JÁTÉKRA FEL!

Damakné Kertész Nóra Emese: Fogalom-kitalálósdi

A játék neve, címe: Fogalom-kitalálósdi

A játék pedagógiai célja: csapatkohézió erősítése, figyelem-koncentráció fejlesztése,beszédértés fejlesztése, mozgáskoordináció fejlesztése, együttműködő képesség fejlesztése (esetleg tanult tartalom elmélyítése, szókincsfejlesztés, absztraháló képesség fejlesztése)

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Stabil, támla nélküli szék beszerzése, a résztvevők tájékoztatása a lehetséges baleseti szituációkról és azok elkerüléséről (ne lökdösődjenek, ne borítsák fel a széket, ne szaladjanak össze) Kisebbeknél a szék helyett egy krétával rajzolt kör is lehet a szék helyett, ahova a gyorsabb gyerek beáll majd, így csökkentjük a baleset lehetőségének veszélyét.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: 1 db szék, szalag vagy kréta, ha szabadban játszunk, kréta helyett más eszközzel is kijelölhetjük a játékhoz szükséges térfeleket (pl. földbe bottal csíkot húzunk, vagy szalagot helyezünk a földre) Játékvezetőnek előzetesen érdemes játékkártyákat készítenie annak érdekében, hogy azonnal tudja a fogalmakhoz tartozó szavakat, kifejezéseket sorolni, és nehogy ismételje magát. Papír és íróeszköz, ahova a csapatok pontjait feljegyezheti. Ha valaki mégse szeretne játszani, segíthet számolni a csapatok pontjait)

Az előkészítés feladatai: A szék középre helyezése/kör felrajzolása, játéktér kimérése, hogy a csapatok egyenlő távolságra álljanak egymástól. Ebben a résztvevők aktívan részt vehetnek.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: széktől mérjék ki hátralépéssel, hogy hol fognak állni, esetleg vonalat is felrajzolhatják, kijelölhetik, ami mögé be kell álljanak, onnan indul a játék. Ha valaki nem szeretne játszani, vagy épp páratlan számú játékosunk van, segíthet az eredmény lejegyzésében.

A játék megnyitása, nyitánya: A csapatok kijelölése –korosztálytól függően mi is kijelölhetjük a két csapat tagjait, akár nemek szerint is, attól függően, hányan vagyunk. A lényeg, hogy minden csapatban egyenlő számú játékos legyen.

A játék menete, játékszabályok:Cél, hogy a játéktér közepén helyezkedő székre vagy körbe kell leülni/állni. Az a csapat kap majd pontot, akinek a csapattagja gyorsabb volt az adott körben, azaz gyorsabban foglalta el ezt a helyet. A játéktér közepétől egyenlő távolságra (min. 2 méter) egy-egy felrajzolt vonal mögött, egymás mellett helyezkednek el a csapattagok, egymástól kisebb távolságra. Mindkét csapatban egyenlő számú játékos van, minden játékos mindkét csapatban kap egy-egy fogalmat: az első számú játékosok mindkét csapatban lesznek a gyümölcsök, a mellette állók az állatok, majd virágok, színek, női nevek, férfi nevek, stb, attól függően, hogy hányan vannak. Rám kell figyelniük, a két csapat között egyenlő távolságra állok úgy, hogy jól halljon mindenki. Ekkor hirtelen bekiabálok egy szót, ami a kiosztott fogalmak valamelyikéhez kapcsolódik. Pl. alma, kutya, zöld, Julcsi, stb. Az a csapat szerez pontot, akinek a tagja a saját fogalmához tartozó szót felismeri, és a másik csapat ugyanazt a fogalmat kapó tagjánál gyorsabban foglalja el a széket/kört. Próbajáték után elkezdjük a játékot, a játékosok motiváltságától, aktivitásától, korától függően próbáljuk meghatározni, hány körből álljon a játék, de ezt rugalmasan lehet kezelni.

A játék lezárása: összesítjük a pontokat, győztes csapatot hirdetünk

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes csapat kihirdetése után a legeredményesebb versenyzőt kiemelhetjük, amennyiben a játékvezetés közben van kapacitás ennek nyomon követésére, igazságos megállapítására. Dicséret, megjegyzések a játék során felmerülő kérdésekkel kapcsolatban.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A fogalmakhoz elvontabb módon kapcsolódó szavakat is mondhatok… pl. lédús (gyümölcs), ugat (állat), illatos (virág), stb. Ez a nagyobb gyerekeknél működhet. Ha tanulást támogató tartalmat szeretnénk bevonni a játékba, rengeteg lehetőségünk van. Pl. szófajok szerint osztjuk be a csapattagokat, vagy oszthatósági szabályok szerint. Az értékelésnél itt nem csak a csapat összmunkáját, hanem a csapattagok egyéni eredményeit is értékelhetjük, hiszen ez nem csak gyorsaságról szól, hanem a helyes megoldásokról is.

A játékvezető speciális feladatai: Balesetveszély elhárítása, pontok feljegyzése, kör/szék elfoglalásának figyelése, kártyák elkészítése

Egyéb/megjegyzés: Velem 4 ember játszott (családtagok), mindenki 2 fogalmat kapott, hogy érdekesebb legyen a játék.

A játékot lejegyezte: Damakné Kertész Nóra Emese