JÁTÉKRA FEL!

Csobán Renáta: Százlábú

  1. A játék neve, címe: Százlábú
  2. A játék pedagógiai célja: szókincs, vizuális memória, testséma fejlesztés, színritmus felismerése, folytatása, mozgásformák gyakorlása
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékot a csoportszobában játszottuk, játékos kosarakat elpakoltuk. A szőnyegen játszottuk, székek , asztalok nem voltak a közelben, a tér biztonságos volt a játékhoz.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Színes papírok
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: Színes korongok kivágása kemény papírból, százlábú fejének megrajzolása, ragasztása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kellékek közös elkészítése. Nagyobb gyerekek a minta korongot körberajzolják, kivágják.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek korábban már hallották a játékban szereplő százlábúról szóló verset, a Százlábú bánatát. Ezt felidézzük és ismertetem velük az új játékot, ami erről a kis lényről szól, aki a sok vándorlás során elkoptatta a ruháját és őt szeretnénk újra felöltöztetni a színes korongokkal, ami a ruháját jelképezi.
  17. A játék menete, játékszabályok: Gyerekek! A százlábú a sok vándorlásban elkoptatta a ruháját és szeretnénk újra felöltöztetni! Adok mindenkinek egy korongot, ezek az ő ruhácskái. Meg kell mondani, kinek milyen színű ruha van a kezében. Keressünk a csoportszobában még ilyen színű tárgyakat! ( A gyerekek megnevezik a tárgyak színeit ). Nagyon ügyesek voltatok, de most már a szegény kis százlábúnk is kapja meg a ruháját. Lerakom a fehér korongot, ami a százlábú feje és Ákos gyere tedd le te is a korongodat. A gyerekek sorban szólítják egymást, így lassan hosszú, színes százlábú elevenedik meg a szőnyegen. A gyerekek végigmennek a korongok mellett és közben a kis versünket elmondjuk. Vigyázunk, hogy megfelelő követési távolságban haladjanak. A továbbiakban egyes színekhez különböző feladatokat adtam. A narancssárgánál le kellett guggolni és felállni, a kéknél csípőre kellett tenniük a kezüket, a zöldnél magasra kellett ugrani és a fej felett tapsolni kellett, a fehér korongnál terpeszbe kellett ugrani. Ellenőriztem, hogy megértették-e a feladatot, egyes színeket felmutatva közösen végeztük el a megfelelő mozgást, majd a gyerekeket egymás mögé állítottam be a százlábú mögé és elkezdték önállóan a százlábú mellett a színeknek megfelelő feladatok elvégzését. Ügyeltem, hogy köztük legalább 4 korongnyi távolság legyen, hogy ütközés nélkül, folyamatosan tudják a feladatokat végezni.
  18. A játék lezárása: Amikor már láttam, hogy kezdenek a mozgásban elfáradni, elmondtam nekik , hogy mi lesz az utolsó feladatunk, hogy fenékkel érintjük meg a százlábút és ha már leültünk, picit meg is pihenünk rajta és ismét elmondtuk a versünket.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nagyon élvezték a játékot, a mozgással összekapcsolt játék közben folyamatosan dicsértem, biztattam őket. A játék közben mosoly volt az arcukon, nevettek és a végén kérték, hogy máskor is játsszuk!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A gyerekek is kitalálhatják, hogy melyik színhez milyen mozgás társuljon! Vagy különböző testrésszel is meg lehet érinteni az állatkánkat. Ezt ki is próbáltuk a gyerekekkel. A gyerekek pókjárásban közlekedtek a szőnyegen és amikor felemeltem a kezem, akkor fejükkel, fülükkel megérintették a százlábú egyik testrészét. Majd négykézláb másztak és amikor felemeltem a kezem, fenekükkel érintették meg a százlábút.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék közben figyelnem kellett, hogy megfelelő távolságot tartsanak egymástól, a folyamatos játék és az összeütközések elkerülése érdekében is.
  22. Egyéb/megjegyzés: Több gyerekkel ajánlottabb a tornateremben végezni.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Csobán Renáta