JÁTÉKRA FEL!

Csiszárné Török Éva Zsuzsánna: Szélmanó

A játék neve, címe: Szélmanó

A játék pedagógiai célja: Figyelem, koncentráció fejlesztés, szín tanulás. Mozgásigény kielégítése.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek egymásra.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Színes kendők: piros, kék, sárga, zöld Kötelek vagy kréta (a térfelek elválasztásához)

Az előkészítés feladatai: Kendők előkészítése, kötelek elhelyezése a padlón.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A játék megnyitása, nyitánya: Nézzétek gyerekek! Odakinnt elállt az eső! Mindjárt kisüt a napocska.Tudjátok-e mi szokott eső után megjelenni az égen, ha csodaszépen kisüt a nap? Sok színből áll…. Igen, jól mondjátok. A szivárvány. Ki látott már szivárványt? Tudjátok, hogy milyen színekből áll? ( együtt felsoroljuk). Ma ti lesztek ezek a színes szivárványok. De képzeljétek el ,hogy egy csalafinta szélmanó el akarja kapni a szivárvány színeit! Először csak előcsalogatja őket, majd megpróbálja elkapni. Akit nem tud elkapni, az eljut a napocskához, akit elkap annak vissza kell mennie a felhők mögé, de újra próbálkozhat.

A játék menete, játékszabályok:A gyerekek felsorakoznak az egyik kötél mögé. Kiválasztjuk a szélmanót. Egy erszényből pici játékfigurát húz mindenki, aki a pirosat húzza, az lesz a szellőcske.( De válaszhatjuk akár egy kiszámolóval is.) A szélmanó bemegy a két kötél közé és háttal fordul a többi gyereknek. A többiek választanak egy-egy színes kendőt. A szélmanó mond egy színt és megfordul. Akinél ez a szín van, az igyekszik átfutni a túloldalra , miközben a fogó ( szélmanó) igyekszik valakit elkapni. Ha valakit elkapott, akkor azt visszaküldi a kötél mögé és újra próbálkozhat átjutni. A fogó ismét hátatfordít a többieknek , miközben a játékosok kicserélik a kendőiket egymás között, hogy a fogó ne tudja kinél milyen kendő van. Szélmanó ismét mond egy színt, és a gyerekek megpróbálnak átjutni. A játék addig folytatódik, amíg mindenki át nem jutott. Aki legelőször átjutot az lesz a következő fogó.

A játék lezárása: Ha mindenki átjutott akkor véget ér a játék. Folyamatosan ismételhetjük kétszer, háromszor. Ha látom, hogy a gyerekek fáradnak, akkor a kerettörténettel befejezem a játékot.: A napocska felszárította az esőcseppeket és eltűnt a szivárvány is.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdícsérem a játékosokat, külön megdícsérem azokat akik egyszer sem tévesztették el a kendőjük színét. Megdícsérem azokat akik fürgén átjutottak, s a fogót is, ha ügyes volt. Megkérdezem, hogyan érezték magukat.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Létszámtól függően játszhatjuk kevesebb vagy több színnel. Arra figyeljünk, kogy túl sok gyerek egyszerre ne fusson.( a baleset elkerülése érdekében).

A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan ismertetjük, érdemes egy bátrabb gyereket kiválasztani a fogó szerepére. Lehet önkéntes alapon, jelentkezéssel is. (nálam 3-7 éves korig vannak gyerekek). Azonos korcsoportnál tökéletes lehet a sorsolás. Ha kötelet használunk ,vigyázzunk a baleset elkerülésére, hívjuk fel a figyelmet a kötél átlépésére.

Egyéb/megjegyzés: Az ovisaimnak nagyon tetszett ez a játék.

A játékot lejegyezte: Csiszárné Török Éva Zsuzsánna