A játék neve, címe: Átalakított csipeszgyűjtő – avagy mennyit jegyeztél meg a tanultakból?
A játék pedagógiai célja: tananyag gyakorlása, ismétlés, önellenőrzés, vegses, véletlenszerűen összekerülő diákok közötti interakciók lehetőségének megteremtése, szóbeli megnyilvánulások számának növelése, egymás tanítása
A játék jellege: Kommunikációs
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: nem szükséges
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Előre elkészített kérdéskártyák a tananyaggal kapcsolatban – páronként 4-5 kártya szükséges. Jutalom: régi 10, 20, 50 filléresek, 1 Ft-os, vagy kinderfigurák, szép kavicsok, stb.
Az előkészítés feladatai: Tananyaggal kapcsolatos kérdéskártyák elkészítése, páronként 4 kérdéskártya kiosztása lefordítva. Jutalom elhelyezáése a kérdéskártyák mellé.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kérdéskártyákat közösen is el lehet készíteni.
A játék megnyitása, nyitánya: Páralakítás valamilyen páralkotó játékkal, mivel párokban fogunk dolgozni. A kő-papír-olló játék felidézése – ha nem ismerik, akkor annak megtanítása.
A játék menete, játékszabályok:A párok kiválasztanak egy lefordított kérdéskártyát, és megküzdenek érte kő-papír-olló játékkal. A vesztes felolvassa a kiválasztott kérdéskártyán szereplő kérdést, a nyertes válaszol rá, ha tud. Ha tudja a választ, akkor begyűjthet egy jutalmat. Ha nem tudja a választ, akkor a vesztes tehet próbát. Ha ő tudja, akkor övé a jutalom. Ha egyikük sem tudja, akkor egyikük sem kap jutalmat. Minden páros mind a négy kártyáért megküzd. Ha végeztek a saját helyszínükön, akkor az egyik játékos a tőle balra levő asztalhoz megy tovább, a másik pedig a tőle jobbra levőhöz, ott az azon az asztalon levő kérdéskártyákért folyik a küzdelem. Ezt még egyszer megismételjük. Így mindenki találkozik 12 kérdéssel, és mindenki három másik diáktársával kerül interakcióba.
A játék lezárása: Megnézzük, ki mennyi jutalmat gyűjtütt össze. Megbeszéljük, hogy volt-e olyan kérdés, amire nem tudták a választ, vagy bizonytalanok voltak.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A lezárás egyben feldolgozás is.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet fokozni a küzdelmet azzal, ha a kérdéskártyák sorszáma nehézségi sorrendet is jelent, és a nehezebb kérdés megválaszolásáért több jutalom jár.
A játékvezető speciális feladatai: Segíteni, ha elakadnak, időkeretet szabni a válaszadáshoz. Érdemes a játékot megismételni másnaő, hogy akinek első alkalommal nehezen mentek a válaszok, esélyt kapjon jobb teljesítmény elérésére.
A játékot lejegyezte: Dávidné Csontos Hedvig