JÁTÉKRA FEL!

Csonka Katalin: „Kalózos Kincsrablás”

  1. A játék neve, címe: „Kalózos Kincsrablás”
  2. A játék pedagógiai célja: A részvevők intenzív megmozgatása, együttműködésre ösztönzése. Fejszámolás: összeadás, (később szorzás is) gyakorlása.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Magas
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő méretű játéktér. Lehet belső és külső helyszín is, de fontos, hogy szabad mozgásteret biztosítson. Játékszabályok pontos betartatása.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Többféle méretű és fajtájú labda, babzsákok, bólyák, (Lehetőségek szerint minden, ami "kincs" lehet: plüss figurák, dobókockák, különböző méretű flakonok. A játék másik változatában, a „Tolvaj mókusokban” különböző termények, pl dió, mogyoró, gesztenye, toboz, makk, gallyak, kavicsok…)
  12. Technikai igény: Különleges technikai berendezésre nincsen szükség.
  13. Az előkészítés feladatai: 4 csapatkapitány = kalózkapitány választása. A játékosokat 4 egyenlő létszámú csapatra kell osztani. Ezek a kalózcsapatok. A kiválasztott kapitányok választják a csapat tagjait. A terem, udvar vagy szabad tér berendezése. 4 sarokba rendezem/rendezzük a „kincseket”. Mindegyik sarokba mindenből ugyanannyit teszek/teszünk. Ezek a sarkok lesznek a 4 kalózcsapat szigetei.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Természetesen tudnak segíteni a résztvevők. A saját "szigetükre" ők vihetik a nekik kiosztott "kincset" = az általuk rabolt kincset.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A kalózcsapatok megalakítása. A kijelölt (vagy egy másik játékkal kiválasztott) csapatkapitányok = „kalózkapitányok” keresztnevét felhasználva: „Félszemű Artúr” , „Félfülű Bence”, „Félkarú Patrik”, „Féllábú Marc” a csapatok elnevezése. A kapitányok választják a csapat többi tagját. A megfelelő kalózsziget berendezése, majd körbeülése.
  17. A játék menete, játékszabályok: Négy rettegett kalózcsapat járta a mesebeli tengereket. Rengeteg kincset raboltak, amit saját szigetükön halmoztak fel.. Mikor éppen nem volt kit megtámadni, egymás szigetéről igyekeztek ellopni amit csak tudtak. Vezéreik a világszerte rettegett: Félszemű Artúr, Félfülű Bence, Félkarú Patrik, Féllábú Marci. Fontos tudni, hogy a kincsek nem egyforma értékűek. A ping-pong labda 3-at ér, a tenisz labda 5-öt, a gumilabda 7-et, a kosárlabda 9-et, a röplabda 10-et, a medicinlabda 12-őt, a bólya 15-öt, a babzsákok 4-et. A rablásnak vannak szabályai: Nem akadályozhatunk meg senkit abban, hogy elvigyen valamit a szigetünkről. Egy kalóz egyszerre mindig csak egy kincset vihet a saját szigetére. Nem lehet marakodni, aki hamarabb megfog valamit, az viheti. A szigetek közti "úszás"-futás közben vigyázzunk egymásra! Négy menetet játszunk. Mindegyik 4 perc hosszúságú lesz. Mindegyik menet végén összeszámolják a csapatok, mennyit ér a kincsük. Minden menet végén lesz egy győztesünk. A legvégső győztes az a csapat, amelyik többször is volt győztes.
  18. A játék lezárása: Esetleges nézeteltérések, sérelmek megbeszélése, ha volt ilyen. (Ezt a menetek közt is megtesszük, ha szükséges.) Csapatonként kis körben rövid csatakiáltás.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a résztvevőket. Egymást és sajátmagukat is megtapsolják – ezzel is megköszönve a játékot.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Szerintem, fantázia szerint ezt nagyon sokféleképpen lehet továbbfejleszteni, átalakítani. 1. Megszorítás, nehezítés lehet, hogy pl csak rákmászásban vagy csak szökdeléssel lehet közlekedni. 2. Egy különleges átok következtében a kalózok kettesével összeragadtak. Csak így, szorosan összeragadva tudnak közlekedni. A rablásnál mindig mindkettő egy valamit vihet magával. Tehát egy alkalommal két tárgyat rabolhatnak. ( Lehet variálni, hogy hol legyenek összeragadva.) 3. A kalózvezérek a saját szigetükön maradnak. Így jobban átlátva a terepet onnan irányítják a többieket, ki hová menjen. 4. A tenger közepén 2-3-4 óriáspolip les a kalózokra. Akit megérintenek csápjaikkal, az kiesik a játékból. A „polipok”  egy helyben állva, vagy szűk mozgástéren mozogva próbálkozhatnak. 5. „Tolvaj Mókusok”. Erdei környezetbe helyezve a történet, ahol erdei terméseket rabolnak egymástól az éléstárból, különböző erdei fákon kialakított odúból. Kapcsolni lehet második osztályban a környezetismeret tantárgy „Az erdő életközössége” témaköréhez. 6. „Rablóhalak” Vízi környezetbe helyezve a történet. Kapcsolható a harmadik osztályos környezetismeret tantárgy "Vizeink életközössége" témaköréhez. 7 Nehezíteni lehet a számolást az adott osztályfoknak megfelelő számkörben nagyobb számokkal.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelem a játékosok biztonságát. Ha valami veszélyhelyzet adódik, rögtön megszakítom a játékot. A tapasztalatok alapján nehezítem, könnyítem, alakítom a játékot.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagy izgalommal, élvezettel játsszák ezt a játékot. 
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: h
  24. A Játékot lejegyezte: Csonka Katalin