JÁTÉKRA FEL!

Dékány Judit: Ki a menő?

  1. A játék neve, címe: Ki a menő?
  2. A játék pedagógiai célja: Az önbizalomhiányos tanulók fejlesztése, figyelem- és empátiafejlesztés
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: nincs
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: nincs
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: szabad játéktér kialakítása a tanteremben a bútorok eltolásával
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek alakítják ki az üres teret.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek laza kört alkotnak úgy, hogy a kör kívülről is körüljárható legyen. Egy tanuló kimegy egy rövid időre a folyosóra, míg a többiek megbeszélik, ki lesz a "menő". Mikor megegyeztek, a kinti tanuló is bejön, indulhat a játék.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az osztályba új tanuló érkezik. Már az első nap szeretné kifigyelni, ki a "menő" az osztályban, ki az akit a többiek utánoznak, követnek mindenben, aki irányítja őket. /tudjuk, hogy a kiskamaszok számára ez nagyon fontos, mindenki a menővel akar barátkozni!/ A kiválasztott "menő" apró kis mozdulatokkal, gesztusokkal, testtartásával irányítja a többieket, akik ezt pontosan utánozzák. Az új gyerek dolga, hogy észre vegye, kit utánoznak a többiek, és ha van tippje, a "menő" mögé álljon, jelezve, hogy ő is vele akar barátkozni. Egy kör alatt kétszer próbálkozhat, ha másodszor sem találja el, kiesik a játékból. Ezután aki eddig a menő volt, most kimegy, ő lesz a következő kör új tanulója. Így a játék során elvileg mindenki lehet mindhárom szerepben: menő is, új gyerek is és "szimpla" osztálytárs is. Azok, akik kiesnek a játékból, egy körrel később kapnak még egy esélyt, de már csak egyet tippelhetnek, hogy ki a menő. Ha nem sikerül, végleg kiesnek.
  18. A játék lezárása: A játék végére azok a tanulók maradnak játékban, akik a legjobb megfigyelők.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megbeszéltük, ki hogyan érezte magát a különböző szerepekben. Szinte mindenki azt mondta, hogy az új tanuló szerepe a legérdekesebb, de egyben a legnehezebb is. Egyetlen tanuló jelezte kb a játék felénél, hogy kiszáll, a többiekkel végigjátszottuk az órát. Jó volt!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nem fontos pl. "második esélyt" adni, úgy pörgősebb a játék.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Tanácsokkal lehet segíteni, hogy a különböző szerepekben mire figyeljenek a gyerekek.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék napján tényleg érkezett egy új tanuló az osztályomba. Azért választottam ezt a játékot, hogy segítsek neki a beilleszkedésben. A többiek empatikusabbá váltak vele szemben, miután megtapasztalták, milyen érzés kívülről bekerülni egy kész közösségbe.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Dékány Judit