A játék neve, címe: Hallgass és figyelj!
A játék pedagógiai célja: Ismerkedés, meghallgatás
A játék jellege: Ismerkedős
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Helyváltoztatáskor egymásra figyeljenek.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Páronként egy darab filctoll vagy ceruza.
Technikai igény: A Játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebb, ha minden játékospárnak van egy-egy párnája, széke, amire leülhetnek egymással szemben.
Az előkészítés feladatai: A helyszínt úgy rendezzük be, hogy a játékosok középen egy vonalban egymás mögé tudjanak állni, majd párosával le tudjanak ülni egymással szemben.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson a résztvevők készíthetnek maguknak névtáblát. Azt a becenevet írják/rajzolják rá, ahogy szeretnék, hogy a társaik szólítsák őket.
A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden résztvevő mutatkozzon be (becenév).
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak. A játékvezető megkéri a játékosokat, hogy álljanak be egymás mögé aszerint, hogy ki mikor született. A játékvezető segítsen a helyes sorrend kialakításában! Előre a legfiatalabb és leghátulra a legidősebb résztvevő álljon. Ezt követően a játékvezető úgy állítja össze a párokat, hogy a legfiatalabb alkot egy párt a legidősebbel és így tovább. Mindig a sor első, a sorban utolsó párja. Ezt követően a párok kapnak egy filctollat vagy ceruzát. A fiatalabb résztvevő fogja meg először. A kialakított párok üljenek le egymással szembe és kezdődhet a beszélgetés. A beszélgetést minden párnak a következőképpen kell teljesíteni: Akinél van a filctoll vagy ceruza, csak az beszélhet. A másik tag addig csendben hallgat. Majd ha végzett a mondanivalóval az, akinél a filctoll van, átadja a párjának a kezébe, aki először visszamondja a hallottakat, majd kiegészíti a saját véleményével. Így váltva beszélgetnek, egymás teljes meghallgatásával. A párbeszédet a következő mondatokkal indíthatjuk el: Mi lenne az a három dolog, amit magammal vinnék a Holdra? – Mi lenne a három kívánságom? – Miért szép, csúnya, okos, különleges (valaki vagy valami)? A párbeszédet addig folytatjuk, míg találunk olyan kérdést, témát, amelyben az egyik résztvevő meggyőzi a másikat az igazáról.
A játék lezárása: A játékot a játékvezető akkor állítja meg, amikor akarja. Igazi győztese a beszélgetésnek az összes résztvevő, hiszen a cél valóban az ismerkedés, mégpedig egymás meghallgatásának és mondanivalójának megértésével. Türelemmel kell meghallgatni a párt, akinek odafigyelését az elhangzottak visszamondásával kell bizonyítani.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a játékosokat, köszönd meg a részvételt, kérdezd meg, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bármilyen témával játszható, ahol a meggyőzés ereje esetleg fontos lehet.
A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni, figyelni a párokat, hogy betartják-e az ismétlés szabályát. Folyamatosan figyelni kell a játékosok lelki biztonságára is!
A játékot lejegyezte: Dr Kissné Dernóczi Edit