JÁTÉKRA FEL!

Deák Péterné: HAThat (A 2. szórész hatványkitevőként írandó)

  1. A játék neve, címe: HAThat (A 2. szórész hatványkitevőként írandó)
  2. A játék pedagógiai célja: A hatványozás műveletének értelmezése, rögzítése. Tapasztalat szerzése az azonos alapú és az azonos kitevőjű hatványok gyors összehasonlításában, a hatványérték becslésében és kiszámításában.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nem igényel speciális biztonsági intézkedéseket.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Hagyományos dobókockák: személyenként 1 db feketepöttyös dobókocka, a játékosok számának megfelelő számú további 2-4 db különböző színű dobókocka, illetve korongos doboz a játékosok számának megfelelő számban. Íróeszköz, papír vagy füzet.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Asztalok körül a székek elhelyezése, résztvevők füzeteinek, íróeszközeinek elrendezése. Dobókockák kikészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tanulók saját maguknak berendezik a helyszínt a játékvezető instrukciói alapján.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A hatványozás műveletének értelmezése, a művelet gyakorlása céljából dobókockákkal fogunk játszani. (Adott foglalkozáson a már rögzült ismeret szintjén kezdjünk, majd fokozatosan nehezedjenek a feladatok a tanulók eredményességének megfelelően. Egyes lépések, játékszintek kihagyhatók.) Bevezető, pihentető vagy lezáró játék a tanuláshoz: Mindenki gurít 1 kockával. Feladat írj minél több hatványalakot a látott számok felhasználásával. Egy közös íróeszközt kaptok. Aki írni szeretne felveszi. Ha másnak is szüksége van rá, lehetősége van óvatosan kikapni az éppen író kezéből, így most már Ő írhat, amíg Tőle is el nem veszik.
  17. A játék menete, játékszabályok: a) 6perces HATHAT Csak 1-1 feketepöttyös dobókockával gurít mindenki. Az azonos számokat szorzásként, (nehezítés: hatványalakban) lejegyzik a saját füzetükbe, a saját ceruzájukkal. Pl. ha hárman is kettest dobnak, leírják: 2*2*2 (nehezítés: 23). Aki a leggyorsabb, rögtön újradob, nehezítve a többiek dolgát! (Az ügyesebbek így lejegyezhetik a 22 vagy a 21-t is) A játék 6 percig tart. b) 5perces HATHAT A játékvezető kirak a játékosok számával megegyező számú feketepöttyös dobókockát (vagy a vizuális segítség miatt, korongos dobozt), azonos felével felfordítva, ezzel megadva az azonos hatványalapot. Pl. 3 Az első körben a játékosok saját színes kockájukkal gurítják a kitevőt. Feladat leírni az asztalon látható összes hatványalakot növekvő / csökkenő sorrendben (nehezítés: legnagyobb / összes hatványértéket) Pl. 3 32 32 35 Aki a leggyorsabb, rögtön újradob az összes színes kockával, nehezítve ezzel a többiek dolgát! A játék 5 percig tart. c) 4perces HATHAT A játékvezető kirak a játékosok számával megegyező számú színes-pöttyös dobókockát azonos felével felfordítva, ezzel megadva az azonos hatványkitevőt. Pl. 2 Az első körben a játékosok saját feketepöttyös kockájukkal (vagy a vizuális segítség miatt, korongos dobozzal) gurítják az alapot. Feladat leírni az asztalon látható összes hatványalakot növekvő / csökkenő sorrendben (nehezítés: legnagyobb / összes hatványértéket) Pl. 22 32 52 62 Aki a leggyorsabb, rögtön újradob az összes feketepöttyös kockával, nehezítve ezzel a többiek dolgát! A játék 4 percig tart. d) 3perces HATHAT A játékvezető kirak a játékosok számával megegyező számú feketepöttyös dobókockát (vagy a vizuális segítség miatt, korongos dobozt), azonos felével felfordítva, ezzel megadva az azonos hatványalapot. Pl. 4 Az első