A játék neve, címe: SZÓFAJDURRANTÓ
A játék pedagógiai célja: nyelvtan tantárgyból a már tanult szófaji ismeretek gyakorlása /szófajok kérdései, példák hozatala önállóan/
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: megfelelő méretű kör kialakítása
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: nincs
Technikai igény: nincs
Az előkészítés feladatai: megfelelő méretű szabad tér kialakítása, biztosítása
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: amennyiben szükséges, szabad tér kialakítása /pl: tanteremben székek, asztalok… elmozdítása a tér kialakítása érdekében/
A játék megnyitása, nyitánya: A játék felelevenítjük a már tanult szófajokat minden velük kapcsolatos ismerettel együtt: szófaj kérdése, példák gyűjtése. Játékszabályok ismertetése.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak. Egy játékos –az első ”DURRANTÓ” karjával megcélozza egy társát, /közvetlenül maga mellett állót nem szabad, hisz akkor saját magának kellene megoldania a saját maga által feladott feladat egy részét/ s közben a) felteszi egy már tanult szófaj kérdését; pl.: Milyen? /vagyis„ellövi” a szófaj kérdését/; b) vagy egy szófaj nevét mondja ;pl.: melléknév.
A megcélzott társnak erre azonnal válaszolnia kell az elhangzott feladatnak megfelelően. a) szófaji kérdés esetén megnevezi a szófajt; pl.: melléknév b)szófaj elhangzása esetén megmondja annak kérdését; pl.: Milyen? • ha nem tud felelni, vagy rossz választ ad, kiesik a játékból, s a „DURRANTÓ” újra célozhat valaki másra • ha megfelelő gyorsasággal jó választ ad, kissé vagy teljesen leguggol, s a tőle balra és jobbra álló társai mondanak egy-egy szófaji példát. Aki előbb kimondja a példát, bent marad a játékban, a lassabb játékos kiesik. Ha valaki más szófajból hoz példát, ő is kiesik. • Ha ugyanolyan gyorsasággal adtak helyes választ, senki nem esik ki. Mindenki játékban marad. • Ha valaki gyorsabban mond példát /nagy izgatottságában/, mielőtt a megcélzott válaszolna a „DURRANTÓ”-nak, akkor sietsége miatt kiesik a játékból.
Ha ez a kör sikeresen lezárult, az lesz a „DURRANTÓ”, aki az előbb a kérdést kapta, s a válaszadása után leguggolt. Most ő céloz egy társára. Ő is céloz és a) felteszi egy már tanult szófaj kérdését; pl.: Mi történik? /vagyis„ellövi” a szófaj kérdését/; b) vagy egy szófaj nevét mondja ;pl.: ige. A megcélzott társnak erre azonnal válaszolnia kell az elhangzott feladatnak megfelelően. a) szófaji kérdés esetén megnevezi a szófajt; pl.: ige b)szófaj elhangzása esetén megmondja annak kérdését; Mit csinál?, Mi történik?
S így folytatódik a játék….
A játék lezárása: Mindaddig megy a játék, míg már csak 3 fő marad a játékban. Ekkor már nem lehet úgy célozni, hogy a „DURRANTÓ” –nak ne kelljen önmaga kérdésére felelni, így a három legtovább játékban maradó a győztes.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden résztvevő szóbeli jutalomban részesül. Az osztályomban minden tantárgynak vannak kis jutalomfigurái papírból. A három győztes kap egy-egy ilyen kis figurát. „Ő” itt a nyelvtan jutalmunk. 5 azonos figura összegyűjtése után ezek beválthatók egy piros pontra. 5 x5 beváltás után a tájékoztató füzetbe kapják a pontot az adott tantárgyhoz. Az esetleges hibák, tévesztések ekkor kerülnek megbeszélésre. Kitérünk arra is, ki hogy érezte magát, mit tanult a játék folyamán.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A. Ugyanez a játék játszható a szorzótáblák gyakorlásaként, ott azonban a) az elhangzott szorzat tízes szomszédait kell mondani a megcélzott mellett állóknak b) a tízesre kerekített értéket kell mondani a megcélzott mellett állóknak. B. Lehetséges variáció, ha akár a nyelvtani, akár a matematikai feladatnál valaki egy adott jelre –ez lehet a játékvezető érintése– bekiabálja: SZÓFAJKAVALKÁD”, illetve „SZÁMKAVALKÁD”, s ekkor mindenkinek más helyet kell keresnie a körben, teljesen új szomszédokra kell szert tennie.
A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell, mi az az időintervallum, ami a megcélzott válaszadásához már túl hosszú idő, kiesést eredményez. /Általában a gyermekek is érzik ezt./ Fülelni kell, melyik szomszéd válaszol gyorsabban, s jó-e az adott válasz. Nézeteltérés esetén mindenki megelégedésére kell döntést hozni, esetleg megismételni a kört egy újabb durrantással.
Egyéb/megjegyzés: A gyermekek nagyon szeretik ezt a játékot, s a szorzótáblával alkalmazott variációt is, hisz alapvetően szeretnek versengeni. Már a játék elején „helyezkednek”, igyekeznek szerintük megfelelő ember mellé kerülni vagy nem kerülni…. Az ebből adódó egyenlőtlenségek „kisimítására” megfelelő szabály a bekiabálható SZÓFAJKAVALKÁD”, illetve „SZÁMKAVALKÁD”, hisz ekkor teljesen új felállási rendszer alakul ki.
A játékot lejegyezte: Dávid Barbara