JÁTÉKRA FEL!

Dienes Mónika: Hódítsd meg a piramist az amőbával!

A játék neve, címe: Hódítsd meg a piramist az amőbával!

A játék pedagógiai célja: – kötetlen játék – csapatjáték – együttműködés vita nélkül – csapatkohézió növelése – türelem egymás iránt

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A padok mellől a székeket úgy kell elhelyezni, hogy a játékos cserét ne zavarják.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: 1 db asztal 20-20 db színes műanyag pohár (két különböző szín) 1 db 3×3-as játékmező (nyomtatott vagy kézzel rajzolt, egy négyzetre ráférjen egy pohár) minimum 9 db kocka (9 kocka 3 szint, 16 kocka 4 szint, 25 kocka 5 szint) 2 db bábú

Az előkészítés feladatai: Egy padra van szükség a játék során, a székeket el kell rakni a pad mellől, úgy hogy a játékos cserét ne zavarja. A piramist fel kell építeni, a játékmezőt meg kell rajzolni.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem rendezés közös feladat, minden tanuló részt vesz benne. Két tanulópiramist épít, egy tanuló megrajzolja a játékmezőt. A játékmező rajzolásra akkor van szükség, ha esetleg az előző elszakad, elkopik.

A játék megnyitása, nyitánya: Hódítsuk meg együtt a piramist! Csak együtt tudunk feljutni a legelső fokra! Ha ügyesek vagyunk és biztatjuk a csapatunk tagjait, akkor együttesen képesek leszünk feljutni! A csapat tagjai egyenként poharat fordítanak! Ha sikerül akkor léphetünk a piramis fokain felfele. Az amőba szabályait felhasználva zajlik a játék! KI lesz a piramis hőse!

A játék menete, játékszabályok:2 csapatot alakítunk ki (fiúk – lányok, lehet vegyes is, osztályok szerint, sorsolással ki milyen színű poharat húz…..stb) A játékot zárt térben és a szabadban is játszhatjuk. A játék egy asztalon zajlik. A kockákból készítünk egy kétoldali piramist (lépcsőt) az asztal közepére (ez a képen jól látszódik) Az egyik oldala az egyik csapaté a másik oldala a másik csapaté, a legfelső kocka közös ide kell feljutni. Készítünk egy játékmezőt: A játékmező egy 3×3-as négyzetháló, melyben a négyzetek méretei megegyezik a pohár méretével, vagy nagyobb. A kocka szintjeinek a száma határozza meg a csaparttagok számát, mert ha nagyobb a létszám, akkor lehet, hogy nem minden játékos kerül sorra. A játék az amőba nevű játékra épül, és több fordulós. 3 egyforma pohárnak kell egymás mellé kerülnie egy sorban, oszlopban vagy átlóban. Ha ez teljesül akkor az a csapat egy szintet léphet a lépcsőn.

De nem csak egyszerűen rakjuk egymás után a poharakat, hanem az a játékos rakhat a mezőre, akinek sikerül a poharát úgy megpöckölnie, hogy az egy teljes fordulatot téve a szájára álljon A poharak lefordított állapotban vannak az asztalon. A pohár forgatáshoz a poharat az asztal szélére kell helyezni, hogy egy kicsit lelógjon róla és alulról megpöckölni.

Egyszerre két játékos játszik a csapatokból. Ha megvan a 3 egyszínű pohár, akkor a soron következő játékosok kezdenek el forgatni. 3 szint esetén lehet, hogy 3 menetből feljut egy csapat a legfelső szintre. Cél: a piramis legfelső fokára együttesen feljutni.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége ha valamelyik csapattag feljut a piramis legfelső fokára. Ilyenkor figyelem a reakciókat, kiből mit váltott ki a nyerés vagy vesztés. Átbeszéljük hogy legközelebb mit csinálna másként.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A feladat zárásaként, közös teremrendezés és a játékok elpakolása után, mindig összegezzük a játékot. Előfordul, hogy jutalmat is kapnak a tanulók. Ilyenkor mindenki kap úgy, hogy az első helyezett csapat kicsit többet, vagy nagyobbat. Megbeszéljük: Kinek lett valamilyen jó taktikája, amivel mindig gyorsabban sikerült a poharat megfordítani? Miért volt jó a csapattag játéka, miért pont őt választotta? Máskor kit választana csapattársnak, miért?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nagyobb mező. Nagyobb korosztálynál nehezítés, hogy egymást akadályozhatják azzal, hogy egymás poharára tehetik saját poharukat. Ha valakinek két kék pohara van egymás mellett a mezőn, és a másik játékosnak sikerül fordítani, akkor ő ráhelyezheti a saját piros poharát a másik játékos poharára, akinek így egy pohara marad a mezőn.

A játékvezető speciális feladatai: Amire figyelni kell, hogy a tanulók mindig csak a szabályosa megfordított poharat helyezheti a mezőre. Amelyik a földre esik az nem érvényes.

Egyéb/megjegyzés: Köszönöm, Besnyi Szabolcsnak és ennek a remek továbbképzésnek, hogy jobb játékvezető válhatott belőlem!!! 🙂

A játékot lejegyezte: Dienes Mónika