JÁTÉKRA FEL!

Dr. Várbíróné Nahaji Anikó: Szuperhősök ismerkednek

  1. A játék neve, címe: Szuperhősök ismerkednek
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők kicsit jobban megismerjék egymást, illetve a már korábbi ismeretségüket elmélyítsék. Önismeretre, személyiségfejlesztésre, empátia fejlesztésére és kapcsolatépítésre is alkalmas.
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A teremben kör alakban kell elhelyezni a székeket, a résztvevők helyet cserélnek, fontos a gyorsaság, ezért fel kell hívni figyelmüket az összeütközés veszélyére
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: kis papírfecnik, és mindenkinek toll
  12. Technikai igény: A játékosok számától 1-el kevesebb szék, valamint tantermi tábla, kréta
  13. Az előkészítés feladatai: A teremben kör alakban elrendezzük a székeket, szellősen egymástól. 1-el kevesebb szék fog kelleni, mint ahány játékos van. Kiosztjuk a papírcetliket, toll legyen mindenkinél.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek segítségével eltoljuk a tantermi padokat, körbe rakjuk a székeket, kiosztunk mindenkinek 2 kis papírlapot.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: 1. A játék kezdetekor mindenki felír a lapjára 1 dolgot, amit szeret és egy dolgot, amit nem. Az írás nyomtatott betűvel, olvashatóan történjen. Jelölni kell a lapon, pl. szívvel, mosolygós, szomorú fejjel, hogy melyik a kedvelt dolog, és melyik nem. Lehet filmcímet felírni, zenét, énekest, ételt, tulajdonságot, eseményt, tantárgyat, helyzetet, cselekvést, bármit, amit a játékos meg akar osztani a többiekkel magáról, hogy kedveli vagy nem. A játékosok azért kaptak 2 lapot, hogy a másik lapra is felírjanak egy szeretett és egy utált dolgot. Erre azért van szükség, hogy legyen kellő mennyiségű lapocska. A lapokat kettéhajtjuk, összegyűjtjük, megkeverjük és egy padra kitesszük. 2. A lapok elrendezése után minden játékosnak kell mondania egy szuperhős nevet, amit felírunk a táblára. Fontos, hogy a táblán fenn legyen, mert ezen kell majd szólítani a játékosokat, a sajátját mindenki jegyezze meg.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben ülnek a székeken, a középen álló játékos pedig mond két szuperhős nevet, ennek a kettőnek helyet kell cserélni, de közben a középen álló játékos elfoglalhatja bármelyikük székét. A saját helyét mindkét félnek el kell hagyni. Akinek nem jut szék, húz az összehajtott lapok közül, felolvassa, és eldönti, hogy melyik játékos írhatta magáról. Ha kitalálja, akkor két szuperhős nevének mondásával, ismét indulhat a helycsere. Ha nem találja ki, akkor addig húz a cetlikből, amíg sikerül ráismernie valamelyik játékosra.
  18. A játék lezárása: A játék lezárásaként vagy elfogynak a cetlik, vagy eltelik kb. 20 perc és befejezzük, hogy ne váljon unalmassá. A megmaradt cetliket a végén egy játékos, vagy a játékvezető felolvashatja, és egyénileg tippelgethet, hogy ki írta, vagy épp közösen megbeszélhetik, hogy vajon kire illenek az állítások.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A végén meg lehet dicsérni a gyerekeket az aktivitásért, megköszönni azoknak, akik igazán aktívak voltak. Ki lehet emelni olyan érdekességeket, amiket megtudtunk egymásról, akár beszélgetést lehet kezdeményezni az adott témáról, pl. hogy ki mit szeret, mit hallgat, milyen filmet néz. Előjöhetnek komolyabb témák is, család, problémák, társas kapcsolati témák, tanulás, amik a szeretett vagy nem kedvelt témák között említésre kerültek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Továbbfejlesztési lehetőség, hogy ha már túlságosan megtanulták a játékosok, hogy melyik szuperhős név kihez tartozik, lehet új témát találni, pl. válasszon magának mindenki állatot, vagy növényt, vagy süteményt stb. Szórakoztató és tanulságos is egyben, hogy ki mit választ.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek fontos szerepe van az elején, a terem elrendezésének koordinálásában, a táblára fel kell írni a neveket, a játékszabályt ismertetni kell, de aztán ha belejönnek a játékosok, megy minden magától.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék szórakoztató, a gyerekek élvezik és közelebb kerülnek közben egymáshoz, de komoly beszélgetések is elindulhatnak utána. A szuperhősök nevének kiválasztása, a helycserés feladat és a cetlik felolvasása is alkalmat adhat a nevetésre.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Dr. Várbíróné Nahaji Anikó, (nahajia@gmail.com)