JÁTÉKRA FEL!

Dr. Márkusné Győri Johanna Mária: Ki lesz az udvari bohóc?

  1. A játék neve, címe: Ki lesz az udvari bohóc?
  2. A játék pedagógiai célja: Sakkbábok nevének gyakorlása, hangulatoldás
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: nincs
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nagyméretű sakkbábok, babzsák (esetleg sakkos babzsák, ha van.)
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: a résztvevők számánál eggyel kevesebb sakkbábot és a babzsákot kell a helyszínre hozni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek kiválaszthatják a nekik szimpatikus bábot.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Köralkotása Bevezető történet: Sakk palotában udvari bohócot keresnek a lakók. Senki se akarja vállalni, pedig vicces feladat. Kénytelen vagyok én elvállalni ezt a nemes tisztséget. Ha a kör közepére kerülsz, kipróbálhatod te is, milyen udvari bohócnak lenni. Ha pedig ügyes vagy, választhatsz magad helyett másvalakit.
  17. A játék menete, játékszabályok: Minden játékosnak van egy bábja. Mondjuk csak végig, ki, milyen bábot választott! A bohócnak nincs semmije, csak egy babzsákja. Ő a kör közepén áll. Akinél a fehér király van, elmondja a hirdetményt: A sakkpalotában bohóc kerestetik! Elsőnek jelentkezik a – és itt mondd ki a körben álló egyik társad bábját-….pl: fehér gyalog A hívott bábnak gyorsan valaki mást kell ajánlania maga helyett: …nem a fehér gyalog, hanem a sötét futó… Az udvari bohóc pedig megpróbálja gyorsan az említett bábot tartó gyermek fejére tenni a babzsákot. Ha sikerül ezt megtennie, még mielőtt az egy újabb bábot nevezett meg, akkor helyet cserélnek. Az eddigi bohóc átadja a babzsákot és megkapja cserébe a leváltott ember bábuját. A játék úgy folytatódik, hogy most ő kezdi a mondókát: A sakkpalotában bohóc kerestetik! Elsőnek jelentkezik a… Figyelj néhány szabályra! Nem dobhatod a babzsákot! Az éppen leváltott bohócot nem lehet azonnal visszahívni! Nem hívhatod újra a téged említő embert!
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor lesz vége, amikor megtaláltuk a 10. bohócot, vagy, ha a foglalkozáson más következik és a játék elérte a célját.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megkérem a gyerekeket, hogy sorolják el, milyen bábu van most náluk. Ki az, akinek esetleg ugyanaz maradt. Megdicsérem őket: babzsákkal szépen bánt, gyors volt, jól használta a bábok megnevezését
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha van több idő, több fordulóra, akkor csinálhatunk egy bábcserét: Mindenki adja oda a bal szomszédjának a bábját. Fejre tétel helyett ejtheti a babzsákot a társa lába elé is.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Oda kell figyelnem, hogy helyesen nevezik-e meg a bábokat a gyerekek: világos, sötét, stb.
  22. Egyéb/megjegyzés: Esetleg körben ülve is lehet játszani úgy, hogy a bohóc áll. Ügyelni kell, hogy a kör elég nagy legyen, ha kevesebben játsszuk.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Dr. Márkusné Győri Johanna Mária