A játék neve, címe: Seprűtánc / Boszorkánytánc
A játék pedagógiai célja: A részvevők körében jó hangulat alakuljon ki, felszabadulttá váljanak, jót szórakozzanak, jól érezzék magukat.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, hogy a seprűtáncoltatás, valamint a seprűn való „repülés” közben figyeljenek oda egymás testi épségére, nehogy valakit megüssenek a seprűvel.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: A játék során szükség van seprűre, zenelejátszóra, valamint zenére.
Technikai igény: zenelejátszó, zene
Az előkészítés feladatai: Elrendezzük a helyszínt, hogy a gyerekek körben állva biztonságosan tudjanak a seprűvel táncolni, „repülni”. Előkésztítjük a zenelejátszót, a zenét.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremrendezés, akadálymentesítés. Asztalok, székek távolabb helyezése a játéktértől.
A játék megnyitása, nyitánya: Ismertetem a keretmesét (Képzeljétek el, hogy most egy olyan világba utazunk, ahol boszorkányok élnek. Ezek a boszik nagyon barátságosak, mindig jókedvűek, és jókedvükben gyakran szeretnek táncolni, mulatozni. Előfordul, hogy néha még azzal a seprűvel együtt is táncra perdülnek, amire egyébként máskor ráülve felrepülnek az égbe és körbejárják a világot. Én már jártam egyszer náluk és akkor kaptam tőlük ajándékba egy ilyen különleges seprűt. Ezt a seprűt most elhoztam nektek, hogy ti is megtáncoltassátok, ahogy a boszik is teszik gyakran. Nem kell tőle megijednetek, mert a seprű már elveszítette a varázserejét, tehát nem tud minket elrepíteni, de játszhatunk vele úgy, mintha még mindig tudna repülni.) , de e nélkül is élvezhető a játék. Elmondom a játékszabályokat, bemutatom, esetleg elpróbáljuk a seprű helyes használatát és kezdődhet a játék.
A játék menete, játékszabályok:A játékosokat megkérem, hogy álljanak körbe. A játékszabályt úgy magyarázom el, több lépésben, hogy egyben mutatom is, hogy mit kérek tőlük. Elmondom nekik, hogy zeneszóra fogunk táncolni, közben majd egy seprűt adogatunk egymásnak kézről kézre. Akinél a seprű éppen van, annak külön is meg kell táncoltatnia azt, vagyis egy helyben el kell végezni egy teljes fordulatot maga körül, seprűvel a kézben. Így tehát a seprű is táncol mindig egy kicsit valakivel, mielőtt azt tovább adja. Amikor megállítom a zenét, akkor a seprűt nem szabad tovább adni. Akinek a kezében éppen leáll, az a lábai közé veszi és seprűnyélen repülve körbejárja a többieket egy nagy kört megtéve, aztán visszaáll a helyére. A zenével tovább folytatódik a játék, amig mindenkire sor nem kerül.
A játék lezárása: – A játékélményért játszunk következmény és versenyhelyzet nélkül, addig, amig mindenkire sor nem kerül. A játékot megpróbálom úgy irányítani, hogy lehetőleg minden résztvevőnél leálljon a zene, azaz mindenki tudjon seprűn lovagolni. A játéknak igény szerint, a résztvevők visszajelzéseinek, a külső körülmények hatásait figyelembe véve vetek véget.
– Versenyhelyzetben is játszható a játék. Ha a versenyhelyzet fokozása a cél, akkor akinél megáll a seprű, az haza repül vele (lehet kijelölt helyre, vagy az asztalhoz leülnek a kiesők). Végül egy játékos marad állva, akit megtapsolhatunk.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt, megkérdezem, hogy tetszett e a játék, hogyan érezték magukat, mi volt a legjobb / legrosszabb a játék alatt.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Versenyhelyzetben is játszható a játék. Ha a versenyhelyzet fokozása a cél, akkor, akinél megáll a seprű, az haza repül vele (lehet kijelölt helyre, vagy az asztalhoz leülnek a kiesők). Aki egyedül marad állva, a seprűvel a kezében a játék végére, az nyeri meg a seprűtáncoltatást.
A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan ismertetem. Először kipróbáljuk a seprű megfelelő használatát a zenével összehangolva, annak leállítását mellőzve. Ha már jól megy a seprűadogatás, táncoltatás, akkor indulhat a játék a zene időnkénti megállításával, és a „repüléssel”. Minél jobban megy a játék, annál hamarabb, rövidebb időn belül le lehet állítani a zenét. A játék ettől felgyorsul, még izgalmasabb lesz. Játék közben folyamatosan figyeljünk a játékosok fizikai, lelki biztonságára is!
Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon kedvelik ezt a fajta játékot mulatozások, gyereknapok, farsangi bálok alkalmával,vagy egyszerűen csak azért, hogy egy jót táncolhassanak, mozoghassanak kedvüknek megfelelően.
A játékot lejegyezte: Csoport Szilvia