JÁTÉKRA FEL!

dr. Szabóné Horváth Ágnes: Ments életet!

 

  • A játék neve, címe: Ments életet!
  • A játék pedagógiai célja: Állatok megnevezése és a hangjuk utánzása. A bajba jutottak segítségére való nevelés. Együttműködésre való nevelés.
  • A játék jellege: Egyéb
  • A baleseti kockázat szintje: Magas
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Hívjuk fel a játékosok figyelmét arra, hogy a csúszdára felmenet közben a lépcsőn ne előzzék meg és ne lökdössék egymást és kapaszkodjanak a lecsúszáskor. Az állatok mentésénél se tolakodjanak egymás elé. Amikor a lángnyelveket elhelyezik az általuk kijelölt helyen, vigyázzanak, nehogy összeütközzenek egymással.
  • Résztvevők száma: -8
  • Résztvevők életkora: -5
  • Játékidő: 15+
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  • Kellékigény: csúszda, tűzoltóautó, dömper, építőelemek, lego, játék állatok (tehén, ló, malac, kutya), lego lángnyelvek
  • Technikai igény: A játék tűzoltóautó hangja, állatok hangjának lejátszása
  • Az előkészítés feladatai: A játékvezetőnek építtetnie kell legóból a játékosokkal egy tanyát, egy legelőt és lángnyelveket a tűzhöz, majd az állatokat el kell helyeztetnie a tanya udvarán. A játékvezető felállítja a csúszdát, ami a tűzoltóság színtere. A tűzoltóautót és a dömpert elhelyezteti a játékosokkal a csúszda mellett. Előkészíti az állatok hangját, amit majd le fog játszani a gyerekeknek.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosok előzetesen megépítik a tanyát, a legelőt, elhelyezik az udvaron az állatokat, végül elhelyezik a tűzoltóautót és a dömpert a csúszda mellett. A játékvezető előzetesen megtaníttatja a játékosokkal a tűzoltóautó énekét: „A tüzet oltsd el, ment életet a létráddal, hamar, hamar, gyorsan, már úton vagyunk a tűzhöz.” A csúszda tűzoltó élményének fokozásához megmutatni a játékosoknak egy fél perces filmen, hogy miként csúsznak le a tűzoltók, amikor tüzet oltani indulnak.
  • A játék megnyitása, nyitánya: Az állatok hangjának lejátszása. Halljátok? Bajban vannak az állatok. Nézzétek! Tűz ütött ki a tanyán. (lángnyelvek elhelyezése) Most ti vagytok a tűzoltók, és az a feladatotok, hogy kimentsétek az állatokat a tűzből. Ez csak akkor sikerülhet, ha meg tudjátok mondani az állat nevét (3 éves gyermek feladata) és utánozni tudjátok az állat hangját. (2 éves gyermek feladata)
  • A játék menete, játékszabályok: Gyertek ide a csúszdához, ez lesz a tűzoltóság, ti lesztek a tűzoltók. A játékvezető megkéri a gyerekeket, hogy másszanak fel a csúszdára és csússzanak le rajta. Amikor leérnek, az egyik játékos fogja meg a tűzoltóautót, a másik játékos pedig a dömpert, melyek a csúszda aljánál vannak elhelyezve. Akinél a zenélő tűzoltóautó van, az a játékos nyomja meg a tűzoltóautó gombját. Ekkor megszólal a tűzoltóautó zene.( „A tüzet oltsd el, ments életet…”), amit a játékvezető együtt énekel a játékosokkal addig, amíg a játékosok a tanyához tolják az autókat. Az égő tanyához érve az a játékos, akinél a zenélő tűzoltóautó van, kiválasztja azt az állatot, amelyiknek a hangját a játékvezető hangoztatja, majd átadja az állatot a játékostársának, aki felrakja az állatot a dömperre, majd visszatolják az állattal együtt a tűzoltóautót a csúszdához. Ott a játékvezető megkérdezi mindig a 3 éves játékost, hogy melyik állat menekült ki a tűzből? A válasza után mindig a 2 évesnek utánoznia kell a kimentett állat hangját. Ha helyes a válaszuk, akkor az állatot a legelőre helyezik a játékosok. Közben a tanya területéről a játékvezető leveszi az adott állathoz tartozó lángnyelvet és megkapják a játékosok és elhelyezik egy általuk kijelölt helyre, lehetőleg minél távolabb a tanyától és a csúszdától és a másik játékos területétől azért, hogy ne keveredjenek össze és ne okozzanak fennakadást, illetve balesetet. Helytelen válasz esetén az állatot vissza kell helyezni a tanya területére, közben a játékvezetőnek meg kell mondania a helyes választ és az állat hangját hangoztatnia kell. Ha a 2 éves nem tudja hangoztatni az adott állat hangját, akkor a 3 éves gyermek segít, ha ő sem tudja, akkor a játékvezető mondja meg a helyes megoldást. Ezután indulhat a következő csúszás egy másik állat kimentéséért. Minden egyes csúszásnál a játékosoknak cserélgetniük kell egymás között a tűzoltóautót és a dömpert.
  • A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha mindegyik állatot sikerült kimenteni a tűzből.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ahány lángnyelvet sikerült a játékosoknak összegyűjtenie, annyi tapsot kapnak. A játékosok 1 db kis kocka csokit kapnak, amennyiben nem veszekednek egymással az autón és az állatokon.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: További állatok bevonása a játékba, később az állatok idegen nyelven való megnevezése.
  • A játékvezető speciális feladatai: A játék egész ideje alatt segítenie kell a gyerekeket a feladatok sorrendjében, a szabályok betartásában és az éneklésben. Ellenőriznie kell a válaszok helyességét és javítania kell azokat.
  • Egyéb/megjegyzés: Nagyon jól érezték magukat a gyerekek, igazi közös játék, minőségi együttlét volt.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó:
  • A Játékot lejegyezte: dr. Szabóné Horváth Ágnes