A játék neve, címe: Állatkertben
A játék pedagógiai célja: A játék során a gyerekek jobban megismerik egymást, ahogyan hangoztatják az állathangokat és ez alapján kell ráismeri társukra. Fejleszti a megfigyelőképességüket is. Továbbá ezt a játékot a környezetismeret órán tudom jól hasznosítani (4. osztályban) rávezető játékként, ahol a háziállatokról tanulunk.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Különösebb biztonsági intézkedésre nincs szükség a játék során. Amire oda kell figyelnem: a játékosok szabadon mozoghassanak a teremben. A bekötött szemű játékos mellett állok, nehogy elszédüljön, neki menjen valaminek.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: – jelmez: az állatgondozó kezében pl. egy vödör (aminek segítségével pl. eteti az állatokat). – kendő: amivel az állatgondozó szemét bekötöm
Technikai igény: Amennyiben teremben játsszuk a játékot, akkor annyi székre szükségünk van, hogy minden játékos le tudjon ülni.
Az előkészítés feladatai: A teremben elhelyezni a vödröt és a kendőt.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Lehetőség szerint érdemes állatokról szóló kisfilmeket megnézni a játék előtt, ezzel rá lehet hangolni a gyerekeket a témára. Környezetismeret órán a háziállatok témában lehet kérni a gyerekeket, hogy hozzák be szüleik közreműködésével házi kedvenceiket vagy róluk készült fotókat.
A játék megnyitása, nyitánya: Sziasztok! Mai óránkon az állatkertbe látogatunk el, ahol sok-sok állatot ismerhetünk meg. Állathangokat fogunk utánozni. Jól figyeljétek meg, hogy milyen állatokat utánzunk a játék során, mert erre a későbbiekben vissza fogok kérdezni!
A játék menete, játékszabályok:Először is szükségem lesz egy megbízható állatgondozóra. Ki vállalja? Gyere, Pistike! Odaadom neked ezt a klassz vödröt, erről ismerünk meg, hogy te vagy a gondozó. Azután bekötöm a szemedet, hogy ne láthasd a társaidat. A többieket megkérem, hogy csöndben cseréljenek helyet, nehogy Pistike emlékezetből tudja, ki hol ült. Nagyon fontos, hogy maradjatok csöndben, ne áruljátok el a hangotok alapján magatokat! Rámutatok egy játékosra, majd mondok egy állatnevet. A játékosnak annak az állatnak kell a hangját utánoznia, amit megneveztem. Igyekezzetek arra, hogy elváltoztassátok a hangotokat! Arra vagyunk kíváncsiak, a gondozó mennyire ismeri az állatait. Az állatgondozónak pedig az állathang alapján meg kell nevezni a játékost, aki azt hangoztatta. Az állatgondozó háromszor tippelhet, ha nem sikerült kitalálnia a hang gazdáját, akkor más játékost választok a helyére. Ha sikerült helyesen megneveznie a hang tulajdonosát, akkor a játékosok helyet cserélnek. Minden körben újabb állat hangját fogjátok utánozni. 1. Bekötöm az állatgondozó szemét, kezébe adom a vödröt. 2. Rámutatok pl. Julikára. 3. Julikához fordulva mondom: Utánozd a kacsa hangját! 4. Az állatgondozóhoz fordulva kérdezem: Vajon ki lehet ez a helyes kiskacsa? 5. Az állatgondozó tippel. (3 lehetősége van rá, ha eltalálta, akkor helyet cserélnek a játékosok, ha nem, akkor még kétszer tippelhet. A kiskacsát többször is megkérem, hogy utánozza a kacsa hangját.)
A játék lezárása: 4-5 gondozót választok, azután már unalmassá válna a játék. A környezetismeret óra anyagához ezeket az állatokat választom: kacsa, tyúk, kutya, macska, kecske. Megdicsérem a gyerekeket, hogy ügyesen utánozták az állatokat, a gondozókat pedig azért, mert jól ismerik az állataikat. Megkérek egy önként jelentkezőt, hogy sorolja fel, mely állatok hangját utánoztuk a játék során.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdezem őket, miért volt nehéz vagy könnyű a játék? Segítette-e őket abban, hogy jobban megismerjék egymást? Ki volt a legviccesebb a játék során? Mindenki elmondhatja, melyik a kedvenc állata.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez a játék már egy továbbfejlesztett verzió. Eredetileg csak állathangokkal játsszuk, cél az ismerkedés, egymás jobb megismerése. A tananyaghoz kerestem megfelelő játékot, innen jött a keretmesére az ötlet: Állatkertben. Lehetne még úgy is játszani, hogy pl. csak a baromfiudvar lakóinak a hangját utánozzuk, vagy csak a szafarin élő állatokét… Másik változat, hogy nem én, a játékvezető nevezem meg a kívánt állatot, aminek a hangját utánozni kell, hanem az állatgondozó mond egy állatnevet, én csak a hangadó játékosra mutatok rá. Mint játékvezető felvehetek egy állatot ábrázoló jelmezt, ezzel is fokozva a hatást.
A játékvezető speciális feladatai: Biztosítania kell a játékvezetőnek, hogy az állatgondozó szeme be legyen kötve, hogy a játékosok minden egyes alkalommal csendben helyet cseréljenek. Arra is figyelnie kell, hogy lehetőség szerint önkéntes jelentkezés alapján minél több gyermek játszhasson, minél több mindenkire sor kerüljön, akár állatgondozóként, akár hangadóként. A keretmesét élvezetesen kell előadnia, lelkesítenie kell a gyerekeket a részvételre. A végén pedig segítenie kell a játék értékelésében.
A játékot lejegyezte: Dr. Gyetvainé Gerlai Krisztina