány újabb varázslatot eszelt ki. Összeragasztotta a hátatokat. Nektek ki kell eszelnetek, hogyan tudtok együtt felállni, csak azzal törhetitek meg a varázst. Miután sikerült a második próba, a boszorkány most egy gonosz tündért küldött, aki egyikőtök szemébe vakító port hintett. Ismét csak közös erővel tudjátok megtörni a varázslatot: Te leszel a vak lovag, Te állsz előre, nyújtsd ki a karod. Te leszel a vezető, tedd a társad vállára a kezed és irányítsd ki a rengeteg erdőből. De vigyázz, nehogy nekiütközzetek valaminek. Ha kijutottatok az útvesztőből, megtaláljátok a boszorkány kastélyát.

A játék menete, játékszabályok:1. játék: Futás 3 lábon – Két gyerek egymás mellett áll. Szalaggal összekötjük egyikük bal, másikuk jobb lábát. A feladat, hogy három lábon végigmenjenek a pályán. 2. játék: Közös felállás – Két gyerek egymásnak háttal ül, egymásba karolnak. Úgy kell felállniuk, hogy közben nem engedik el egymást. 3. játék: Vakvezető – Két gyerek egymás mögött áll. A hátsó, az előtte álló vállára teszi a kezét, aki becsukja a szemét és előre nyújtja a karjait. A hátul álló résztvevő a vezető, akinek irányítania kell a vakot az útvonalon. Ezt úgy kell tennie, hogy ne történjen baleset, semminek ne menjenek neki.

A játék lezárása: A harmadik játék végén helyezzük el a boszorkány kastélyát és a királylányokat (kartondoboz + plüssök). Amikor elérnek a gyerekek az út végére, feloldódik a boszorkány varázsa, megtalálják a királylányokat, ezzel megmenekülnek és a játék véget ér. A játéksor célja az együttműködési készség fejlesztése, csapatszellem megalapozása/kialakítása, ezért nem versenyeznek a csapatok az egyes játékelemek során.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérlek benneteket, nagyon ügyesek voltatok és kiszabadítottátok a királylányt. Gyertek, most üljünk le és mondjátok el, hogy tetszett a játék. Hogy éreztétek magatokat közben? Melyik próbatétel volt a legkönnyebb, legnehezebb? Hogy érezted magad, mikor csukva volt a szemed?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már jól összeszokott csoport játszik, lehet versenyeztetni is a párokat, időre játszani (többszöri lejátszás esetén lejegyezni az időt és időről-időre megpróbálni rekordot dönteni). Változtathatjuk a varázslatot is: kézen fogva féllábon ugrálás, hátrafelé járás, talicskázva haladni stb.

A játékvezető speciális feladatai: Fokozott körültekintéssel kell eljárni a terem berendezésekor a balesetek elkerülése érdekében. A résztvevők figyelmét fel kell hívni az óvatosságra, figyeljenek egymásra. Előfordulhat, hogy valakiben nagy fokú szorongást vált ki az egymásra utaltság (főként a csukott szemes játéknál), ezért figyeljük meg alaposan a játékosok reakcióit. Ez a játék bátorságot kíván meg, mivel a gyerekek ki vannak szolgáltatva egy ismeretlen helyzetnek. Ezért fontos, hogy merjenek nemet mondani, az is bátor, aki nemet tud mondani.

Egyéb/megjegyzés: A játéksort a 7 éves iker kisfiaimmal játszottam le. Azért választottam ezt a kerettörténetet, mert a fiaim nagyon szeretnek lovagosat játszani és sok népmesét szoktunk olvasni, amelyekben hasonló szereplőkkel és történetekkel találkoznak. Jelenleg alsó tagozaton vagyok napközis tanító – tapasztalatom szerint a 6-9 éves korosztályt elvarázsolja a népmesék világa, és szeretnek azonosulni azok pozitív hőseivel. Kétszer játszottuk végig a játéksort és mindkétszer sikere volt. A végén megbeszéltük, melyik játék volt számukra a legkönnyebb (3 lábon futás) és legnehezebb (közös felállás); illetve, hogy hogyan érezték magukat játék közben. A válaszuk alapján a legizgalmasabb a vakvezető játék volt.

A játékot lejegyezte: Dsupinné Stampf Brigitta Edit