JÁTÉKRA FEL!

Csutor-Varga Eszter: Gyűjtsd a növényeket!

  1. A játék neve, címe: Gyűjtsd a növényeket!
  2. A játék pedagógiai célja: A tanítási órára való ráhangolás, csapatépítés, a tanuló versenyeztetése egymással.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő számú szék és asztal kikészítése. A játék nem balesetveszélyes.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: -minden résztvevő játékosnak egy-egy darab kis papír, – összesen 1 db toll, – egy darab nagyobb méretű dobókocka (nagyon jó az alsó tagozatosok korongtartó dobókockája)
  12. Technikai igény: -Jól megvilágított tanterem -Minden résztvevő játékos számára 1-1 db szék, -1 db asztal
  13. Az előkészítés feladatai: A játékosok körbeülik az asztalt, mindenki kap egy-egy darab papírt, középre tesszük a dobókocák és a tollat, ismertetjük a játékszabályt.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: -Csoportalakítás számozással (A 30 fős osztály 7-8 fős csoportokra osztom.) -Csoportalakítás csapatkapitányok segítségével. (Ők választanak.)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Elmondom a kerettörténetet, pl. A hét törpe egy szép tavaszi napon elindult az növényeket gyűjteni. Útközben azon versenyeztek egymással, hogy ki ismer fel több növényt az erdőben. Az útjuk során több akadállyal is szembesültek, vízmosáson kellett átkelniük, ingoványos talajra tévedtek, farkasok kergették meg őket, az ehető gombák között mérges gombákat is találtak. Amíg egy törpe folyamatosan gyűjtötte a növényeket, addig a többi elhárította ezeket az akadályokat, ezzel is segítve társuk munkáját. A legtöbb nővényt gyűjtő törpe a nyertes. A Ti feladatotok is ez lesz, írjatok le minél több növényfajtát.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az első játékos elkezdi a papírra írni az összes általa ismert növény neveket. Addig a mellette ülők (az óramutató járásával megegyező irányban) egymás után dobnak a dobókockával. Az első játékos addig írhat ameddig valaki hatost nem dob. Ekkor az első játékos átadja a tollat a hatost dobó játékosnak és az írja (gyűjti) tovább a növényneveket, egészen addig amíg valaki újra nem dob hatost. Ekkor a tollat ismét átadja a hatost dobónak és így tovább 15 percen át.
  18. A játék lezárása: A játék 15 percen át megy, a játékvezető ekkor leállítja a játékot. Az a játékos nyer, aki a legtöbb növénynevet le tudta írni. Egy név kétszer nem szerepelhet.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető kihirdeti a győztest, a számára jutalmat ad. (pl. órai munkára kisötöst, egy-egy szem cukrot).
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: -Növénynevek helyett lehet állatneveket írni. -Nehezített változat pl. tanév végén, ha csak a tanult, tananyagban szereplő állatokat, növényeket írhatják le. – Nehezebb a játék, ha pl. valaki hármast dob és kimarad a körből, vagy ha valaki egyest dob és a kör iránya megváltozik. (Az óramutató járásával ellentétes lesz.)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető nagyon figyeli a dobásokat és rögtön szól, ha hatos dobást lát. A játékosokat folyamatosan ösztönzi, szorgalmazza a tempós játékra.
  22. Egyéb/megjegyzés: —-
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Csutor-Varga Eszter