körben a játékosok saját színes kockájukkal gurítják a kitevőt. Feladat leírni az asztalon látható hatványalakok szorzatát (nehezítés: a két legnagyobb hányadosát) hatványalakban / csak az eredmény kitevőjét. Pl. 42 43 45 45 esetén 415 / 15 (nehezítés: 40 / 0) Aki a leggyorsabb, rögtön újradob az összes színes kockával, nehezítve ezzel a többiek dolgát! A játék 3 percig tart. e) 2perces HATHAT Páros feladat, csak 2 játékos játszik egyszerre. A játékvezető kirak a játékosok számával megegyező számú, azaz kettő színes-pöttyös dobókockát azonos felével felfordítva, ezzel megadva az azonos hatványkitevőt. Pl. 6 Az első körben a játékosok saját feketepöttyös kockájukkal (vagy a vizuális segítség miatt, korongos dobozzal) gurítják az alapot. Feladat leírni az asztalon látható szorzat (nehezítés: hányados, ahol a nagyobb az osztandó) hatványalakját / csak a hatvány alapját. Pl. 46 26 esetén (4*2)6 vagy 86 / (4*2) vagy 8 (nehezítés: (4:2)6 vagy 26 / (4:2) vagy 2 Aki a leggyorsabb, rögtön újradob a két feketepöttyös kockával, nehezítve ezzel a többiek dolgát! A játék 2 percig tart. f) 1perces HATHAT A játékvezető kirak egy korongos dobozt hatványalapnak és egy feketepöttyös dobókockát kitevönek.Pl. 43 Az első körben a játékosok saját színes kockájukkal gurítják a hatvány hatványozására szolgáló kitevőket. Feladat leírni az asztalon látható legkisebb hatványalakot / legnagyobb hatványalakot. Pl. 3 játékos esetén (43)2 (43)6 (43)3 megoldás 46 / 418 Aki a leggyorsabb, rögtön újradob a színes-pöttyös kockával, nehezítve ezzel a többiek dolgát! A játék 1 percig tart. (Nehezítés lehet: 1. Minden hatványalakot leírni növekvő vagy csökkenő sorrendben. 2. A játékvezető kirak egy korongos dobozt hatványalapnak. Az első körben a játékosok két-két (feketepöttyös és színes) kockájukkal gurítják a hatvány hatványozására szolgáló kitevőket. Feladat leírni az asztalon látható legkisebb / legnagyobb / összes lehetséges hatványalakot. Aki a leggyorsabb, rögtön újradob az összes fekete- és színes-pöttyös kocka felével, nehezítve ezzel a többiek dolgát! A játék 1 percig tart.)
  18. A játék lezárása: Az adott idő lejárta után mindig ellenőrizzük az eredményeket! Hogy jókedvvel fejezzük be a foglalkozást, játszunk egy lezáró játékot: Mindenki gurít 1 kockával. Feladat írj minél több / a legnagyobb / a legkisebb hatványalakot / hatvány hatványozását / 2 első 6 hatványát, stb. a látott számok felhasználásával. Egy közös íróeszközt kaptok. Aki írni szeretne felveszi. Ha másnak is szüksége van rá, lehetősége van óvatosan kikapni az éppen író kezéből, így most már Ő írhat, amíg Tőle is el nem veszik.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Értékeljük a feladat megértését, eredményes megoldását. Beszéljük meg a téves számítások okát. Jutalmazzunk szóbeli dicsérettel.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A feketepöttyös dobókocka a hatványalap, a színes-pöttyös dobókocka a hatványkitevő. mindenki minden körben kétféle kockával gurít. Feladat lehet a legnagyobbnak / a legkisebbnek / a hatványok szorzatának / két megadott hatvány hányadosának stb, megkeresése. Aki kész újat gurít. Maximum 3 perc legyen a játékidő.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell a játék folyamán, hogy helyesek-e a válaszok. Érdemes lejegyezni játék közben a kitevőket/alapokat. A játékot úgy kell variálni, irányítani, hogy a fokozatosan nehezedő feladatokon keresztül a jártasságok megfelelő szintű képességek kialakulásához vezessenek.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Deák Péterné