JÁTÉKRA FEL!

Dr. Srágliné Molnár Beáta: Krampusztréfa

  1. A játék neve, címe: Krampusztréfa
  2. A játék pedagógiai célja: Közösségépítés. A résztvevők számára kiderüljön, hogy kitől várhatnak segítséget a csoporton belül, s mennyire tudnak együttműködni. A szófajok gyakorlása.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Szabad terület biztosítása a mozgáshoz. A játékvezető hívja fel a játékosok figyelmét, hogy a helyszín adottságainak megfelelően mozogjanak, magukra és egymásra vigyázzanak!
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Egy-egy személyes kisebb tárgy a játékosoktól, mely a munkaeszközt szimbolizálja.
  12. Technikai igény: Nincs szükség semmiféle speciális technikai eszközre. Egy szék szimbolizálja a ládát, mely alá be tudják rakni az eszközöket, s rá tud ülni a krampusz. Valamint egy pad, mellyel kijelöljük a gyár bejáratát.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése, hogy ott biztonságosan lehessen játszani. Valamint a láda (szék) és a gyár (pad) elhelyezése. Az eszközök (személyes tárgyak) összegyűjtése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson elkészíthetik a munkaeszközöket. Különböző technikákat használhatnak játékosoktól és adottságoktól függően. Manósapkákat és a krampusznak szarvakat is készíthetnek. Ez a plusz feladat plusz időt igényel.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A krampusz kiválasztása. (Ez különböző módon történhet.) A kerettörténet és a játékszabályok ismertetése.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető ismerteti a kerettörténet és a szabályokat. A játékvezető a játék alatt külső megfigyelő. Kerettörténet: Mikulás manóit megtréfálta egy krampusz. Mikulás manói a folyó parti gyárban gőzerővel dolgoznak, készülődnek a karácsonyra. A krampusz azonban elcsent minden manótól egy számára nélkülözhetetlen munkaeszközt, begyűjtötte ezeket egy ládába, melyre kaján vigyorral ráült. A manók összegyűltek, s tanakodtak hogyan szerezhetnék vissza munkaeszközeiket a vicces kedvű krampusztól. Sajnos a krampusz a folyó túl oldalára vitte a ládát az eszközökkel, s a folyón nincsen híd. A manók csak a saját eszközüket tudják visszaszerezni. Minden manó jó úszó, de a víz alatt nem bírják sokáig mozdulatlanul. Csak akkor tudnak haladni a vízben, ha a krampusz hátat fordít, s nem látja mozgásukat. Ugyanis, ha megfordul, s mozogni látja őket, a tekintetével megdermeszti a mozgó manót, akinek guggolva kell várnia társát, aki a kezét fogva segíti vissza a gyárba, ahol erőt gyűjthet, s újra neki vághat a folyónak. Ám csak akkor tudja megfogni a kezét a segítségére érkező társának, ha megmondja, mi a szófaja a társa által mondott szónak. Háromszor próbálkozhat, ha egyszer sem tudja a helyes választ, akkor tovább guggolva kell várnia egy másik manóra, aki segít neki. De vigyázniuk kell, mert ha a krampusz mozogni látja a bajba jutott manót és segtőjét, mindkettőjüket megdermeszti Ha már a manó kezében van az eszköze, s krampusz a vissza úton dermeszti meg, sajnos az eszközt újra elveszi tőle, s vissza teszi a ládájába. Az idő sürgeti a manókat, hisz nyakukon a karácsony és munkaeszköz nélkül nem tudnak dolgozni. Fontos: - mindenki csak a saját eszközét tudja visszaszerezni - akit a krampusz mozogni lát, annak le kell guggolni - akkor mehet segítőjével kézen fogva vissza a gyárba, ha megmondja a helyes szófajt - ha már nála van a tárgy, amikor leguggol, a krampusz a ládába viszi, s újra el kell indulni érte
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha minden manó visszaszerezte az eszközét, s visszatért vele a gyárba.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játékosok megdicsérése, a részvétel megköszönése. A játék megbeszélése. Ki hogyan érezte magát, ki hogyan segített. Mit tanultak a szófajok gyakorlásán kívül? Mit látott a játékvezető? Hogyan értékelik saját munkájukat, mitől működött a játék?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kerettörténetet aktualizálni lehet és életkorhoz igazítani. Nemcsak a szófajokat lehet vele gyakorolni, hanem más témaköröket is életkortól függően. Például szerző és alkotása, vagy fogalom és meghatározása, költői eszközök, angol, német, stb. kifejezés és magyar megfelelője, stb..
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes lassan ismertetni a kerettörténetet és a szabályokat. Ha szükséges, kiemelni, megismételni a fontosabb tudnivalókat, hogy mindenki megértse. A játékvezetőnek folyamatosan figyelnie kell, s a végén értékelni, illetve értékeltetni a játékot. Esetleg továbbgondolásra biztatni a játékosokat. Folyamatosan figyelnie kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára.
  22. Egyéb/megjegyzés: Én december 6-án játszottam a kilencedikes csoportommal. Annak ellenére, hogy nem szabad téren játszottuk, nagyon élvezték. Nagyon jó megállapításokat tettek a játék értékelésénél.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Dr. Srágliné Molnár Beáta