JÁTÉKRA FEL!

Dorottya Temesi: Fecskefogó

A játék neve, címe: Fecskefogó

A játék pedagógiai célja: A résztvevők figyeljék a fogó és az üldözött útját és lehetőség szerint mihamarabb reagáljanak, ha ők válnak üldözötté. Futás közben figyeljenek társaikra, fejlődjön téri orientációjuk, gyorsan tudjanak reagálni, gyors helyváltoztatást tudjanak végrehajtani, rögzüljön a mellé fogalma

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, hogy, futás közben figyeljenek társaikra, a guggolók pedig ne tegyék ki kezüket, lábukat, hogy elkerüljük a megbotlás, elesés kockázatát

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Az előkészítés feladatai: A játéktér meghatározása pl. bóják segítségével

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson a résztvevőket egy közös dallal (Eresz alól fecske fia) ráhangolom a témára

A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt közösen elénekeljük az Eresz alól fecske fia kezdetű dalt. Ismertetem a játékszabályokat A kerettörténet: Egy játékos a fecske (fogó), aki szúnyogot akar szerezni magának repülés közben (egy menekülő játékos) úgy, hogy a karjaival repülést utánoz. A többi játékos szúnyogként pihen. A menekülő szúnyog meg tud menekülni, ha egy másik szúnyogot felébresztve utóbbit kezdi üldözni a fecske.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok a játékterületen elszórtan helyezkednek el guggolásban. Kiszámolóval kiválasztom, ki lesz az első fogó, valamint ki lesz az első menekülő játékos. A menekülő játékos a többi guggoló játékos között futva menekül. Az jelent neki menedéket, ha egy guggoló társa mellé leguggol. Ekkor az a játékos válik üldözötté, aki mellé az előző leguggolt. Amelyik menekülő játékost a fogó megfogja, az a játékos válik új fogóvá. A játékszabály ismertetése után külön felhívom a figyelmet a biztonságos játékra, hogy elkerüljük a megbotlás, elesés lehetőségét.

A játék lezárása: A játékosok mindaddig játszanak, amíg el nem fáradnak, vagy amíg mindenki legalább egyszer fogóvá nem válik Kerettörténet lezárása: A fecskék jóllaktak, visszarepülnek a fészkükbe

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt, megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat. Kilátásba helyezem egy legközelebbi játék lejátszását is.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kerettörténet megváltoztatásával a futás helyett más mozgásformát is lehet választani, pl pókjárás, nyuszi ugrás, fókamászás stb., ezzel más-más testrészek erősítését előtérbe helyezve. A kiváltás módját változtatva is módosítható a játék, pl. nem mellé guggolni, hanem elé állni háttal/szemben stb. Több játékos esetén kettő fogó választásával is nehezíthető a játék

A játékvezető speciális feladatai: A játékosok biztonságára irányuló figyelemfelhívás fokozott szerepet kap! A játékosok figyelmét rendszeresen fel kell hívni, hogy egymástól kellő távolságban helyezkedjenek el, hogy a menekülő társuk le tudjon guggolni melléjük

A játékot lejegyezte: Dorottya Temesi