JÁTÉKRA FEL!

Csuka Szilvia: Sztorik

A játék neve, címe: Sztorik

A játék pedagógiai célja: Céljaim: – kreativitás fejlesztése – önálló gondolkodás fejlesztése – emlékezőképesség fejlesztése – koncentrációképesség fejlesztése – egymásra figyelés fejlesztése – kifejezőképesség fejlesztése, szókincs bővítése – környezetvédelemre nevelés

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Biztonsági teendők: Minden szabályt világossá teszek, hogy ne legyen veszekedés. A vírushelyzetre tekintettel megfelelő távolságot tartottunk, úgy helyeztem el a székeket is.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: A szükséges eszközöket előkészítettem: – időmérőeszköz (elefánt) – kártyák képekkel – asztal, székek

Technikai igény: – asztal, székek

Az előkészítés feladatai: Berendeztem a termet a szükséges eszközöknek megfelelően.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék bevezetése (ráhangolás) A kerettörténet egy kis kedvcsináló a játékunkhoz. Egyik szereplője egy kis elefánt lesz, ami időmérő eszköz. 2 percre állítjuk be és jelez az idő letelténél.

A játék megnyitása, nyitánya: Én érkeztem elsőnek a terembe. Elrendeztem, mindent. Kikészítettem az eszközöket. Vártam a vállalkozó kedvű hat gyereket.

Ismertettem a kerettörténetet: Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy 11 éves kisfiú, aki nagyon szerette Dumbo történetét. Éppen ezért kereste az alkalmakat, hogy láthassa kedvenc állatait, az elefántokat. Eljárt cirkuszba, állatkertekbe időnként az édesanyjával. Elhatározta, hogy örökbe fogad egy kis elefántot. Kérte szülei segítségét, hogy beszéljenek a budapesti állatkert igazgatójával. Szeretné időnként meglátogatni, gondozni az egyik kedvencét. Elhatározta azt is, hogy felnőttként állatvédelemmel foglalkozik majd. Fellép az orrvadászat ellen.

A játék menete, játékszabályok:Játék leírása, szabályok ismertetése:

A céljaimnak megfelelően találtam ki új szabályokat az eredeti Storigolo eszközeit felhasználva. Játék menete: Középre teszem a kártyapaklit. Emellé tesszük a kis elefánt óránkat. Mindenki kap hat lapot. A legfiatalabb gyerek kezd. Ő választ a saját paklijából. Leteszik, amelyik tetszik és mond hozzá egy rövid történetet. Maximum 3 mondat. A mellette levő társa erre rak egy másik lapot, ami szerinte oda illik. Szintén mond néhány szót ehhez, így folytatja a történetet. Aztán a következő tanuló ugyanígy tesz. Amikor jelez a kis elefánt, akkor vége az adott körnek. Két perc elteltével, aki épp soron volt, neki kell elmondania emlékezetből a hosszú történetet. Közben a kártyapaklit megfordítom és így ellenőrizzük, hogy jó sorrendben mondja-e az adott gyerek a kártyák alapján a történet részleteit. Ha nem emlékszik, passzolhat és a mellette levő beszélhet. Az kapja meg a lapokat, aki helyes sorrendben tudja visszaidézni a történet részleteit. Ha csak egy rész helyes, azokat ő kapja meg és folytathatja a mellette lévő társa. Aztán jöhet a következő kör. Ha elfogynak a lapok, húzunk. Még négy kört csinálunk ebből. Az ötödik kör után mindenki megszámolja a lapjait. Az nyer, akinek a legtöbb kártyája lesz.

Figyeltem közben a gyerekekre. Ha volt nézeteltérés, azt azonnal megbeszéltük.

Vége lett az öt körnek. Összeszámoltuk a kártyákat. Meglett a nyertes.

A játék lezárása: A játékot beszélgetéssel zártuk. Mindenki elmondta, hogyan érezte magát. Mit von le tanulságként, min változtatna. Melyik rész tetszett a legjobban számára? Mi okozott nehézséget? Én is elmondtam a véleményemet az érzéseimmel együtt. Jó játék volt, sokat nevettünk.

A játék után visszarendeztem a helyszínt.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A csoport jól érezte magát. Ügyesek voltak. Egy-két apróbb nézeteltérés volt a gyerekek között. Hamar megoldódott beszélgetéssel. Nem volt sértődés, ha valaki passzolt. El tudták fogadni a gyerekek, ha nem jól emlékeztek vissza a történetre. Kreatívak voltak. Izgalmas mesék születtek. Jó hangulat volt.

A játékvezetői tevékenységem: Azt gondolom, hogy összességében jól sikerült a játék. Igyekeztem figyelni a gyerekekre. Előre megterveztem, mit és hogyan fogok csinálni. Ez hozzájárult ahhoz, hogy jól sikerült a játék. Mindegyik célom kapott hangsúlyt.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Egy adott tananyaghoz is lehet kiválasztani kártyákat. Ez alapján szerkeszthetnek történeteket a gyerekek.

A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell a gyerekekre. A játék után legyen elég idő a megbeszélésre, önértékelésre. Észrevenni, ha fogy a türelem és ehhez mérten rugalmasan lerövidíteni a játékot.

A játékot lejegyezte: Csuka Szilvia