A játék neve, címe: Ostrom- avagy az Adj király katonát! játék egyik változata
A játék pedagógiai célja: Év elején vagyunk. Tavaly online oktatás volt március 16-tól tanév végéig a kis elsős osztályomnak. Közösségépítés a játék célja, közös élmény, játék és nevetés, hisz oly rég játszottunk együtt.
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Füves területen játszottunk, nem a betonon, ha véletlenül elesik valaki, a fű puhább, mint a beton. (Szerencsére nem volt esés). Megbeszéltük, hogy tilos egymás testének szaladni, csak az összefogott kezeknek szabad. Megbeszéltük, hogy tilos szándékosan elengedni a kezeinket, ha hozzánk szalad valaki.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Szép őszi napunk volt. Első óránk volt dupla rajz óra és megkérdeztem a gyerekeket lenne-e kedvük kijönni játszani az udvarra. Örömmel jöttek. Elmeséltem a kerettörténetet, ami motiválta őket a játék kezdéséhez.
A játék megnyitása, nyitánya: Adj király katonát! Játékleírás és kerettörténet: Sziasztok! Képzeljétek, mi történt az éjjel! Szerencs városát megtámadták a törökök, ezért most minden bátor emberre szükség van! Meg kell védeni városunkat! Ki tart velem? Örülök, hogy ilyen sok bátor gyermek jár az osztályomba! Bátorságotokért cserébe már ki is neveztelek titeket városvédő katonáknak! Feladatunk az lesz, hogy még több katonát toborozzunk városunk védelmére. El kell menni a szerencsi várhoz is, hogy az ott élő király katonáit is harcba hívjuk! Ők ugyanis nem szívesen mozdulnak ki a királyi várból.
A játék menete, játékszabályok:Alakítsunk két csoportot, fele-fele arányban. A két csoport álljon szembe egymással egy vonalba, és fogjátok meg egymás kezét. A két csapat között legyen 4-5 méter távolság. A bal oldali csapat lesz a városvédő katonák csapata, akik elmentek a király várához és onnan hívják csapatuk erősítésére a király katonáit. A jobb oldali csapat lesz a királyi katonái. A bal oldali csapat átkiált a várba: – Adj király katonát! – Nem adunk!- kiált vissza a jobb oldali csapat. – Ha nem adsz, szakítunk!- felelnek a ba lodalon álló katonák. – Szakíts, ha bírsz!- válaszolnak a király katonái a jobb oldalon. – Kit kívánsz?- kérdezik a király emberei. – (Kiált egy nevet a csapat: pl) Lacikát! Ekkor a bal oldalon lévők kiáltják valaki nevét a szemben lévő királyi csapatból. Aki hallja a nevét, az átszalad a vele szemben lévő csapathoz úgy, hogy a testével megpróbálja két egymás kezét fogó ember kezeinek szaladni úgy, hogy szétszakítsa azok kezeit. Ha ez sikerül, akkor a futó katona nyert és magával visz egy katonát az eredeti csapatába. Ha azonban az egymás kezét fogó pár olyan erős, hogy megmarad a kézfogásuk, akkor a szaladó katona ott marad velük, és az ő csapatukat erősítik. Az a csapat nyer akinek 10 perc játékidő után több katonája lesz. A kerettörténetet változtathatjuk úgy is, hogy a magyar katonák és az őket megtámadó törökök csatáznak egymással. Az a sereg nyer, akinek a játékidő végére több katonája marad. A játék elkezdése előtt nagy hangsúlyt kell fektetni a biztonságos játékra! Tilos az egymás kezét fogó katonáknak direkt elengedni egymás kezét! Tilos egymás testének szaladni, csak a kezeknek lehet szaladni.
A játék lezárása: A 10 perc játékidő letelte után leállítottam a játékot. Megdicsértem a gyerekeket a szép, balesetmentes, és becsületes játékmenetért! Megszámoltuk közösen a két csapat katonáit. Megtapsoltuk a győzteseket, majd megtapsoltuk a másik csapatot is, és megállapítottuk, hogy ők is győztesek, hisz ők a várban maradtak, hogy megvédjék a királyt, Szerencs várának fejedelmét, Rákóczi Zsigmondot. Mindenki bátran helytállt!
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsértem a gyerekeket a szép, balesetmentes, és becsületes játékmenetért! Megszámoltuk közösen a két csapat katonáit. Megtapsoltuk a győzteseket, majd megtapsoltuk a másik csapatot is, és megállapítottuk, hogy ők is győztesek, hisz ők a várban maradtak, hogy megvédjék a királyt, Szerencs várának fejedelmét, Rákóczi Zsigmondot. Mindenki bátran helytállt!
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kerettörténetet változtathatjuk úgy is, hogy a magyar katonák és az őket megtámadó törökök csatáznak egymással. Az a sereg nyer, akinek a játékidő végére több katonája marad.
A játékvezető speciális feladatai: A játék elkezdése előtt nagy hangsúlyt kell fektetni a biztonságos játékra! Tilos az egymás kezét fogó katonáknak direkt elengedni egymás kezét! Tilos egymás testének szaladni, csak a kezeknek lehet szaladni. Becsületes játék.
Egyéb/megjegyzés: Élvezték a gyerekek a játékot. Nem ismerték előtte, most játszották először. Sokat nevettek a játék közben.
A játékot lejegyezte: Dr. Mizákné Hogya Judit