JÁTÉKRA FEL!

Dr. Bihariné Petrényi Éva: Memóriaforgó

A játék neve, címe: Memóriaforgó

A játék pedagógiai célja: A tanulók idegen nyelven (angol nyelv) való szótanulásának fejlesztése játékos módon.

A játék jellege: Csoport- vagy párképző

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét fel kell hívni arra, hogy játék hevében, a kör alkotás közben semmilyen hirtelen, lendületes mozdulatot ne tegyenek, figyeljenek a mellettük álló társaikra.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: szókártyák (angol nyelvű)

Technikai igény: A játék legelején, a szókártyák elrendezésénél, kategorizálásánál szükség van padokra, asztalokra, vagy bármilyen sima felületre, a kártyák kényelmes, átlátható kipakolása miatt.

Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése: a játék első részében a padokat körbejárhatóan elhelyezni. A játék második felében elegendő helyet hagyva arra, hogy körben állva biztonságosan tudjuk folytatni a játékot.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők tetszőlegesen választhatnak maguknak egy párt, az első részben együtt fognak dolgozni. A párok véletlenszerűen kapnak egy adag szókártyát, amelyeket a padokra jól láthatóan el kell helyezni.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető megkéri a párokat, hogy foglalják el a helyüket, ahol együtt fognak dolgozni. Ezt követően a játékvezető elmondja a játék szabályait, meggyőződik arról, hogy a résztvevőknek érthető a játék menete.

A játék menete, játékszabályok:A játék első fele azért szükséges, mert ebben a részben a játékosoknak lehetőségük van memorizálni az angol szavakat, legyenek azok számukra teljesen újak, vagy már esetleg korábban megtanult szavak. A párok azt a feladatot kapják, hogy arra törekedjenek, hogy a véletlenszerűen kiválasztott szókártyákat minél precízebben kategorizálják. Jelen esetben hat kategória szerepel, úgy mint állatok, ételek, a ház részei, tárgyak otthonunkban, időjárás elemei, testrészek. Miután a párok elrendezték a saját szókártyáikat, elindulhat az úgynevezett rablás a játékvezető irányításával. Ő mondja meg ugyanis ezek után, hogy melyik pár milyen kategóriákban gyűjthet szavakat. Ennek az első résznek akkor van vége, ha minden egyes szókártya a helyes kategóriában szerepel, és minden páros előtt rendezetten, áttekinthetően olvashatóak az angol szavak. A játékosok körbejárhatnak pár percig, hogy a lehető legtöbb szót megjegyezzék. Ezt követően elindul a játék második része, a memorizálás tesztelése. Eddig volt idejük a játékosoknak elsajátítaniuk az angol szavakat. Innentől mindenki egyénileg folytatja a játékot. Most kört alkotnak a játékosok. A játékvezető kioszt mindenkinek kettő vagy akár több darab szókártyát, különböző kategóriákból. A játékosok egy percig maguk elé tartva megmutatják egymásnak a szókártyákat. Az idő leteltével mindenki megfordítja, elrejti a saját maga kártyáját. A játékvezető kiválaszt egy játékost, akinek emlékezetből meg kell mondania, hogy egy másik társának, akit szintén a játékvezető választ ki, milyen szavak voltak a kezében. Ha jól emlékezett, mehet tovább a játék, és egy újabb játékos fogja elmondani valamelyik társa szavait, és így tovább. Fontos, hogy mindig a játékvezető válassza ki a szereplőket, hogy ne tudjanak rá számítani, valamint, hogy például a barátok ne mindig egymást válasszák, ezáltal a játék izgalma nagyban csökken. Gyerekek esetében ez gyakorta előfordul. Amennyiben egy játékos téveszt, vagy nem jól emlékezett, a játékvezető kijelöli, hogy kivel cseréljen szókártyát vagy kártyákat, attól függően, hogy hány szót tévesztett. Így a játékosoknak minden tévesztésnél újra kell memorizálniuk a szavakat, amik gazdát cseréltek.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor már minden játékos legalább kétszer vagy háromszor szerepelt, idő függvénye, mi fér bele esetlegesen egy adott idegen nyelvi foglalkozásba. Az a játékos vagy akár játékosok kap, kapnak szóbeli dicséretet, aki vagy akik miatt egyszer sem kellett a társuknak szókártyát cserélni, mert minden ráeső alkalommal helyesen emlékezett a szavakra.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék vége után először is megtapsoljuk magunkat és megdicsérem a játékosokat, hogy ügyesen helytálltak ebben az idegen nyelvi memóriajátékban. Megköszönöm a részvételüket, és megkérdezem őket, hogyan érezték magukat és mit tanultak ebből a játékból az angol szavakon kívül.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ezt a játékot angol szakos lévén angol szókártyákkal, angolul játszottuk a tanulókkal. Természetesen minden más nyelvre alkalmazható a játék. Nehezíthető azzal, hogy a szókártyák helyett képeket használunk, és a játékosoknak a képek láttán kell, hogy eszükbe jusson a helyes angol szó.

A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek a szabályokat érthetően, világosan kell elmagyaráznia. Meg kell győződnie, hogy a játék minden résztvevője érti a szabályokat. A játékvezetőnek egyben a játék részesének is kell lennie. Neki is jól kell emlékeznie az adott szavakra, és minden pillanatban figyelemmel kell követnie a játékot.

Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik és élvezik ezt a játékot. Jó hangulatban zajlik a játék.

A játékot lejegyezte: Dr. Bihariné Petrényi Éva