A játék neve, címe: Robbanás
A játék pedagógiai célja: Tanult biokémiai fogalmak, biogén elemek, vegyületek gyakorlása, ismétlése.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívjuk a játékosok figyelmét, hogy a puha labda eldobásakor figyeljenek egymásra, esetleg a teremben lévő tárgyakra!
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: puha, kisméretű labda
Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, csak minden játékosnak egy székre, amire leülhet. A játékvezetőnél egy mobiltelefon, amivel mérni tudja az időt.
Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése, hogy ott körben állva/ülve, biztonságosan tudjunk játszani. A labda előkészítése.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segítenek a játéktér kialakításában.
A játék megnyitása, nyitánya: A játékszabályok ismertetése.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok a székeik előtt körben állnak, a játékvezető először amíg a játékszabályokat ismerteti addig a körben van, majd hátralép a körön kívülre. Kerettörténet: A biokémiai laboratóriumot robbanás rázta meg, a legtöbb eszköz megsemmisült, és a polcon lévő könyvek is cafatokra estek szét. Ezeket a széthullott darabokat összeszedjük és megpróbálunk kapcsolatot teremteni köztük úgy, hogy az egyik lapocskán lévő utolsó betű megegyezzen a másikon lévő elsővel. A papírdarabok kicsik, a rajtuk lévő szavak száma 1-3 lehet. • Mondunk egy más témakörből származó példát pl. szülői bevésődés…seregélyek…kulcsinger…reflex válasz…szaporodási viselkedések …Konrad Lorenz…stb. • Egy játékban egy adott szó csak egyszer szerepelhet. • Az első szót majd a játékvezető mondja, és annak dobja a labdát, akinek folytatnia kell a láncot. • Egy jó láncszem kitalálására 15 s ideje van, ha ez nem sikerül, akkor le kell ülnie. • A labda visszakerül a feladóhoz, aki új játékosnak dobja. • Aki tud helyes szót/ szavakat mondani, az tovább dobja a labdát valakinek.
A játék lezárása: Mivel a láncot folytatni nem tudó játékosok kiesnek a játékból, annak akkor van vége, ha már csak egy résztvevő marad állva.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérjük a jó láncszemet mondó játékosokat, megkérdezzük, hogy tetszett a játék, hogy érezték magukat. A győztes, ha tanórai keretek között folyik a játék, a megbeszélt értékelési rendszer szerint plusz elismerést kaphat. A résztvevő játékosokat is meg lehet kérdezni, hogy milyen variációkat tudnak még elképzelni erre a játékra.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Tovább nehezíthető a játék úgy, hogy a kiesők nem ülnek le, hanem állva maradnak, de a játékban nem vesznek részt. Ezzel a még játszó játékosok dolgát nehezítik meg, mert így már arra is figyelniük kell, hogy ki játszik és ki nem. Ekkor a már kiesett játékosnak labdát dobó, hibázó játékos szintén kiesik, és visszakerül az előzőhöz a labda.
A játékvezető speciális feladatai: Ismerteti a játékszabályokat, és méri a rendelkezésre álló 15 s időt. Esetleg felmerülő vitás kérdésekben döntést hoz.
Egyéb/megjegyzés: A tanulók élvezték a játékot, ami a kerettörténet kis módosításával más témakörben is jól alkalmazható.
A játékot lejegyezte: Domokos Éva