JÁTÉKRA FEL!

Dihenné Hoffmann Tünde: Nyelvőrködő játékok

  1. A játék neve, címe: Nyelvőrködő játékok
  2. A játék pedagógiai célja: A j, ly hang helyes jelölésének tudatosítása a főnevek helyesírásában, illetve a gyerekek érdeklődésének felkeltése ezzel a témával kapcsolatban.Csapatszellem kialakítása.
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Figyeljenek egymásra, lökdösődés elkerülése végett.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Egy 3×4-es anyag, melyre képkártyákat teszünk,és ezeken olyan főnevek képei szerepelnek (legalább annyi kártya, ahány gyerek van az osztályban),melyek tartalmazzák a j vagy ly-t. 
  12. Technikai igény: Megmagyarázom, hogy az anyagdarab az egy sziget, melyről ki kell menteni a szavakat a megadott szabály szerint, megadott jelre és megfelelő időkeretek között.
  13. Az előkészítés feladatai: Elkészítem a képkártyákat , bármennyit. Előtte meggyőződöm róla, hogy felismerik-e a képeket, és tudják-e milyen j-t tartalmaznak. Ezeket összekeverve a szigetre helyezem, hogy könnyedén elérhessék. Az osztályt 2 egyenlő létszámú csapatba rendezem akár nemek szerint, Ha egyenlő a fiú-lány arány.A nyelvőrök megadott jelre megkerülik a szigetet. Akár többször is. A Mentés indulj! A lányok csapata a j-s szavakat mentse, a fiúk csapata pedig a ly-s szavakat! utasításra mindkét csapat tagjai egy megfelelő szókártyát ment ki a szigetről, és sorfalat állnak a sziget egyik oldalán, maguk elé emelve a képpel kifele a szókártyát, hogy a többiek is láthassák, illetve a többiek is leellenőrizhessék, hogy valóban jó szót mentett-e ki. Ha valaki hibázott, akkor a csapattagok visszaküldhetik egy másik szó kicserélésére.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kártyalapok kiosztása, szigetre helyezése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet elmesélése:Hibagyártó Banya elrabolta a j, ly-s szavakat, és a szigetére vitte. Nektek, a magyar nyelv elkötelezett nyelvőreinek kell kimentenetek a Mentés indulj!………… utasításra.
  17. A játék menete, játékszabályok: 12. A játék menete, játékszabályok: Megmagyarázom, hogy az anyagdarab az egy sziget, melyről ki kell menteni a szavakat a megadott szabály szerint, megadott jelre és megfelelő időkeretek között. Előtte meggyőződöm róla, hogy felismerik-e a képeket, és tudják-e milyen j-t tartalmaznak. Ezeket összekeverve a szigetre helyezem, hogy könnyedén elérhessék. Az osztályt 2 egyenlő létszámú csapatba rendezem akár nemek szerint, ha egyenlő a fiú-lány arány.páros számú kell legyen, mert két csapatot alakítunk ki. Ha mégis páratlan létszámú az osztály, akkor a páratlanul maradt gyerek lesz a játékvezető. A nyelvőrök megadott jelre megkerülik a szigetet. Akár többször is. A Mentés indulj! A lányok csapata a j-s szavakat mentse, a fiúk csapata pedig a ly-s szavakat! utasításra mindkét csapat tagjai egy megfelelő szókártyát ment ki a szigetről, és sorfalat állnak a sziget egyik oldalán, maguk elé emelve a képpel kifele a szókártyát, hogy a többiek is láthassák, illetve a többiek is leellenőrizhessék, hogy valóban jó szót mentett-e ki. Ha valaki hibázott, akkor a csapattagok visszaküldhetik egy másik szó kicserélésére. Vigyázzatok, mert nagy zaj és riadalom lesz, ne kiabáljatok egymás fülébe, és nehogy lökdösődjetek, mert Hibagyártó Banya elragadhat titeket és örökre a szigeten tart fogva! Mire a varázspálcámat magam fölé emelem, mindenkinek be kell állnia a sorfalba a megfelelő szóval.Ha az osztálylétszám páratlan, akkor egy gyereket a sziget közepére állítunk, hogy ő legyen Hibagyártó Banya és nehezítse a gyerekek dolgát.
  18. A játék lezárása: Mindkét csapat max. pontot érhet el hibátlan mentés esetén. Ha valamelyik csapat sorfalában hiba van, akkor minden hibáért egy pontlevonás jár. Megkérdezem a győztes csapat taktikáját, és azt, hogy milyen érzésük volt a játék ideje alatt.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: 3-szori éljenzést kap a nyertes csapat.Megbeszéljük az erkölcsi tanulságot: soha nem mondhatunk le anyanyelvünk őrzéséről, a legnagyobb bajban is segítenünk kell csapattársainknak.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot csoportverseny formájában is játszhatjuk, ugyanezen kártyákkal, vagy akár frissíteni is lehet a kártyákat más szavak megjelenítésével. A szigetet is meg lehet jeleníteni más formában is.
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés: 
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Dihenné Hoffmann Tünde, (dihenhoffmanntunde@gmail.com)