JÁTÉKRA FEL!

Dr. Varjúné Lakatos Gabriella: Szabadulás a gyümölcsös kertből

  1. A játék neve, címe: Szabadulás a gyümölcsös kertből
  2. A játék pedagógiai célja: Tanult ismeretek alkalmazása, szórakozás, egymás alaposabb megismerése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A székek olyan nagyságú körben való elhelyezése, hogy a gyerekeknek legyen elég helye a mozgásra. A játék közben folyamatosan felhívni a figyelmet a veszélyre. Hiperaktív, nagy mozgásigényű tanulókra jobban figyelni.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: táblák gyümölcsnevekkel (esetünkben banánok, narancsok, almák, egresek, kivik feliratokkal dolgoztunk)
  12. Technikai igény: Székek, eggyel kevesebb, mint ahányan részt vesznek a játékban.
  13. Az előkészítés feladatai: A teljes játék átgondolása, megtervezése előző nap (ez hosszabb átgondolást igényel), a kártyák elkészítése, a székek elhelyezése kör alakban.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A szókártyák kinyomtatása vagy megrajzolása
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Célcsoportom (5.osztályos tanulók, 19 fő) felmérése után, átgondoltam, hogy milyen pedagógiai céljaim vannak a játékkal (az elején pusztán motiválás, szórakoztatás, majd kibővítve az 5.osztályban tanult hangtani ismeretek gyakorlásával, illetve egymás jobb megismerése volt a célom e játék választásával. E játék a székfoglalós játék továbbfejlesztett változata. A játék megvalósítása iskolánk klubszobájában történt, egy magyar óra keretén belül. Előzetesen pontosan megterveztem a játék levezetésének lépéseit, elkészítettem a szókártyákat a játékhoz, meginvitáltam a gyerekeket az alkalomra, felkértem kolléganőmet, hogy segítsen fényképeket készíteni játék közben. Először érkeztem a játék helyszínére, berendeztem a termet, átgondolva minden baleseti veszélyforrás elhárítását, majd előkészítettem a szókártyákat. Miután megérkezett kolléganőm, lekísértem a tanulókat iskolánk klubszobájába, a játék helyszínére. Miután mindenki helyet foglalt, köszöntöttem a gyerekeket, és ismertettem velük a foglalkozásunk célját. Majd kiosztottam mindenkinek egy kártyát, amin egy gyümölcs neve szerepelt. Ötféle gyümölccsel játszottunk. Majd beálltam a kör közepére, folyamatosan forogva, hogy a szemkontaktus mindenkivel meglegyen. Mosolyogtam, és egy torkos fiúcska bőrébe „bújtam”.  A KERETTÖRTÉNETEM: Játékunk címe: Szabadulás a gyümölcsös kertből A nevem: Torkos Tóbiás. Imádom a gyümölcsöket!! Egyik nap éppen a gyümölcsös kertben torkoskodtam, mikor a kertet őrző csősz bezárta a kert kapuját. A kert kerítése úgy zárt körbe engem,mint a székek,amiken ültök. A kapu csak akkor nyílik meg számomra, ha találok egy üres széket, és azon helyet tudok foglalni. De ehhez picit össze kell zavarnom a gyümölcsöket.
  17. A játék menete, játékszabályok: Mondtam egy gyümölcsnevet (például:alma), és az a 4 tanuló, aki az alma szókártyát kapta, helyet cseréltek egymással, beleértve a középen állót is, vagyis engem. (Az elején még én is játszottam a bemutatás kedvéért). Aki a leglassúbb volt, annak nem jutott szék, ő lett Torkos Tóbiás, ő állt középen, és ő mondta meg, mely gyümölcsök keveredhetnek egymással. Majd helyet cseréltek a banánok, narancsok, egresek, kivik is, először az azonos gyümölcsök helycseréjével játszottuk. A keveredjenek a gyümölcsök felszólításra mindenki helyet cserélt. Néhány kör után új variációkat vezettünk be. A játék elején felhívtam a figyelmet, hogy óvatosan játszanak, mert összekoccanhat a fejük a játék hevében, ami meg is történt, de pár buksi simogatás után nagy baj nem lett belőle.
  18. A játék lezárása: A játékot nagyon élvezték tanulóink, de 30 perc után be kellett zárnunk a foglalkozást. Befejeztem a KERETTÖRTÉNETET: Torkos Tóbiás némelyeknél oly nehezen találta meg a kertből kivezető kiútat, a szabad széket, hogy legközelebb meggondolja, mikor megy újra gyümölcsöt csenni más kertjébe. De talán még visszatér hozzátok….
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszöntem a gyerekeknek a jó hangulatú játékot, ígéretet tettem, hogy lesz következő alkalom is. Kolléganőmnek megköszöntem a segítségét (fényképeket ő készítette). A klubszoba berendezését visszaállítottuk eredeti állapotába,összeszedtük az elszórt kártyákat. Még aznap délután reflexiókat írtam az újonnan nyitott „Gabriella játékai” című füzetembe, értékelve a csoport és jómagam játékvezetői teljesítményét, okulván a jó és rossz tapasztalatokból.Feldolgoztam a játékot, a megadott kérdések segítségével.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Variációk egy témára: 1. azonos gyümölcsök cserélnek helyet 2. két-háromfajta gyümölcs cserél helyet 3. magas hangrendű gyümölcsök cserélnek helyet 4. mély hangrendű gyümölcsök cserélnek helyet 5. lányok-fiúk cserélnek helyet 6. szemüvegesek, hosszú hajúak, szőkék stb. cserélnek helyet. Ez a játék lehetőségek tárházát adja gyakorlásra, egymás jobb megismerésére vagy csak minden pedagógiai cél nélkül egy jó szórakozásra.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mivel ez a játék nem túl bonyolult, úgy gondolom, itt nagyon speciális játékvezetői feladat nincsen. Ami gondot okozhat, az a balesetveszély. Itt is összekoccant két kisgyerek feje,de a figyelmeztetéseim után óvatosabbak voltak.
  22. Egyéb/megjegyzés: Úgy gondolom, a magyar irodalom tanításakor a pedagógus kiélheti színészi hajlamait, de most, hogy „belekóstoltam” a játékvezetés tudományába, még inkább előjöttek bennem ezek a hajlamok, és a gyerekek imádták, vevők voltak rá. A jó játékvezető színes egyéniség, aki magára vonzza a tekinteteket. Köszönöm szépen Besnyi Szabolcsnak, hogy kedvet csinált hozzá, és megismertetett sok-sok új játékkal, amit munkám során felhasználhattam. A képeket megszámoztam,de sajnos nem időrendben kerültek fel.Talán átjön róluk, hogy mennyire élveztük a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Dr. Varjúné Lakatos Gabriella