JÁTÉKRA FEL!

Dénes Éva: Repülők és városok

  1. A játék neve, címe: Repülők és városok
  2. A játék pedagógiai célja: Kooperáció a diákok aktivizálása, összpontosítás, szabálykövetés
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelően tágas tér a köralakításhoz; minden akadályt jelentő tárgyat el kell mozdítani a játéktérről és közvetlen környékéről. Vigyázni kell, hogy a játék hevében a résztvevők nehogy egymást ellökjék.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: létszámtól függően 6-12 kislabda, (esetleg kisebb méretű plüssállat) ennek hiányában gombóccá gyúrt újságpapírból cellux-szal összeragasztott labdák
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: a játéktér berendezése, a kellékek összekészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremrendezés, ill. a játéklabdák elkészítése, plüssállatok összegyűjtése
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Alkossunk egy tágas kört, ahol egymástól könyöktávolságban állunk. Mindenki kitalál magának egy városnevet, és sorban hangosan elmondja a többieknek. Ezekbe a városokba indulnak repülőjáratok. A repülőt most labda fogja helyettesíteni.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető fog egy labdát, és a következőt mondja: Repülő indul Londonba, majd annak a játékosnak dobja a labdát, aki ezt a várost választotta. A londoni mond egy másik városnevet és tovább passzolja a „repülőt” a másik városba, a másik játékosnak. Miután a repülő elhagyta az adott várost, a játékos magasba tartott kézzel jelzi, hogy az ő reptere már nem fogadhat több járatot. Mindenki csak egyszer kaphatja meg a labdát, de fontos, hogy meg kell jegyezni, hogy kitől/melyik városból érkezett a járat és hová ment tovább. Amikor minden játékos karja a magasban van, az utolsó visszadobja a labdát a játékvezetőnek és vége az első körnek. A bemelegítő kör után kezdődik a móka. Újraindítjuk a járatot, tudatosítva a játékosokban, hogy ugyanazt az útvonalat kell a repülőnek bejárnia, mint az első körben. Igen ám, de közben a játékvezető váratlanul (egyenként) több labdát is behoz a játékba. Ezért fontos, hogy dobás előtt mindenki megnevezze a várost, ahová indul a járat, hogy így hívja fel a figyelmet az újabb elem(ek)re. Vigyázni kell, nehogy összeütközzenek a légtérben a repülők, hiszen akkor megáll, lelassul a játék.
  18. A játék lezárása: A játékvezető egy adott ponton, amikor már sok labda van a színen, fokozatosan kivon egyet-egyet a játékból, amíg az összes labda el nem fogyott.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén arra kértem a gyerekeket, hogy 1-10-es skálán (ujjaikat a magasba emelve) fejezzék ki, hogy érezték magukat a játék közben. Mivel ez inkább egy feszültségoldó játék, itt nincsenek győztesek vagy vesztesek, csak vidám, kipirult arcú diákok.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A) Kisebb gyerekekkel ülve is lehet játszani, a labdát gurítva, ám ekkor igazi labdára van szükség, mert a papírból készült golyóbis nem gurul jól. B) A labda dobásának pillanatában a dobó játékosnak el kell indulnia a labdát elkapó játékos irányába és be kell állnia a helyére. Ezt a sémát kell azután végig követni, tehát folyamatosan mozgásban van a kör. Nagy összpontosítást, figyelmet igényel, inkább csak nagyobbaknál érdemes kipróbálni. Nekünk sem ment elsőre, sok járat „lezuhant, de nagyokat nevettünk.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell, hogy mikor lehet új labdákat játékba hozni anélkül, hogy megtörne a lendület. Menet közben is lehet szabályozni a labdák számát, tehát akár ki is lehet venni néhányat, ha úgy ítéljük meg, hogy túlságosan nehéz a feladat, vagy a részt vevők kicsit ügyetlenebbek.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez a játék annál élvezetesebb, minél többen játszák, de a 20-21 főt szerintem nem szabad túllépni. A helyigény is megnő és a kitágult teret nem tudják pontos labdapasszolással áthidalni. Nem is beszélve arról, hogy az első kör nagyon hosszú, unalmas lehet, amitől elveszíthetik a játékosok a motivációjukat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Dénes Éva