JÁTÉKRA FEL!

Dr. Virághné Pomogács Judit: Töripoly Történelmi Monopoly

A játék neve, címe: Töripoly

Történelmi Monopoly

A játék pedagógiai célja: Megtanult tényanyag ismétlése, bevésése. Kommunikáció, együttműködésre való képesség fejlesztése.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játék során minimális a baleset előfordulásának a lehetősége. Nincs szükség különösebb óvintézkedésre.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: 4 színes bábu, egy dobókocka, egy játéktábla, egy elszámoló ív és a játék történelmi témaköre szerinti kérdések.

Technikai igény: Asztal, négy (öt) szék

Az előkészítés feladatai: A szabályoknak megfelelő játéktábla elkészítése. Az elkészítésbe be lehet vonni a tanulókat is.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A Monopoly alapszabályait általában mindenki ismeri. Amennyiben nem, ezt ismertetni kell. Esetleg egymásnak is elmondhatják a játékosok. Az ismétlésre szánt történelmi korszakot vagy témakört egy, a játékot megelőző foglalkozáson érdemes röviden átbeszélni. Ez hasznos lehet annak érdekében, hogy a játék során sikerélmény érje a tanulókat, ezzel is közelebb jutunk a pedagógiai célunk megvalósításához: az ismétlés során a tanulók a lehető legjobban tudják a tananyagot elsajátítani. A tanár négy fős kiscsoportokat képez (vagy választása szerint a diákok közös munkáját előtérbe helyezve négyszer x fős kiscsoportokat). Ezek után elmondja a játék célját, szabályait.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékhoz szükség van 4 színes bábura, egy dobókockára, egy játéktáblára, egy elszámoló ívre és a játék történelmi témaköre szerinti kérdésekre. A játéktábla a melléklet szerint egyszerűen megszerkeszthető minimum egy A4-es lapra vagy akár nagyobbra. A táblán 17 mezőnek kell lenni: 1 start/cél mező, 2-2 szerencsemező ahol a résztvevők automatikusan pénzhez jutnak, illetve fizetniük kell, és 3-3 különböző színű mező, (mint a bábuk színe, melyeket egyenlő arányban 3, 4, ill 5 csillaggal jelölünk. (A szerencsemezőkön 10.000 Ft-ot nyerni lehet: Első helyet értél el a történelem versenyen. Jutalmad 10.000 Ft. vagy Diákmunkában segítettél az iskoládnak. Jutalmad 10.000 Ft. Illetve 10.000 Ft levonásra kerülhet: pl. Fizesd be a tankönyvek árát, 10.000 Ft-t! vagy Fizesd be az osztálykirándulás árát, 10.000 Ft-ot! A színes mezők szállodákat jelentenek 3-4-5 csillaggal. Lehet a szállodáknak nevet adni és városban is elhelyezni, pl. Hotel Lövér, Sopron, vagy Hotel Hilton, Budapest.) Az elszámoló íven (pl. egy A4-es lap) a négy játékos a levonásra kerülő pénzösszegeket vezeti közösen. A kérdéseket a tanár az adott témákban 3 nehézségi szinten összeállítja és egy lapon úgy szerkeszti, hogy kinyomtatáskor külön lehessen levágni őket (lehet kártya formátumban vagy csík formátumban, mint egy tétel). A külön vágott kérdéseket a hátoldalukon a nehézségi fokuknak megfelelően 3-4-5 csillaggal jelöljük. (Ha több csoport vesz részt a játékban, akkor az egyes csoportoknak ugyanazon kérdéseket lehet fénymásolóval sokszorosítani.)

A játék menete, játékszabályok:A tanár eldönti, hogy nagyobb témát kíván-e átismételni, vagy kisebb témában súlypontokat kiemelni. Ennek megfelelően választ kérdésmennyiséget, illetve határozza meg, hogy a játék hány körből áll. A játék a Monopolyhoz hasonló: mind a 4 játékos (vagy csapat) 500.000 ft. összeggel indítja a játékot. Ezeket az összegeket a elszámoló íven vezetik. Az egyes játékosok összegéből meghatározott összegek levonásra kerülnek a játék folyamán. A. A játékosok a bábút választanak és kézhez kapják a csillagokkal jelölt, különböző nehézségű kérdéseket. (E kérdések száma egyenlően oszlik meg a játékosok és a nehézségi fokok között, mennyiségük pedig a körök számától (lényegében a téma nagyságától) függ. Ezek variábilis tényezők. Ügyelni kell, hogy inkább több kérdés legyen mindenkinél, hogy a játék folyamán a körök teljesítésekor mindig legyen megfelelő nehézségű (csillagszámú) kérdés. Egy körben, ha 3-as dobóátlaggal számolunk, kb. 3-4×5 kérdés hangzik el. A kérdések fajtáit a tanár határozhatja meg, lehet pl. igaz-hamis, fogalomra vagy évszámra rákérdező, stb. Fontos, hogy rövid választ igényeljenek, amire gyorsan lehet/kell válaszolni. A kérdésekre a helyes választ főszabályként a kártyák tartalmazhatják, de lehet egy 5. személyt játékmesternek is kijelölni, aki vezeti az elszámoló ívet és felteszi a mezőhöz megfelelő kérdést.) B. A tanár elmondja a játékszabályokat: a játékosok szállodatulajdonosok, a bábuik színének megfelelő mezőkön van egy 3 csillagos, egy 4 csillagos és egy 5 csillagos szállodájuk. A start mezőről indulva kockával dobnak és valamilyen mezőre lépnek. Ha a saját színre lépnek, nincs teendőjük. Ha másik játékos szállodájába lépnek annak megfelelő összeget kell fizetniük, ahány csillagos szállodába tértek be. Nem kell ezt az összeget levonni az elszámoló ívről, ha helyesen megválaszolják az adott csillagszámú nekik a szállodatulajdonos vagy a játékmester által feltett kérdést. Ha a játékos egy szerencsemezőre lép, akkor vagy fix összeget nyer, vagy veszít.

A játék lezárása: Az a cél, hogy lehetőleg minél több pénze maradjon a játékosoknak. Az a játékos nyer, akinek a játék végén a legtöbb pénze marad. A játékot lehet körre játszani, vagy addig, amíg kérdés marad valamelyik játékosnál.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Fontos a játék végén a játékosok megdicsérése, a részvétel megköszönése. A tanulók visszajelzik, hogy mennyire volt számukra hasznos a tananyag átismétlésére szánt játékban való részvétel. A játék során a tanulók számára az is kiderül, hogy mely témakörök mennek nehezebben.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék menete, játékszabályok pontban a lehetséges variációkat is meghatároztam.

A játékot lejegyezte: Dr. Virághné Pomogács Judit

[slug dr-viraghne-pomogacs–judit