JÁTÉKRA FEL!

Dinya Lívia: Egyérintő

A játék neve, címe: Egyérintő

A játék pedagógiai célja: Koncentráció- és memóriafejlesztés. Csapatszellem, együttműködés fejlesztése.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Hívjuk fel a játékosok figyelmét, arra, hogy a labda dobásakor ne erősen passzoljanak, hanem finoman, irányítottan dobják azt egymásnak.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Korosztálytól függően 2-4 gumilabda vagy babzsák.

Az előkészítés feladatai: A helyszínt úgy kell berendezni, hogy ott körben állva, biztonságosan lehessen játszani.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék nem igényel előkészületet, csak abban az esetben, ha netalán valamilyen tananyag elsajátításához, elmélyítéséhez, gyakorlásához használjuk. (Erről a Lehetséges továbbfejlesztések, variációk pontnál olvashatsz.) Ebben az esetben a gyerekek készítenek maguknak egy névtáblát a témához kapcsolódóan. Erre a feliratot úgy kell felírniuk elkészíteniük, hogy az jól látható és olvasható legyenek. Ez az előkészítő feladat természetesen plusz időt igényel.

A játék megnyitása, nyitánya: Ismertetjük a játékot, melynek egyik érdekessége, hogy a játszó közösségnek magának kell kitalálnia a játékszabály egy részét. Fontos, hogy együtt találjanak ki egy jelet, mely azt jelzi, hogy kinek nem dobható már a labda a körben álló játékosok közül.

Kerettörténet nélkül is élvezhető a játék, mert a csoport számára mindig izgalmas kihívást jelent a feladat hibátlan teljesítése. De ha fiatalabb korosztállyal (7-10 évesek) játszuk a játékot, akkor biztosan növeli a gyerekek motivációját, ha a következő kerettörténettel ismertetjük azt: A világon sok olyan állatfaj él, melyeket a kihalás veszélye fenyeget. Ilyen állat az Angonoka teknős is, melynek egyik példánya nemrég rakott tojást. A fészket azonban orvvadászok fenyegetik, ezért a mi feladatunk, hogy megmentsük és biztonságos helyre juttassuk a tojást. Mire kell figyelnünk? – óvatosan kell bánnunk vele, nem szabad elejtenünk, – sietnünk kell, mert az orvvadászok szemfülesek, – meg kell zavarnunk őket, ezért egymás között kell dobálnunk a tojást úgy, hogy az összevissza járjon közöttünk, – mivel az idő szorít minket, mindenkihez csak egyszer juthat el a tojás, találjunk ki valami titkos jelet, hogy lássuk, kinél volt már a tojás, – nem beszélhetünk, mert az orvvadászok meghallhatnak minket.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körbe állnak. A játékvezető is beáll a körbe, és onnan ismerteti a játékosokkal a játékot. A játék egyetlen célja, hogy a labda körbejárjon, de úgy, hogy: – a játékosok lehetőleg ne a szomszédjuknak dobják azt, – mindenkinek csak egyszer lehet dobni a labdát, – ha leesik a labda, elölről kell kezdeni a játékot.

A játék ismertetése után, a játékvezető kezdi a labda dobását valamelyik játékostársának, és hozzá kell, hogy visszaérkezzen a labda. A szabály az, hogy nem beszélhetnek, nem segíthetik egymást szóbeli instrukciókkal. De miután mindenkinek csak egyszer lehet dobni a labdát, a csoportnak valamilyen jelet ki kell találnia, mely azt jelzi, hogy kinek nem dobható már a labda a körben álló játékosok közül (például aki eldobta a labdát, az hátra teszi a kezeit, vagy leguggol.)

Fontos, hogy odafigyeljünk arra, hogy a csoport bűnbakokat kiáltson ki, ha valaki kevésbé ügyes, és esetleg miatta kell elölről kezdeni a játékot. Hangsúlyozzuk, hogy ez egy csapatfeladat, és igyekezzünk a támogatásunkkal, bíztatásunkkal segíteni azokat, akik félnek, hogy elrontják a labda dobását, vagy elkapását. Az első sikeres kör után, érdemes újrakezdeni a játékot úgy, hogy megtippeltetjük a játékosokkal, hogy vajon mennyi idő alatt tudják hibátlanul körbe dobálni a labdát? Ha pedig már ügyesen végig játszották a feladatot, néhány másodperccel később, elindíthatunk egy másik labdát a körben, de fontos, hogy a dobások sorrendje ugyanaz legyen, mint az első labdánál, és figyeljenek a labda ívére, a dobás ütemére, hogy azok ne ütközzenek össze. Idősebb korosztálynál (például felsőbb évfolyamokon) további labda is bevethető.

A játék lezárása: Miután a játék célja a koncentráció és az együttműködés fejlesztése, a sikeres játék végén az egész csoportot dicsérjük meg, hiszen mindenki közreműködött és részese volt a feladat eredményes végrehajtásának.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérjük meg a játékosokat, köszönjük meg a részvételt, és kérdezzük meg, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a résztvevők egy osztály tagjai, bármilyen tananyag, témakör elmélyítésére, is kiváló a játék. Például történelemórán a világháború eseményeinek gyakorlására – előre elkészített, jól látható és olvasható szövegkártyákat tűzhetünk a gyerekek mellkasára. A játék megkezdése előtt mindenki felolvassa a kapott eseményt, majd a feladat az, hogy időrendi sorrendben dobálják egymásnak a labdát/babzsákot a gyerekek.

A játékvezető speciális feladatai: Minél jobban megy a játék, érdemes az időtényezővel izgalmasabbá tenni a játékot. Ha elsőre például 1 percre volt szükség ahhoz, hogy a labda a szabályoknak megfelelően végig érjen, a csoport kitűzhet egy rövidebb időintervallumot, amely alatt szerintük meg tudják oldani a feladatot. Fontos, hogy folyamatosan figyeljünk a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!

Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot!

A játékot lejegyezte: Dinya Lívia