JÁTÉKRA FEL!

dr. Csapó Zsoltné: Alien

  1. A játék neve, címe: Alien
  2. A játék pedagógiai célja: közösségépítés, együttműködés fejlesztése, kooperatív tanulás, kommunikációs training
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét hívjuk fel arra, hogy figyeljenek egymásra a feladat megoldása során, a gumiszalagot/kötelet ne engedjék el a játék közben. Biztosítsunk megfelelő méretű szabad teret a játékhoz!
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: 2-3 m hosszú gumiszalag vagy kötél (kötelek száma: a résztvevők száma osztva 2-vel)
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: szalagok/ kötelek feldarabolása, megfelelő méretű hely kialakítása, ha teremben játszunk.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: teremrendezés/ kötél/ szalag feldarabolása
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: Egy alien jelent meg a városban. Veszélyes, ártalmatlanítani kell! Szabadítsuk meg a várost az idegentől! Ehhez mindenki segítségére és együttműködésére lesz szükség! Ezt úgy tehetjük meg, ha kibogozzuk a csomókat és szétszedjük a köteleket – eltüntetjük az idegent. A játék bemutatása először 2 kötéllel, 4 játékossal: A játékvezető lefektet egy kötelet középre, majd ráfekteti a következőt. Ezt követően a játékvezető középen felemeli a köteleket a levegőbe és egyszerűen összebogozza a szálakat. 4 játékos megfogja 1-1 kötél végét – ezt a játék végéig nem engedheti el. Feladat, hogy kibogozzák a kötelet- eltüntessék az idegent.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető felemeli középen a köteleket és összekeveri a szálakat. A játékosok körbe állnak és mindenki megfog 1-1 kötélvéget, kifeszítik a szálakat, majd kezdődhet a játék. A kötelet innentől nem szabad elengedni! A kötelek alatt átbújhatnak, átléphetnek a köteleken, lefektethetik, felemelhetik stb. Cél, hogy kibogozzák a köteleket – eltüntessék az alient. A megfigyelők feladata: Mindenki külön-külön – össze-vissza dolgozik, jobban összekuszálja a szálakat? Lesz egy irányító a csoportban? Találnak egy stratégiát a résztvevők? Mennyi idő kellett a megfelelő módszer megtalálásához?
  18. A játék lezárása: A játék többször ismételhető, a részvevők kívánsága és egyéb körülmények figyelembevételével. A játéknak a játékvezető vethet véget.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető köszönje meg a részvételt és invitálja meg a résztvevőket egy beszélgetésre, ahol a megfigyelők elmondják tapasztalataikat, közösen megbeszéljük, hogy mi vezetett a megoldáshoz, mikor volt a fordulópont, mikortól lehetett előrelépi a játékban.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Új kerettörténet: 2500-as években járunk, a bolygó a környezetszennyezés miatt a pusztulás szélén áll. Új találmányok, evakuálási terv …. próbálkoznak mindennel, de nincs biztos megoldás. Egy űrbázison, vagy a holdon még 20-30 évig ellehet az emberiség, de utána nem tudni mi lesz. Még valamikor a régmúltban jártak itt a földön űrlények, de nem tudni mi célból. Tudósként az idegenek ittlétét kutatom, de sokan nem hisznek nekem. Rájöttem, hogy valójában azért jártak itt, mert már sok civilizáció pusztulását végignézték, amik a környezetszennyezéssel pusztították el magukat. Ezért úgy döntöttek, hogy megmentik a civilizációkat, de csak azokat, amelyek érdemesek rá. Az pedig, hogy ki méltó rá, abból látszik, hogy félre tudják-e tenni egyéni érdekeiket, és tudnak-e együtt dolgozni a közös célért. Éppen ezért képességeket rejtettek el X darab emberben, akik ezeket a képességeket továbbörökítik a gyermekeiknek. Ezek vagytok ti, a játék résztvevői. Ezek a képességek, ha együtt használják őket, meg tudják menteni a bolygót azzal, hogy valamennyi káros anyagot kivonják belőle, ill. különleges energiát felhasználva minden szerves anyagot visszaállítanak az egészséges állapotba. Ahhoz viszont, hogy kiderüljön a civilizáció érdemessége, az idegenek azt találták ki, hogy minden ember csak akkor tudja használni a képességét, ha megtalálja a bolygón azt a másik embert, aki aktiválja az ő képességét. Így a cél, hogy kibogozzátok a csomót és megtaláljátok egymás között a kötéllel a párotokat! Így menthetitek meg a bolygót! b. Nyelvórán a felszólító mód és az irányok gyakorlására is jól felhasználható (fent, lent, előre, hátra, jobbra, balra stb.) A játékvezető minden 2. résztvevőnek ad egy – egy kötelet. Egyik végét átadják olyan játékosnak, akinél még nincs kötél. Ezután mindenki kötelet cserél valakivel a körön belül. 2-3 csere után kezdődhet a játék. Innentől már senki nem engedheti el a kötelét! Nehezítés: A másik kezükkel nem segíthetnek, azt zsebre kell tenni.
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés: Érdemes az első játék után megkérdezni a megfigyelőket, hogy nem akarnak-e ők is bekapcsolódni a játékba, ill. hogy minden játékos szeretné-e folytatni a játékot, vagy inkább megfigyelő lesz a játékban.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: dr. Csapó Zsoltné