JÁTÉKRA FEL!

Debreczeni Lajos Gusztáv: Wordrace (Szóverseny)

A játék neve, címe: Wordrace (Szóverseny)

A játék pedagógiai célja: Az előző órán/órákon/témakörben tanult angol szavak gyakoroltatása, elmélyítése játékos, versengő formában.

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játék tisztasága érdekében fel kell hívni a játékosok figyelmét, hogy csak az mondhat szót, akinek a kezében van a figura, ezzel elkerülve a csalás lehetőségét.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Szükség van egy dobókockára és két bármilyen játékfigurára (pl.: sakkfigura).

Technikai igény: A játékhoz kell két-három iskolapad és minden játékosnak egy szék.

Az előkészítés feladatai: Össze kell tolni a padokat hosszában és a két hosszabbik oldalán egyenlő számban el kell helyezni a székeket.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Jó, ha a résztvevők segítenek a játéktér berendezésében. Sokkal gyorsabb és biztonságosabb, ha a padokat ketten-hárman mozgatják, és mivel a játék során senki nem a megszokott helyén ül, úgyis mindenkinek fel kell állnia, így mindenkit be lehet vonni az előkészítésbe.

A játék megnyitása, nyitánya: Két csapatra kell a résztvevőket osztani és le kell őket ültetni az összetolt padok két oldalára. Minden játékos mindkét kezét felteszi az asztalra (páratlan számú játékos esetén a nagyobb létszámú csapat két szélső játékosa csak az egyik kezét teszi az asztalra, így a kezek száma egyforma lesz mindkét csapatban). Mindkét csapat első játékosa kap egy figurát, amit az asztal széléhez eső kezével tart.

A játék menete, játékszabályok:A csapatok felváltva dobnak a dobókockával (mindig az a játékos dob, aki a figurát fogja). Amelyik játékos hatost dob, az mond egy angol szót, amit az előző órán/órákon/témakörben tanultak. Ha tudott ilyet mondani, akkor a figurát áttolhatja a másik kezébe. Ha ismét hatost dob és tud mondani egy megfelelő szót, akkor áttolhatja a figurát a mellette ülő csapattársa hozzá közelebb eső kezébe. Ha valaki nem tud adott időn belül (kb. 5-10 másodperc) új szót mondani, akkor a másik csapat folytathatja a játékot kockadobással.

A játék lezárása: A játék addig tart, amíg az egyik csapat figurája átér az asztal másik végén ülő csapattag asztal széléhez közelebb eső kezébe. Ekkor ez a csapat megnyerte a játékot.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérjük a résztvevőket. Külön jutalmazás nem szükséges, hiszen itt a győzelem a jutalom. Ha gyorsan véget ért a játék, fel lehet ajánlani a vesztesnek egy visszavágót, megadva az esélyt, hogy ők is nyerjenek.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezíthető a játék azzal, hogy a csapatok csak bizonyos szókészletből választhatnak szavakat. Pl.: adott betűvel kezdődő szavak, valamilyen témához (iskola, család, sport, ünnepek stb.) kapcsolódó szavak, főnevek, melléknevek… – a lehetőségek száma végtelen.

A játékvezető speciális feladatai: Mivel a csapatok ebben a játékban versenyeznek egymással, a játékvezetőnek itt fontos feladata van, neki kell feljegyezni, vagy fejben tartani, hogy milyen szavak hangoztak már el, hiszen egy szót egy játékban csak egyszer lehet használni. Ő felügyeli azt is, hogy a résztvevők által mondott szavak valóban részei-e az adott játék szókészletének.

Egyéb/megjegyzés: 7. osztályos gyerekekkel próbáltam ki a játékot és nagyon szerették. A járványhelyzet miatt gimnazista diákokkal még nem játszottam, de azt gondolom, hogy ők is lelkesen fogják játszani.

A játékot lejegyezte: Debreczeni Lajos Gusztáv