JÁTÉKRA FEL!

Danielisz Ágnes: Körmölj gyorsan! Átalakított játék-Dobj 6-ost!

  1. A játék neve, címe: Körmölj gyorsan! Átalakított játék-Dobj 6-ost!
  2. A játék pedagógiai célja: Abc gyakorlása, rögzítése, jó hangulat megteremtése, gyorsaság fejlesztése
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Egy társasjáték doboztetejében dobnak a gyerekek, hogy ne guruljon el messzire a kocka, mert, ha leesik a földre, esetleg lehajolva érte, beverhetik a fejüket, Olyan ceruza biztosítása, melynek csak az egyik vége van kihegyezve, hogy az elvétellel nehogy megsértsék egymást.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nagyobb, üres doboztető, 1 kihegyezett, jól fogó ceruza, / pót ceruzák arra az esetre, ha kitörne a ceruza hegye, tollal írni tudó gyerekek esetében egy jól fogó toll is lehet/ Résztvevők számának megfelelő mennyiségű üres lap spirál füzetben, nagyobb méretű dobókocka. Falon nagy abc, vagy a gyerekek mellett kis lapon abc segítségnek.
  12. Technikai igény: Asztal, székek.
  13. Az előkészítés feladatai: Üres doboztető, íróeszköz, papírlapok, dobókocka, asztal, körbe székek.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Spirálfüzetből a lapokat a gyerekekkel tépetem ki, hogy gyakorolják a tépés technikáját is.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Régebben az élelmiszereket és alap háztartási dolgokat ABC-ben lehetett megvenni. Ez volt a neve.Tudom, hogy nagyon szerettek játszani vásárlósat és mindig vita van, hogy ki legyen először a pénztáros. Most egy kockadobós játékkal fogjuk eldönteni, hogy ki lesz először a pénztáros.
  17. A játék menete, játékszabályok: Egy pénztárosnak gyorsan kell, hogy járjon a keze, szeme, esze. A memóriájának is jónak kell lennie, többet is keres mint az árufeltöltők. Vannak bizonyos áruféleségek, pl. péksütemények, melyeknek külön kódjaik vannak. Ezek gyakran ABC sorrendben vannak a pénztárgépe mellett egy dossziéban. Ahhoz, hogy gyorsan megtalálja a keresett áruféleségek kódját, ahhoz jól kell tudnia az Abc-t. A mai játékkal az abc-t fogjuk gyakorolni, mert az életben lehet, hogy az abc gyors tudásán fog múlni, hogy megkapsz -e egy állást. A címe a játéknak: Körmölj gyorsan! Vagyis, írj gyorsan! A győztes lehet majd a pénztáros ezután a játék után. A játék menete a következő: Mindenki tépjen ki magának egy lapot ebből a vonalas spirálfüzetből! Ide teszek középre egy üres doboztetőt, mert ebben fogtok majd dobni a kockával, Így nem fog elgurulni messzire. Ha véletlenül kiugrana a dobozból a kocka és leesik a földre, ott a 6-os nem ér. Vigyázzatok, hogy ne dobjátok ki a dobozból, mert akkor az éppen írónak nagy előnyt adtok. Ügyesen dobjatok! Beleteszem ezt a ceruzát is a dobozba. Óramutató járásának megfelelően kell majd dobnotok egymás után. Aki először 6-ost dob, az elveheti a ceruzát, és elkezdheti írni a lapjára a magyar , írott, kisbetűs abc-t, ami 44 betűből áll. Minden betű után tenni kell vesszőt! Amíg a 6-ost dobó ír, addig a többiek egymás után dobhatnak a kockával. Viszont, ha valaki 6-ost dob, akkor egy kérem szóval azt jelezve, kiveheti a másik kezéből a ceruzát és elkezdheti ő is az abc-je írását.Vigyázzatok a ceruza elvételénél egymás szemére, nehogy sérülés legyen! A dobások, írások mindaddig folytatódnak, míg valaki be nem fejezi az abc-jét a lapján. Akkor felkiált, hogy befejeztem. Mindenki érti a játék szabályát? Segítségül mondjuk el együtt az abc-t. Ha valaki megakadna, az odanézhet a falra, hogy mivel kell folytatnia az abc-jének írását. Indulhat a játék? A legfiatalabb kezdi a dobást. Ki mikor született?
  18. A játék lezárása: X lett a győztes, gratulálunk neked, A szerencse is melléd szegődött, és az abc-t is valószínűleg egész jól tudod. Te lehetsz ma a pénztáros a következő játékban. A többiek a vevők. Ma még azt is gyakorolni fogjuk, hogyan célszerű felrakodni a futószalagra, majd onnét a bevásárló szatyorba. / Nehezebb, nagyobb áruféleségeket felrakni először, majd a könnyebbeket, összenyomódásra hajlamosabbakat a végére. Elrendezésre is jó, ha odafigyelünk. /
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szerintetek hasznos ez a játék? Ismeritek azt, hogy a játék és az iskola az életre készít fel? Ezt a tudásotokat még sok helyen fogjátok tudni alkalmazni. Tetszett a játék?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Fogjuk ezt a játékot játszani sorozatokkal is, hogy a szorzateredmények jobban rögzülhessenek. Udvaron, nagyobb dobókockával játszva építésekre is jó játék. Pl. műanyag poharakból egy adott toronymagasság megépítése. Alsó sorban 10 db. pohár, fölé 9 db, majd 8 és így tovább. Kerettörténet: Minél gyorsabban fel kell építened a pohárpiramisodat, hogy te nyerd el a büfé főnöke kinevezést a leglátogatottabb moziban. Ha van ötletetek, hogy mi lehetne a cél a 6-os megdobásaival, azt szívesen meghallgatom. Az is lehet, hogy el is fogjuk majd játszani. Tudjátok, mindig szeretlek titeket kreativitásra ösztönözni . Játékra fel!!!!
  21. A játékvezető speciális feladatai: Speciális feladatom: Figyelnem kell, hogy nem hagynak-e ki betűket az abc-ből az éppen író gyerekek, mert ha igen, akkor jogosan reklamálhatnak a többiek, hogy így könnyű volt győznie.
  22. Egyéb/megjegyzés: Kedves Szabolcs! Fejlesztőpedagógusként kis létszámú csoportjaim vannak, ezért választottam most ezt a játékot. Köszönöm szépen a sok jó ötletet, mert mindenképpen szeretnék majd a kollégáktól engedélyt kérni, hogy a testnevelés órák elején játszhassak majd a gyerekekkel osztályszintű csoportlétszámokkal is. A fejlesztendő gyerekeimet heti 1-szer ugyanis testnevelés órákról hozom el. Így úgy gondolom, hogy kollégáim még örülni is fognak, ha megmutatok nekik néhány játékot, amelyekkel megszínesíthetjük a gyerekek életét. Örülök, hogy tanulhattam Tőled!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Danielisz Ágnes