JÁTÉKRA FEL!

Czétényi Gábor: Srácok bolygója

  1. A játék neve, címe: Srácok bolygója
  2. A játék pedagógiai célja: Csoportmunka, egymás meggyőzése, érdekérvényesítés fejlesztése. Kommunikáció és együttműködés fejlesztése. Értékek, értékrendek felállítása.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Csomagolópapír vagy flipchart tábla, filctoll
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: 4-6 fős csoportoknak kialakítani a székeket, asztallal
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Minden csapat vegyen el csomagolópapírt, filctollakat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az osztályt valamilyen módszerrel 4-6 fős csoportokra osztjuk. Lehetőleg ne maguk válasszák a csoportokat. Elmondjuk nekik,hogy minden csoport csak egymás között beszélheti meg az ötleteket,a többi csoporttal ne kommunikáljanak a játék alatt. A csoportokkal közöljük, hogy az a feladat, hogy képzeljék el, hogy egy teljesen ismeretlen új helyre, mondjuk egy újonnan felfedezett bolygóra készülnek. A bolygón van víz, a földihez hasonló légkör, vannak állatok, növények. Ezer telepes indul meghódítani ezt az új világot és ők öten a képviselőik ennek az ezer embernek.Nekik kell a szállítást és majd az ottani irányítást megoldaniuk.
  17. A játék menete, játékszabályok: Feladatuk, hogy megegyezzenek olyan törvényekben és szabályokban, amelyek szerint ezen a bolygón elképzelik az életet, amelyek szerint ezen a bolygón szeretnének együtt élni. A játékot megbeszélés követi, ahol minden csoport bemutatja a saját „Törvénykönyvét”, megbeszéljük, ki milyennek képzeli az”ideális” emberi társadalmat és miért. A csoportok vihetnek néhány szükséges eszközt,gépet is magukkal. A szállítás űrrepülővel történik,erre kell felférnie mindennek. Visszajönni már nem lehet semmiért. A 3 fős zsűri dolga eldönteni,melyik csapat törvényei a legalkalmasabbak a társadalom kialakításához és az elvitt dolgok közül ki válogatott a legjobban és legésszerűbben. Az indoklások nagyon fontosak a csapatok részéről. Az ő dolguk meggyőzni a zsűrit az igazukról. A legfontosabb 5-6 (max 10 ) szabályt írják föl a papírra. A legszükségesebb eszközök listáját szintén. A felírt szabályokat rendezhetik fontossági sorrendbe is a csapattagok szavazatai alapján. Kb 6-7 perc alatt kell megoldani a feladatot és 2-3 perc a beszámolási idő csapatonként. Csak olyat mondhatnak,amit le is írtak. Így a csapatok nem másolhatják egymás terveit.
  18. A játék lezárása: Minden csapat röviden beszámol a legfontosabb 5-6 szabályról,amit alkotott és bemutatja a legszükségesebb elvinni szánt dolgokat. Elmondja továbbá,hogyan kezdene hozzá a munkához az új bolygón.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A legjobb,legötletesebb törvénykönyvet és a legkreatívabb eszközöket szállító csapatot megdícsérjük.Ha mind nagyon jól oldották meg a feladatot,nem hirdetünk győztest,vagyis minden csapat győztes lehet. Megkérjük őket,hogy a többi csapat törvényeiből és eszközeiből egészítsék ki a sajátjukat. Ezután egy komplett „törvénykönyvet” kapunk,melyet össze tudunk hasonlítani a jelen kor törvényeivel. Esetleg az iskolai házirenddel.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az új bolygón semmi sincs kialakulva. Egy másik játékban a gazdaság és a kereskedelem kialakításáról,az építészetről vagy a sportok megszervezéséről is lehet kérdezni a csapatok véleményét ,gondolatait. Ezekből akár remek vitákat és érvelési technikákat is lehet létrehozni. Kommunikációs tréningnek kiváló.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető ügyel,hogy az időkeret egyforma legyen,a csapatok ne beszélhessenek egymással. A zsűri kiválasztása is az ő feladata lehet.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Czétényi Gábor