JÁTÉKRA FEL!

Domokos Éva: Robbanás

A játék neve, címe: Robbanás

A játék pedagógiai célja: Tanult biokémiai fogalmak, biogén elemek, vegyületek gyakorlása, ismétlése.

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívjuk a játékosok figyelmét, hogy a puha labda eldobásakor figyeljenek egymásra, esetleg a teremben lévő tárgyakra!

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: puha, kisméretű labda

Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, csak minden játékosnak egy székre, amire leülhet. A játékvezetőnél egy mobiltelefon, amivel mérni tudja az időt.

Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése, hogy ott körben állva/ülve, biztonságosan tudjunk játszani. A labda előkészítése.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segítenek a játéktér kialakításában.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékszabályok ismertetése.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok a székeik előtt körben állnak, a játékvezető először amíg a játékszabályokat ismerteti addig a körben van, majd hátralép a körön kívülre. Kerettörténet: A biokémiai laboratóriumot robbanás rázta meg, a legtöbb eszköz megsemmisült, és a polcon lévő könyvek is cafatokra estek szét. Ezeket a széthullott darabokat összeszedjük és megpróbálunk kapcsolatot teremteni köztük úgy, hogy az egyik lapocskán lévő utolsó betű megegyezzen a másikon lévő elsővel. A papírdarabok kicsik, a rajtuk lévő szavak száma 1-3 lehet. • Mondunk egy más témakörből származó példát pl. szülői bevésődés…seregélyek…kulcsinger…reflex válasz…szaporodási viselkedések …Konrad Lorenz…stb. • Egy játékban egy adott szó csak egyszer szerepelhet. • Az első szót majd a játékvezető mondja, és annak dobja a labdát, akinek folytatnia kell a láncot. • Egy jó láncszem kitalálására 15 s ideje van, ha ez nem sikerül, akkor le kell ülnie. • A labda visszakerül a feladóhoz, aki új játékosnak dobja. • Aki tud helyes szót/ szavakat mondani, az tovább dobja a labdát valakinek.

A játék lezárása: Mivel a láncot folytatni nem tudó játékosok kiesnek a játékból, annak akkor van vége, ha már csak egy résztvevő marad állva.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérjük a jó láncszemet mondó játékosokat, megkérdezzük, hogy tetszett a játék, hogy érezték magukat. A győztes, ha tanórai keretek között folyik a játék, a megbeszélt értékelési rendszer szerint plusz elismerést kaphat. A résztvevő játékosokat is meg lehet kérdezni, hogy milyen variációkat tudnak még elképzelni erre a játékra.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Tovább nehezíthető a játék úgy, hogy a kiesők nem ülnek le, hanem állva maradnak, de a játékban nem vesznek részt. Ezzel a még játszó játékosok dolgát nehezítik meg, mert így már arra is figyelniük kell, hogy ki játszik és ki nem. Ekkor a már kiesett játékosnak labdát dobó, hibázó játékos szintén kiesik, és visszakerül az előzőhöz a labda.

A játékvezető speciális feladatai: Ismerteti a játékszabályokat, és méri a rendelkezésre álló 15 s időt. Esetleg felmerülő vitás kérdésekben döntést hoz.

Egyéb/megjegyzés: A tanulók élvezték a játékot, ami a kerettörténet kis módosításával más témakörben is jól alkalmazható.

A játékot lejegyezte: Domokos Éva